ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۵۰۰ نفر از هواداران بولسونارو در برزیل بازداشت شدند

اردوگاه اعتراضی هواداران ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق برزیل در برازیلیا جمع شد و ۱۵۰۰ نفر در ارتباط با شورش‌ها دستگیر شدند. خطر اقدام مخالفان دموکراسی در برزیل همچنان باقی است.

از چادرهایی که هواداران ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری پیشین برزیل در مخالفت با انتخاب لولا داسیلوا، رئیس جمهوری کنونی در برزیلیا برپا کرده بودند، شامگاه دوشنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه چیزی باقی نماند.

در میان هرج‌ومرج و شلوغی حاکم بر این اردوگاه، مردی با صدای بلند دعا می‌کرد و سپس رو به خبرنگاران گفت:

«واقعاً فکر می‌کنید مردم این‌جا اوضاع را به‌هم ریخته‌اند؟ نه، آن‌ها این کار را نکردند. مردم این‌جا مردمی صلح‌جو هستند.»

طرفداران افراطی بولسونارو یکشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه به ساختمان کنگره و نهاد ریاست‌ جمهوری در برزیل یورش بردند تا مانع آغاز کار دولت جدید در این کشور شوند. اتفاقی مشابه حمله حامیان دونالد ترامپ به کنگره در روز اعلام تأیید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ژانویه ۲۰۲۱.

مهاجمان بخش‌هایی از ساختمان نهادهای اصلی حکمرانی در برزیل را تخریب کردند، مبلمان و اثاثیه کاخ ریاست جمهوری را به بیرون پرتاب کردند، بخش‌هایی از کنگره را با استفاده از سیستم آبپاش اطفای حریق غرق آب کردند و اتاق‌های تشریفات در دادگاه عالی را غارت کردند.

اردوگاه اعتراضی جمع‌ شد

پس از این هجوم، دیوان عالی دستور داد تا چادرهای برپاشده در مقابل مقر نیروهای مسلح ظرف ۲۴ ساعت برچیده شوند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، بیش از ۱۵۰۰ نفر در جریان این اقدام دستگیر شدند. زنی از طرفداران بولسونارو در حالی‌که پرچم برزیل را به دور گردنش بسته بود و در مقابلش اسکادرانی از سواران پلیس قرار داشت خطاب به آن‌ها گفت:

«عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی نباشید. آن‌چه درست است انجام دهید. خوب انجام دهید، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی نباشید.»

نقش پلیس در حمله به منطقه دولتی برازیلیا مورد مناقشه است. بلافاصله پس از حمله، لولا داسیلوا، رئیس جمهوری چپ‌گرای برزیل اتهامات جدی علیه نیروهای امنیتی مطرح کرد و از جمله گفت آن‌ها از خود بی‌ارادگی نشان داده‌اند.

جولیانو کورتیناس، استاد دانشگاه برازیلیا و کارشناس امنیت و مسائل دفاعی معتقد است که نیروهای امنیتی از بالا دستوراتی دریافت کرده‌اند و دستوری برای پایان دادن به اعتراضات حامیان افراطی بولسونارو وجود نداشت. او می‌گوید:

«این موضوع به اشتباه در مسئولیت سیاسی نیروهای امنیتی مربوط است. خطر هنوز باقی است.»

فرماندهی نیروهای امنیتی محلی در دست فرمانداران ایالت‌هاست. دیوان عالی فرماندار منطقه پایتخت را به مدت ۹۰ روز تعلیق کرد. در بیانیه دیوان عالی آمده است که به‌رغم نشانه‌های واضح از اقدامات خشونت‌آمیز، این فرماندار هیچ اقدامی انجام نداده است. در روز اعتراضات، لولا داسیلوا مسئول امنیت شهر برازیلیا را به دلایل مشابه برکنار کرده بود. هر دو به ژائیر بولسونارو نزدیک بودند.

مخالفت با تلاش برای کودتا

بسیاری از مردم برزیل با حمله به منطقه دولتی مخالف‌اند و به‌رغم موافقت با حق تظاهرات و اعتراض از تخریب و ویرانگری انتقاد می‌کنند.

جولیانو کورتیناس در این‌باره می‌گوید:

«من این رویدادها را یک فرصت می‌دانم. زیرا افکار عمومی در سراسر جهان به سود دموکراسی ما موضع گرفته و تلاش برای کودتا را به‌شدت محکوم کرده است.»

کورتیناس افزود با این حال، لولا ممکن است مجبور شود در دوران ریاست جمهوری خود بیش از آن‌چه فکر می‌کرد به اصلاحات در میان نیروهای نظامی توجه کند.

لولا داسیلوا که پس از شکست بولسونارو در انتخابات اکتبر در اول ژانویه به قدرت رسید، قول داد که مسئولان این وقایع را به دست عدالت بسپارد. او آشوبگران را به تلاش برای نابودی دموکراسی متهم کرد و این پرسش را مطرح کرد که چرا ارتش از فراخوان برای کودتای نظامی جلوگیری نکرده است.

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل، در دیدار با فرمانداران در کاخ پلانالتو در برازیلیا، دوشنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه، یک روز پس از حمله حامیان افراطی ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق برزیل به کنگره، کاخ ریاست‌ جمهوری و دادگاه عالی این کشور ـ عکس از خبرگزاری فرانسه

بولسونارو که چند روز قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود به آمریکا رفت، روز دوشنبه به دلیل دردهای روده‌ای ناشی از ضربات چاقو که در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۸ متحمل شده بود، به بیمارستانی در اورلاندو رفت. دکتر بولسونارو گفت او انسداد روده دارد اما جدی نیست و احتمالاً نیازی به جراحی ندارد.

وضعیت بولسونارو در آمریکا

بولسونارو در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان برزیل گفت قصد داشت تا پایان ژانویه در ایالات متحده بماند، اما اکنون می‌خواهد زودتر به برزیل بازگردد تا پزشکان خود را ببیند.

بولسونارو با پرونده‌های متعددی در دیوان عالی برزیل روبه‌روست و آینده او در ایالات متحده، جایی که با ویزای سران کشورها، دیپلمات‌ها و سایر مقامات دولتی به این کشور سفر کرده، زیر سئوال است.

دولت آمریکا از اظهار نظر در مورد وضعیت ویزای بولسونارو خودداری کرد.

‌ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت فردی که با ویزای مقامات خارجی وارد شده است، باید ظرف ۳۰ روز کشور را ترک کند یا اگر دیگر در مشاغل رسمی مشغول به کار نیست، برای تغییر وضعیت مهاجرت اقدام کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در محکومیت شورش‌های روز یکشنبه به دیگر رهبران جهان پیوست و آن‌ را «فاجعه‌بار» خواند. بولسونارو که اکنون در فلوریدا به‌سر می‌برد، تحریک حامیان خود را رد کرده و گفته است که شورشیان از «خط قرمز عبور کردند».

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن روز دوشنبه در تماسی تلفنی از لولا دعوت کرد تا اوایل فوریه به واشنگتن سفر کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.