ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه انقلاب تهران امدادگر بلژیکی را با صدور حکم بدوی به ۴۰ سال زندان محکوم کرد

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اولیویه فانده‌کاستیل را که قرار بود با اسدالله اسدی معاوضه شود، علاوه بر حبس به پرداخت نزدیک به ۱,۵ میلیون دلار و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

پس از این‌که خانواده اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی از صدور حکم ۲۸ سال زندان برای او خبر داده بودند، دادگاه انقلاب با اعلام حکم رسمی او را به ۴۰ سال زندان محکوم کرد. طبق گزارش روز سه‌شنبه ۲۰ دی/۱۰ ژانویه خبرگزاری مهر، در حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران اولیویه فانده کاستیل در مورد هر چهار اتهام «جاسوسی، همکاری با دولت متخاصم، قاچاق ارز و پولشویی» در کیفرخواستی که علیه او صادر شده بود، محاکمه و مستحق مجازات دانسته شده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در این کیفر خواست او را به «جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و پولشویی به همین میزان» متهم کرده بود.

بر مبنای این حکم دادگاه انقلاب تهران این امدادگر بلژیکی را در رابطه با اتهام جاسوسی به ۱۲,۵ سال حبس، برای اتهام همکاری با دولت متخاصم به ۱۲,۵ سال حبس و قاچاق ارز به ۲,۵ سال حبس محکوم کرده است. او همچنین در رابطه به اتهام قاچاق ۵۰۰ هزار دلار ارز، علاوه بر ضبط ارز توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، به پرداخت جزای نقدی معادل دوبرابر بهای ریالی دلارها به قیمت روز، یعنی معادل ریالی یک میلیون دلار و ۷۴ ضربه شلاق متهم شده است.

در مورد اتهام چهارم؛ پولشویی به میزان ۵۰۰ هزار دلار هم دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای اولویه فانده کاستیل حکم ۱۲,۵ سال حبس و مصادره اصل مال درآمد و عوائد حاصل از ارتکاب جرم منشأ و جرم پولشویی صادر کرده است.

حکم صادر شده بدوی‌ست و ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که با متهم‌کردن شهروندان خارجی به جاسوسی، از آن‌ها به عنوان گروگان برای دریافت امتیازات و خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه اولیویه فانده‌کاستیل را که گفته می‌شود برای شورای پناهندگان نروژ در ایران کار می‌کرد و در ماه فوریه ۲۰۲۲ به رغم هشدار دولت بلژیک به ایران سفر کرده بود، در همین ماه دستگیر کردند. خانواده او پیشتر روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر بر مبنای خبری که از سوی الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک و وینسنت ون کوئیکنبورن، وزیر دادگستری این کشور به آن‌ها رسیده بود، اعلام کردند که دادگاهی در جمهوری اسلامی او را به ۲۸ سال زندان محکوم کرده است.

دولت بلژیک برای آزادی این امدادگر بر «پیمان تبادل زندانیان» که پیشتر با جمهوری اسلامی منعقد شد و در مجلس دو کشور هم به تصویب رسید، حساب کرده بود. این پیمان به آن‌ها اجازه می‌داد تا اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش و محکوم به برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی در خاک اروپا را با اولیویه فانده کاستیل معاوضه کند.

دادگاه قانون اساسی بلژیک در ماه دسامبر ۲۰۲۲ قانون موافقت با این معاهده را به حالت تعلیق درآورد تا در مورد ماهیت و لغو احتمالی آن تصمیم‌گیری شود.

اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی در تیر ماه ۱۳۹۷ در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای اجرای یک عملیات بمبگذاری در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق بازداشت شد. دادگاه بلژیک او را به ۲۰ سال زندان محکوم کرده است.

نسیمه نعامی، امیر سعدونی و مهرداد عارفانی، سه همدست ایرانی‌تبار او که تابعیت بلژیک را دارند، به‌ترتیب به ۱۸، ۱۵ و ۱۷ سال زندان محکوم شدند و تابعیت بلژیکی آن‌ها لغو شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    این اپوزسیون خارج کشور که اینهمه سینه می زند که رهبر جنبش شود دلیلش اینست که وارد مذاگره با این دولتها بشوند که توانائی دفاع از حقوق شهروندانشان را ندارند اگر اینها توانائی تقویت انقلاب ایران را داشتند قطعا به یک چشم به هم زدنی افراد خودشان را از این مهلکه بیرون می کشیدند لذا ما باید به خودمان متکی باشیم و فریب این تبلیغات اپوزسیون راست را نخوریم تا نه تنها زندانیان خودمان را با هوشمندی رها کنیم بلکه به دادخواهی تمام دادخواهان از جمله این زندانیان خارجی نیز بشتابیم .