ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروه مزدور «واگنر» می‌گوید شهر سولدار را تصرف کرده است

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مقاطعه‌کار نظامی «واگنر» ادعا کرد که این گروه کنترل شهر «سولدار» در شرق اوکراین را به دست گرفته است. در سرمای استخوانسوز شرق اوکراین نبرد بر سر تصرف این شهر با ذخایر معدنی ادامه دارد.

خبرگزاری‌های روسیه می‌گویند مرکز شهر سولدار محاصره شده و جنگ شهری در آنجا جریان دارد. رئیس گروه مقاطعه‌کار نظامی «واگنر» ادعا کرده که تا پایان چهارشنبه ۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی شمار اسیرها را اعلام کند.

کی‌یف پیشتر گفته بود که نیروهایش در حال مقاومت هستند. فرماندهان ارتش روسیه تصرف شهر استراتژیک باخموت و تسلط بر منطقه دونباس را منوط به تصرف سولدار کرده‌اند. تصرف این شهر علاوه بر آنکه یک موفقیت استراتژیک برای ارتش روسیه به شمار می‌آید، اهمیت نمادین و اقتصادی هم دارد. بزرگ‌ترین معادن نمک در اروپا در حوالی این شهر قرار دارد.

تصرف سولدار پس از یک سری عقب‌نشینی‌های تحقیرآمیز در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، مهم‌ترین دستاورد روسیه از اوت سال گذشته تاکنون خواهد بود. نیروهای روسی ماه‌هاست که برای تصرف باخموت می‌جنگند.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده است که نیروهای روسی و پیمانکاران واگنر احتمالاً پس از چهار روز پیشروی، کنترل بخش‌های بزرگی از سولدار را به دست گرفته‌اند. ادامه نبردها حاکی از آن است که روسیه هنوز به طور کامل بر شهر مسلط نشده و وضعیت شهر شکننده است.

خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرده است که گروه واگنر پس از «درگیری شدید» معادن نمک سولدار را تصرف کرده‌اند. واشنگتن گفته است که پریگوژین ممکن است خواهان کنترل شخصی معادن منطقه باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و فرماندهی نظامی در شامگاه سه‌شنبه درباره سولدار سکوت کرد. زلنسکی در پیام ویدیویی شبانه خود درخواست برای تسلیحات بیشتر غربی را تکرار کرد و گفت روسیه در حال بسیج نیروهایش برای آغاز یک تهاجم تازه است. زلنسکی جزئیات بیشتری را فاش نکرد.   

 وزارت دفاع اوکراین اما در ساعت‌های پایانی سه‌شنبه ۱۰ ژانویه/ ۲۰ دی در پیامی در توییتر نوشت:

«حتی پس از متحمل شدن خسارات عظیم، روسیه همچنان دیوانه‌وار در تلاش است تا «سولدار، محل بزرگ‌ترین معدن نمک در اروپا» را تصرف کند.

اوکراین پیشتر گفته بود که نیروهایش همچنان مواضع خود را در سولدار حفظ کرده‌اند و در برابر امواج پی در پی حملات نیروهای روسی مقاومت می‌کنند.

گروه واگنر یک مقاطعه‌کار نظامی خصوصی است و روابط نزدیکی با کرملین دارد. این گروه در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد.

کاخ سفید سه هفته پیش گفت که واگنر یک محموله تسلیحاتی از کره شمالی برای کمک به تقویت نیروهای روسیه در اوکراین خریداری کرده و این موضوع نشانه‌ای از نقش رو به گسترش این گروه در درگیری اوکراین است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی تحریم‌ها را علیه این گروه اعمال کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.