ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه سفیر سوئد را به خاطر ویدیوی کمیته روژاوا احضار کرد

روابط ترکیه و سوئد به خاطر ویدیویی که "کمیته روژاوا" منتشر کرده و در آن رئیس جمهوری ترکیه را یک دیکتاتور خوانده است بحرانی شده است. وزیر خارجه سوئد نشر ویدئو را نکوهش کرد، اما ترکیه خواهان اقدامات بیشتر علیه مخالفان اردوغان در سوئد است.

"کمیته روژاوا" در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی را منتشر کرده است که اعدام بنیتو موسولینی در سال ۱۹۴۵ را به طور نمادین بازسازی کرده است. موسولینی در این تصویر که بی‌شباهت‌ به اردوغان نیست از انتهای یک طناب آویزان شده است. این ویدیو حامل این پیام است: « تاریخ نشان داده که دیکتاتورها این گونه به پایان می‌رسند.»

و سپس در این ویدیو گفته شده: «زمان آن فرارسیده که اردوغان، قبل از آنکه در میدان تقسیم استانبول به دار آویخته شود، استعفا دهد.»

 به گزارش خبرگزاری آناتولی در پی انتشار این ویدئو، وزارت خارجه ترکیه سفیر سوئد را برای پاسخگویی فراخواند.

این حادثه در بحبوحه کشمکش دیپلماتیک طولانی‌مدت بین ترکیه و سوئد و همچنین فنلاند بر سر عضویت آنها در ناتو رخ می‌دهد.

وزارت امور خارجه ترکیه این ویدئو را «نقض آشکار وعده‌های سوئد» ذیل یادداشت تفاهم که در ژوئن ۲۰۲۲ به امضای طرفین رسید توصیف کرد و گفت:

«ما خواستار آن هستیم که دیگر اجازه این نوع اقدامات تروریستی داده نشود.»

آنکارا از دولت سوئد خواست که تهیه‌کنندگان این ویدئو را شناسایی کند.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد در توییتر توهین به اردوغان به عنوان رئیس جمهوری یک کشور را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه سوئد همچنین تاکید کرد که استکهلم از گفت‌وگوهای آزاد در مورد مسائل سیاسی حمایت می‌کند، اما با نفرت‌پراکنی درباره شخصیت‌های سیاسی مخالف است. 

بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه نیز در توییتر انتشار این ویدیو را با حمله به ملت ترکیه یکسان دانست و نوشت:  

«این حمله نه تنها حمله به رئیس جمهور ما، بلکه به ترکیه و ملت شریف‌مان است؛ دولت سوئد را به دلیل اجازه دادن به این اقدام شنیع به شدت محکوم می‌کنم.»

مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ترکیه نیز سفر رسمی آندریاس نورلن رئیس پارلمان سوئد را که قرار بود ۱۷ ژانویه به ترکیه انجام شود را لغو کرد.

پیشتر در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ استفان هرستروم، سفیر سوئد در آنکارا را به دلیل انعکاس «تصاویر توهین‌آمیز علیه رجب طیب اردوغان» به وزارت امور خارجه احضار کرده بود.

مخالفت قطعی سوئد با استرداد مخالفان اردوغان

فنلاند و سوئد در سال ۲۰۲۲ توافقنامه‌ای سه جانبه با ترکیه امضا کردند که هدف آن غلبه بر مخالفت آنکارا نسبت به عضویت آنها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود. این دو کشور اسکاندیناوی در مه سال ۲۰۲۲  در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین درخواست عضویت در ناتو را مطرح کردند. اما ترکیه خواهان برخی تضمین‌های امنیتی از جمله استرداد شورشیان کرد شد. 

تا زمانی که سوئد و فنلاند خواسته‌های ترکیه را برآورده نکنند، آنکارا عضویت آنها در پیمان آتلانتیک شمالی را تایید نمی‌کند. یکی از شروط ترکیه، مقابله سوئد و فنلاند با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را یک گروه تروریستی معرفی کرده‌اند.فعالان کرد و گروه های حقوق بشر نسبت به موافقت سوئد با خواسته های سیاسی ترکیه از جمله استرداد کردها و منتقدان رئیس جمهور ترکیه هشدار داده اند.

گروه پرشماری از فعالان کرد در سوئد پناه گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین شرط‌های کلیدی ترکیه استرداد بیش از ۷۰ نفر است که اردوغان آن‌ها را «تروریست» خوانده است. اسامی ۳۰ نفر از این اشخاص در رسانه‌های ترکیه منتشر شده است. مهم‌ترین آن‌ها بولنت کنش، روزنامه‌نگار تبعیدی است.

همزمان با این تحولات خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری تی تی گزارش داد که  سوئد چهار نفر از مخالفان اردوغان از جمله بولنت کنش را که دولت ترکیه تقاضای استرداد آن‌ها را مطرح کرده،  به آنکارا مسترد نمی‌کند.  

ترکیه این اشخاص را متهم به همدستی با فتح‌الله گولن در کودتای سال ۲۰۱۶  کرده است.

 درخواست‌های استرداد در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، قبل از امضای توافقنامه سه جانبه با ترکیه مطرح شده است.

 در دسامبر ۲۰۲۲، دادگاه عالی سوئد استرداد بولنت کنش را رد کرد و دولت سوئد می‌گوید بر اساس قوانین داخلی آن کشور نمی‌تواند بر خلاف حکم دادگاه عالی مخالفان اردوغان را به ترکبه تحویل دهد.

از ۳۳ نامی که در رسانه‌های ترکیه برای استراد به آن کشور منتشر شده‌اند ۱۹ نام تاکنون توسط دادگاه عالی استکهلم برای استرداد رد شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.