ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«اعترافات اجباری» علیرضا اکبری: او را به دست داشتن در ترور محسن فخری‌زاده متهم کردند

 خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) شامگاه پنجشنبه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی ویدئویی از اعترافات علیرضا اکبری، معاون پیشین وزارت دفاع ایران را منتشر کرد. در این ویدئو اکبری متهم شده است که در ترور محسن فخری‌زاده دست داشته. صابرین‌نیوز چند ساعت قبل از اعدام او خبر داده بود.

در این ویدئوی تقطیع شده اکبری در زمان بازداشت توسط ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی در سال ۹۷ با چشم‌بند ظاهر می‌شود. در این ویدئو با تصاویری از هم‌گسیخته و تقطیع شده تلاش می‌شود نشان داده شود که اکبری جاسوسی است که اطلاعات طبقه‌بندی شده را به بریتانیا منتقل کرده است.  

اکبری، معاون اسبق حوزه روابط خارجی وزارت دفاع، همکار اسبق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مشاور اسبق فرمانده نیروی دریایی، مشاور اسبق حوزه دفاعی و امنیتی مرکز تحقیقات وزارت دفاع و مسئول اسبق سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸ بوده است که اکنون به اتهام جاسوسی برای بریتانیا به اعدام محکوم شده.

بیش از سه ماه پیش درخواست فرجام‌خواهی او رد شد و بنا به دلایلی که معلوم نیست، سرویس‌های امنیتی ایران تهدید کرده‌اند که حکم اعدام او را اجرا می‌کنند. صابرین‌نیوز از رسانه‌های نزدیک به سپاه قدس در یک خبر تأیید نشده از اعدام او خبر داد. اما رسانه‌های رسمی این خبر را تأیید نکرده‌اند. برخی سایت‌های داخلی که این خبر را بازتاب داده بودند، آن را ساعتی بعد حذف کردند.

اکبری در پیامی صوتی که در بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد، اتهام جاسوسی را تکذیب کرده و می‌گوید تحت ۳۵۰۰ ساعت شکنجه «فیزیکی و روانی» در مدت ۱۰ ماه قرار گرفته تا او را به اعتراف به جنایت‌هایی وادار کنند که مرتکب نشده است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذشته از جمهوری اسلامی ایران خواست اعدام علیرضا اکبری، تبعه ایرانی-بریتانیایی را متوقف و فوراً او را آزاد کند. کلورکی گفت:

«این اقدامی با انگیزه سیاسی از سوی رژیمی وحشی است که به زندگی بشر کاملاً بی‌اعتناست.»

ویدیویی تقطیع شده از اعترافات اجباری اکبری

در ویدئوی تقطیع‌شده اعترافات اجباری اکبری گفته می‌شود که نخستین بار او در سال ۱۳۸۷ بازداشت اما با قرار وثیقه آزاد شد و اجازه سفر به انگلستان را گرفت. هیچ توضیحی داده نمی‌شود که چگونه ممکن است به فردی که به جاسوسی متهم شده و به قید وثیقه از زندان بیرون آمده، اجازه سفر به خارج از کشور داده شود.  

در ادامه، سازندگان این ویدئوی تدوین شده و از هم‌گسیخته اکبری را در ارتباط با ترور محسن فخری‌زاده قرار می‌دهند. در کل فیلم که ۹ دقیقه و ۹ ثانیه است اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است مأمور بریتانیایی از فخری‌زاده هم پرس و جو کرده باشد می‌گوید «چرا که نه؟»

فخری‌زاده مدیر تحقیقات و نوآوری وزارت دفاع بود و در سال ۲۰۱۹ توسط ایالات متحده تحریم شده بود. او در آذر ۱۳۹۹/ نوامبر ۲۰۲۰ در نزدیکی تهران کشته شد و مقامات ایرانی در آن زمان عمدتا این ترور را به اسرائیل نسبت دادند.

وزارت اطلاعات گفته است اکبری در جریان دریافت ویزا از سفارت بریتانیا در تهران با مأموران اطلاعاتی این کشور وارد همکاری می‌شود و سپس «در خلال سفر‌های شخصی خود به اروپا، به استخدام کامل سازمان جاسوسی انگلستان در می‌آید.»

سایت رویداد۲۴ این احتمال را طرح کرده که ممکن است طرح موضوع جاسوسی علیرضا اکبری به یک پروژه بزرگ‌تر مربوط باشد. این سایت نوشته است:

«علیرضا اکبری که در بیانیه وزارت اطلاعات با عنوان جاسوس انگلستان معرفی شده، از چهره‌های مهم و اثرگذار یکی دو دهه پیش در ایران بوده که در تیم مذاکرات هسته‌ای دوران لاریجانی نیز حضور داشته است. برخی دستگیری اکبری را پروژه برکناری شمخانی توصیف می‌کنند و برخی دیگر آن را یک پیروزی بزرگ در مقابل نفوذ می‌خوانند.»

یکشنبه ۱۳ آذر سال جاری، چهار نفر به اتهام همکاری و جاسوسی برای اطلاعات اسرائیل به دار آویخته شدند. پیش از آن روابط عمومی سپاه پاسداران در خرداد سال جاری اعلام کرده بود اعضای «شبکه‌ای از اراذل و اوباش» را دستگیر کرده که با دستگاه اطلاعاتی اسرائیل ارتباط داشته‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر (HRW) در گزارش سالانه جهانی خود درباره شرایط جهانی حقوق بشر که پنجشنبه منتشر شد، ایران را به دلیل برگزاری محاکمه‌های ناعادلانه و گرفتن اعترافات اجباری تحت فشار و همچنین اتهامات وارده به افراد دوتابعیتی مورد انتقاد قرار داد. در این گزارش آمده است:

«دادگاه‌های ایران، و به‌ویژه دادگاه‌های انقلاب از اعترافاتی که احتمالاً تحت شکنجه به دست آمده‌اند به‌عنوان مدرک در دادگاه استفاده می‌کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.