ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کیوان مهتدی، نویسنده و مترجم را به مجموعاً شش سال حبس تعزیری محکوم کردند

این معلم و عضو کانون نویسندگان ایران به اتهام اجتماع و تبانی به پنج سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

کیوان مهتدی، نویسنده و مترجم و معلم و عضو کانون نویسندگان ایران را پس از ۲۴۵ روز بازداشت موقت به مجموعاً شش سال حبس تعزیری محکوم کردند.

اعضای خانواده کیوان مهتدی دوشنبه ۱۹ دی در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که این مدافع حقوق کارگران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و حکم او را به وکیل‌اش ابلاغ کرده اند.

کیوان مهتدی همراه با همسرش آنیشا اسداللهی، مترجم و مدافع حقوق کارگران ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری در خانه شخصی‌شان در تهران دستگیر شدند. آنیشا اسداللهی شنبه ۲۹ مرداد به قید وثیقه دو میلیارد تومانی پس از بیش از یکصد روز بازداشت موقتاً از زندان آزاد شد.

بازداشت‌ کیوان و آنیشا بخشی از یک موج سرکوب گسترده بود که شمار قابل توجهی از معلمان، فعالان و نویسندگان را به پشت میله‌ها فرستاد. رضا شهابی، فعال باسابقه کارگری سندیکای اتوبوسرانی تهران، ۲۲ اردیبهشت بازداشت شد. بازداشت آنها مرتبط با پرونده بازداشت دو سندیکالیست فرانسوی بود.

بهار سال جاری و در آستانه­‌ی روز یک مِه، روز جهانی کارگر، دو شهروند فرانسوی که به ایران سفر کرده­ بودند، از سوی نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شدند. این دو نفر سسیل کوهلر (عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه) و همسرش ژاک پاریس معلم بازنشسته­‌ی دبیر کل بخش آموزش کنفدراسیون عمومی کارگران نیروی کار فرانسه (CGTFO) هستند که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده­ بودند و روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ دستگیر شدند. در زمان دستگیری این زوج فرانسوی، ایران صحنه‌­ی اعتراضات و اعتصابات کارگران و معلمان این کشور بود.

رسانه‌های امنیتی جمهوری اسلامی پس از آن دست به پخش برنامه‌ها و گزارش‌هایی زدند که حاکی از «پرونده‌سازی امنیتی» برای حق‌خواهان زندانی بود و موج بازداشت‌ها به راه افتاد.

کیوان مهتدی، متولد١٣٦٥، دانشجوی سابق رشته متالوژی دانشگاه صنعتی شریف است. او پیش از این یک بار بعد از اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ١٣٨٨، و بار دیگر در سال ١٣٩٧ در جریان اعتراضات سندیکای کارگران شرکت اتوبوس‌رانی تهران و حومه بازداشت شده بود.

این نویسنده و مترجم در بازداشت سال ١٣٩٧ که به همراه رضا شهابی و حسن سعیدی، دو تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، در کنار امیر عباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و رهام یگانه از حامیان فعالان کارگری صورت گرفته بود، بعد از مدت کوتاهی به همراه دیگر بازداشتی‌ها آزاد شد.

به جز چاپ مقالات متعدد ترجمه و تألیفی، کیوان مهتدی از مترجمان کتاب­‌های منتشر‌شده زیر بوده است:

انقلاب را بخاطر می آورید؟/ مجموعه‌مقالات
فضاهای جدید آزادی  خطوط جدید اتحاد/ نوشته فلیکس گتاری و آنتونی نگری
مؤلف به مثابه تولید کننده/ نوشته والتر بنیامین
اضطراب های نوآر: جنس نژاد و مادر در فیلم نوآر/ نوشته کلی الیور و بنتینو تریکو 
رنگ هراسی/ نوشته دیوید بچلر
مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام/ نوشته رابین بلک‌برن

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.