ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش‌های لولا برای «تصفیه» نیروهای امنیتی برزیل

در پی حمله نیروهای راست افراطی برزیل به ساختمان‌های دولتی در هفته گذشته، رییس‌جمهور این کشور قصد دارد برنامه‌ای برای سیاست‌زدایی از نیروهای نظامی و انتظامی را پیش ببرد.

روز پنجشنبه ۱۲ ژانویه / ۲۲ دی ماه، لوییس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس‌جمهور برزیل، اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور در راه یافتن شورشیان ضد دولت به ساختمان‌های کنگره، دادگاه عالی و ریاست‌جمهوری نقش داشته‌اند. او وعده داد که دست طرفداران سرسخت ژاییر بولسونارو، رییس‌جمهور سابق، را از نهادهای امنیتی کوتاه می‌کند. به گفته دستیاران ارشد رییس‌جمهور، پایش و نظارت دقیق آن بازیگران کار بسیار پیچیده‌ای است، اما بازرسی‌ها در رابطه با اینکه چه کسی مسئول گشودن راه برای طرفداران بولسونارو بوده آغاز شده است.

روز یکشنبه نهم ژانویه/ نوزدهم دی ماه، حدود سه هزار نفر از طرفداران ژاییر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل، که حاضر به پذیرش انتخاب لولا داسیلوای چپ‌گرا به‌عنوان رییس‌جمهور جدید این کشور نیستند، به ساختمان‌های کنگره ملی، کاخ ریاست‌جمهوری و دادگاه عالی برزیل یورش بردند.

به گزارش آژانس برزیل، خبرگزاری رسمی دولت برزیل، آنان پس از شکستن موانع نیروهای پلیس، نخست به ساختمان کنگره حمله کردند و با مواد منفجره سبک، پنجره‌ها را شکستند و به سالن اجلاس عمومی کنگره آسیب زدند. پس از غارت کنگره، به کاخ ریاست‌جمهوری و دادگاه عالی حمله بردند و پنجره‌ها، مبلمان و شمار زیادی از آثار هنری موجود در این ساختمان‌ها را تخریب کردند.

نیروی پلیس که مسئول برقراری امنیت عمومی در پایتخت برزیل است مانع حرکت مهاجمان به سمت ساختمان نشد، و حتی در شبکه‌های مجازی دیده شده که برخی از آن‌ها با مهاجمان سلفی می‌گیرند یا خوش‌وبش می‌کنند. تنها پس از دستور لولا برای مداخله نیروهای امنیتی فدرال بود که پلیس ضد شورش با گاز اشک‌آور به مهاجمان حمله و ۱۸۰۰ نفر از آنان را بازداشت کرد. ابانیز روخا، فرماندار برازیلیا و از متحدان بولسونارو نیز از مقصران اصلی ضعف‌های امنیتی ماجرا شناخته شد و از سوی قاضی دادگاه عالی برکنار شد.

به گزارش رویترز، لولا در مصاحبه با خبرنگاران گفت:

«در میان پلیس نظامی، آدم‌های بسیار زیادی هستند در این قضیه دست داشته‌اند. در ارتش نیز همینطور. من متقاعد شده‌ام که دروازه کاخ برای ورود مهاجمان باز شده بود، زیرا هیچ اثری از شکسته‌شدن در ندیدم.»

لولا همچنین پیکان نقد خود را به سوی ارتش گرفت که چرا برای مقابله با دو ماه اردو زدن طرفداران بولسونارو در بیرون از پادگان‌ها هیچ کاری انجام نداده است. طرفداران بولسونارو در این بست‌نشینی‌های خود خواستار این بودند که ارتش برای ابطال نتیجه انتخابات اخیر مداخله کند. ارتش برزیل تاکنون هیچ واکنشی به اظهارات لولا نداده است.

روی کاستا، معاون رییس‌جمهور، می‌گوید که در حال حاضر، دولت با چالش «تصفیه» نیروهای امنیتی و حسابرسی از مسئولان ماجرا روبه‌روست. الکساندر پادیلیا، وزیر ارتباطات نهادی نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «ما نهادهای بسیاری داریم که آلوده به نفرت‌پراکنی کودتاچی‌های راست افراطی و طرفداران بولسونارو هستند».

یکی از ایده‌هایی که دستیاران لولا برای جلوگیری از سیاسی‌شدن نیروهای امنیتی طرح کرده‌اند ممانعت از ثبت‌نام مقام‌های نظامی و انتظامی برای تصدی پست‌های انتخابی است. کنگره برزیل شمار فزاینده‌ای از افسران بازنشسته و حتی مشغول به خدمت دارد که از سوابق نظامی و انتظامی خود به‌عنوان سابقه فعالیت در حوزه قانون و امنیت جلوه می‌دهند. کاستا می‌گوید که «این مشارکت بیش از حد ارتش و پلیس نظامی در سیاست بیش از پیش به آلودگی ایدئولوژیک این نیروها می‌انجامد.» روز چهارشنبه نیز لولا لایحه‌ای را که کنگره در دوره ریاست‌جمهوری بولسونارو تصویب کرده بود و به افسران پلیس اجازه شرکت در راهپیمایی‌های سیاسی را می‌داد وتو کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.