ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امارات مدیرعامل یک غول نفتی را به ریاست نشست اقلیمی سازمان ملل برگزید

انتخاب سلطان احمد الجابر به ریاست اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل منجر به اعتراض فعالان محیط زیست شده است.

امارات متحده عربی روز پنجشنبه ۱۲ ژانویه / ۲۲ دی ماه مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی را به ریاست بیست‌وهشتمین نشست اجلاس تغییرات اقلیمی ملل متحد برگزید. به گزارش رویترز، این تصمیم نگرانی‌های فعالان محیط زیست را در رابطه با این‌که صنایع بزرگ در حال سوار شدن بر موج واکنش‌های جهانی به بحران زیست‌محیطی هستند افزایش داده است. او نخستین مدیرعامل نفتی است که تصدی این مقام را در اختیار می‌گیرد.

سلطان احمد الجابر، که وزیر صنعت و فناوری امارات و نیز فرستاده زیست‌محیطی این کشور به سازمان ملل است، در تدوین دستورکار کنفرانس و مذاکرات بین‌دولتی برای رسیدن به اجماع نقش خواهد داشت. امارات متحده عربی، که یکی از صادرکنندگان عمده نفت اوپک است، پس از مصر، دومین دولت عربی خواهد بود که میزبانی اجلاس اقلیمی سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت.

سخنگوی سازمان ملل متحد، استفان دوژاریچ، یادآور شده است که رییس اجلاس تغییرات اقلیمی را کشور میزبان بدون هیچ دخالتی از جانب سازمان ملل انتخاب می‌کند. دوژاریچ در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این رابطه گفت:

«علم بی‌نهایت مشخص و روشن است. ما در حال شکست در نبرد برای جلوگیری از بدترین پیامدهای بحران اقلیمی هستیم. دبیرکل سازمان نیز دوباره تأکید کرده است که برای پرهیز از فاجعه‌ای اقلیمی، هیچ راهی جز ترک اعتیادمان به سوخت‌های فسیلی نیست.»

فعالان محیط زیست اعتقاد دارند که در نشست بیست‌وهفتم در شرم الشیخ مصر، کشورهای تولیدکننده سوخت فسیلی سقف تعیین‌شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را پایین آوردند و از میزبانی همدلانه مصر، که خود صادرکننده گاز طبیعی و از حمایت‌های مالی کشورهای عربی برخوردار است، نفع بردند. رییس‌جمهور مصر این مسئله را رد کرده است. با این حال، بیش از ۶۰۰ لابی‌گر صنایع سوخت فسیلی در گفتگوهای شرم الشیخ حاضر بودند.

سازمان غیردولتی بین‌المللی Global Witness انتخاب جابر را «ضربه‌ای سخت» به روند پاک‌کردن جهان از سوخت‌های فسیلی خوانده است. ترزا اندرسون، رییس بخش عدالت زیست‌محیطی سازمان غیردولتی بین‌المللی ActionAid نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«مثل نشست سال گذشته، بیش از پیش شاهد این هستیم که منافع تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی دارند فرایند نشست‌های اقلیمی را کنترل می‌کنند و آن را طوری شکل می‌دهند که مطابق با نیازهای خودشان باشد.»

لیزا شیپر، یک جغرافیادان زیست‌محیطی که نویسنده اصلی گزارش سال گذشته سازمان ملل درباره سازگارپذیری اقلیمی نیز بوده است، می‌گوید «انتصاب یک مدیرعامل نفتی برای هدایت مذاکرات نشست اقلیمی ملل متحد به طور واضح و مشخص یک جور تعارض منافع است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    یه غول نفتی بی حجاب و متمدن پیدا نشد که حقوق ملاخور شدهء کارگران ساختمانی وزشگاه قطر رو پرداخت کنه؟؟؟؟ حقوق واقلیم ملل و بشرش پیشکش!

  • mashang

    اسلام از آنروی در خاورمیانه بعد ازاستفاده جهت جلوگیری از نفوذ کمونیسم مجدد بکار آمد چون خاصیت اسلام در تعطیلی مغز را درعمل دیدند