ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروسی: پیشرفتی در احیای برجام حاصل نشده؛ مذاکرات به بن‌بست خورده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با پاپ فرانسیس در واتیکان گفت مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی شکست خورده است اما آژانس نمی‌خواهد این خلاء سیاسی خطرناک را رها کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه ۲۲ دی / ۱۲ ژانویه در سفر به واتیکان با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار کرد و سپس با رسانه‌های واتیکان به گفت‌وگو پرداخت.

گروسی در مصاحبه با رسانه‌های واتیکان بر لزوم یافتن راه ‌حل‌های چند جانبه برای بحران‌های بین‌المللی و پرهیز از تشدید تنش هسته‌ای تأکید کرد.

پاپ فرانسیس، دوشنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه در سخنانی خواستار از سرگیری مذاکرات احیای برجام شده و گفته بود از توقف مذاکرات برجام نگران است. او این مذاکرات را در راستای پیشگیری از وقوع جنگ احتمالی در منطقه دانسته بود.

رافائل گروسی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال پیشرفت در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود دارد، گفت:

«بن‌بست وجود دارد. مذاکرات شکست خورده است. جلسات و تبادل نظرات زیادی وجود دارد و به همین دلیل است که آژانس - و من شخصاً - نمی‌خواهیم این خلاء سیاسی در مورد چنین موضوع پرنوسان و خطرناکی را رها کنیم.»

گروسی افزود:

«دو مسیر موازی وجود دارد: مسیر توافق کلی «"برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) و مذاکرات دوجانبه بین آژانس و ایران. ما نتوانستیم پیشرفت کنیم. ایران، همزمان در حال توسعه [برنامه هسته‌ای خود] است: پیشرفت در فرآیند غنی‌سازی اورانیوم، [و] در توسعه و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و این واقعاً نگران‌کننده است، زیرا این اقدامات گام‌هایی در جهت گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند، در حالی که ما باید از آن پرهیز کنیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اظهار امیدواری از این‌که بتواند به تهران سفر کند، گفت:

«من همیشه می‌گویم که آژانس محل توافق و بستری برای درک متقابل است. بنابراین من آماده سفر هستم و در صورت امکان، در اسرع وقت سفر را دوباره شروع می‌کنم.»

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های برجام پس از گفت‌وگو‌های طولانی در وین که از آوریل سال ۲۰۲۱ آغاز شد و ۱۶ ماه به طول انجامید، در پی اصرار ایران بر پایان دادن به تحقیقات بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از یافتن نشانه‌هایی از اورانیوم غنی‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود، متوقف شد.

رافائل گروسی و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند که ایران تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای در مورد منشاء آثار اورانیوم در سه مکان اعلام‌نشده خود نداده است.

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای احیای برجام، ۱۳ دی / ۳ ژانویه گفته بود خبر جدیدی درباره از سرگیری مذاکرات وجود ندارد و «هیچ تفاوتی با قبل نکرده است».

کاخ سفید نیز به‌تازگی اعلام کرد که «در حال حاضر پیشرفتی در توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد و احتمال ایجاد تحول در آینده نزدیک هم منتفی است».

رافائل گروسی در گفت‌وگو با رسانه‌های واتیکان نسبت به خطر در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای هشدار داد و گفت:

«وظیفه فعلی به‌ویژه در شرایط تنش بین‌المللی، جلوگیری از دستیابی بیشتر کشورها به سلاح هسته‌ای است. بسیاری از کشورها این نظر کاملاً نادرست را دارند که فکر می‌کنند در این دوران باید در مورد امکان توسعه ملی سلاح هسته‌ای تجدیدنظر شود. این همان چیزی است که آژانس باید به آن "نه" بگوید: ما در حال حاضر در وضعیت بین‌المللی دشواری قرار داریم و نباید آن را دشوارتر کنیم. یک چیز روشن است: سلاح‌های هسته‌ای امنیت را تأمین نمی‌کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.