ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جواد روحی، جوان معترض آملی به اعدام محکوم شد

دادگاه انقلاب اسلامی ساری، جواد روحی، جوان معترضی که در اعتراضات نوشهر شرکت کرده بود را به اتهام «افساد فی‌الارض» و «محاربه با خدا» به اعدام محکوم کرد. به او نسبت داده‌اند که قرآن را آتش زده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۰ دی به‌نقل از دادگاه انقلاب اسلامی ساری اعلام کرد که جواد روحی، ۳۵ ساله از شرکت‌کنندگان در اعتراضات نوشهر استان مازندران به اعدام محکوم شده است.

دادگاه انقلاب اسلامی ساری اتهامات جواد روحی را «افساد فی‌الارض»، «احتراق و تخریب اموال»، «تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور»، «آتش‌زدن قرآن و توهین به مقدسات» عنوان کرده و ملاک را اعترافات اجباری او قرار داده است.

براساس این حکم جواد روحی همچنین «اعتراضات را رهبری می‌کرده است».

جواد روحی از روستای کلیکان و شهر آمل است و در هفته دوم اعتراضات بازداشت شد. منابع آگاه و نزدیک به خانواده او می‌گویند جواد در مدت بازداشت برای اعتراف اجباری تحت فشار و شکنجه قرار داشته و خانواده‌اش هم به‌شدت تهدید شده بودند که اطلاع‌رسانی نکنند.

با این حال پدر و مادر او در پیام ویدئویی اعلام کردند که فرزندشان سابقه بیماری اعصاب و روان دارد و برایش نگران هستند و نمی‌دانند در چه وضعیتی به‌سر می‌برد.

حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران در این‌باره به رأی دادگاه استناد کرد و گفت:

«براساس رأی دادگاه، نامبرده در زمان ارتکاب جرم دارای اراده و قوه تمیز بوده و سوءنیت وی در ارتکاب رفتار مجرمانه کاملا مبرهن و محرز بوده است. دفاعیات وی که در زمان ارتکاب جرم، فاقد اراده بوده برابر تبصره ماده ۲۱۸ قانون مجازات اسلامی برای دادگاه قابل پذیرش نیست.»

رئیس کل دادگستری استان مازندران همچنین مدعی شد که جواد روحی در مرحله دادسرا و دادگاه، وکیل تسخیری داشته و در مرحله تجدید نظرخواهی وکیل تعیینی به دادگاه معرفی کرده است. با وجود این ادعاها روشن نیست که چرا دادگاه او به‌شکل علنی برگزار نشده است.

جواد روحی از بازداشت‌شدگان گمنام است و ۳۱ شهریورماه دستگیر شده است. رأی صادره علیه او قابل فرجام‌خواهی است.

پیش از این عرشیا تک‌دستان و مهدی محمدی‌‌فرد، دو جوان ۱۸ ساله نیز که در جریان اعتراضات نوشهر بازداشت شده بودند به اعدام محکوم شدند. اتهامات آن‌ها نیز «افساد فی الارض» و «محاربه با خدا» و «رهبری اعتراضات» عنوان شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.