ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لغو موقت برگزاری آزمون آیلتس از اول اسفند؛ پیش‌بینی برخی کاربران: ایجاد وقفه به منظور بالا بردن قیمت است

با متوقف شدن ثبت‌نام آزمون آیلتس از اول اسفند ماه، داوطلبان یا باید یک پنجره باز و زمان خالی برای دادن آزمون تا قبل از این تاریخ بیابند، یا باید برای شرکت در آزمون به یکی از کشورهای همسایه ایران سفر کنند یا منتظر بمانند تا ثبت‌نام برای این آزمون از سر گرفته شود.

روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه، خبری غیررسمی درباره متوقف شدن برگزاری آزمون International English Language Testing System (IELTS) (آیلتس- از آزمون‌های معتبر تعیین سطح زبان انگلیسی که نتیجه آن در کشورهای مختلف جهان پذیرفته می‌شود) دست به دست شد که نگرانی دانشجویان ثبت‌نام کرده یا در شرف ثبت‌نام در این آزمون را به دنبال داشت.

به دنبال انتشار این خبر، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز پنج‌شنبه ۲۲ دی در گزارشی به طرح پرسش درباره ماجرا پرداخت و این سوال را مطرح کرد که: آیا لغو برگزاری آزمون آیلتس در ایران شایعه است یا واقعیت دارد؟

این گزارش انتظار داوطلبان را انتشار اطلاعیه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولی اصلی برگزاری این آزمون در ایران دانست که به وسیله مؤسسه‌های مختلف برگزار می‌شود.

ساعاتی بعد سازمان سنجش اطلاعیه مورد نظر را صادر و اعلام کرد توقف ثبت‌نام داوطلبان آزمون آیلتس «موقت» است.

غلامرضا یادگارزاده، رییس امور آزمون‌های بین‌الملل سازمان سنجش، اعلام کرد ثبت‌نام داوطلبان آزمون آیلتس برای اول اسفند ۱۴۰۱ به بعد موقتا متوقف شده است و برگزاری آزمون آیلتس پس از «بازنگری مقررات، توسعه مراکز برگزاری آزمون و رفع مشکلات» از جمله «تقلب و افشای سوال»، از سر گرفته خواهد شد.

به گفته یادگارزاده، نظارت و تذکر به مراکز برگزاری آزمون، پیگیری قانونی موارد تقلب و افشای سوال، مذاکره با موسسه IDP و تلاش برای عمل به مفاد قانون منع انحصار و تسهیل رقابت به منظور پایان دادن به مشکلات و حواشی آزمون آیلتس صورت گرفته است و ثبت‌نام داوطلبان آزمون آیلتس از اول اسفند ماه ۱۴۰۱ به صورت موقت متوقف شده است.

او همچنین تاکید کرد:

«بازنگری مقررات، توسعه مراکز برگزاری آزمون و رفع مشکلات موجود به صورت جدی در حال پیگیری است.»

به گفته این مقام جمهوری اسلامی، آزمون‏‌های ثبت‌نام شده تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ مطابق برنامه‌ریزی قبلی برگزار خواهد شد.

روز ۲۱ دی ماه مؤسسات برگزار کننده آزمون آیلتس اعلام کردند: «عطف به دستور سازمان سنجش آموزش کشور، مورخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ به شماره ۶۵۳/س/م تمام آزمون‌های آیلتس در سراسر کشور از اسفند ماه تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد.»

اما در ادامه این پیام، جملات دیگری هم آمده است که رمزگشایی از آنها آسان نیست:

«لطفا دقت بفرمایید برگزاری آزمون فقط برای داوطلب‌هایی که تا به امروز ۱۴۰۱/۱۰/۲۱ در ماه‌های اسفند به بعد ثبت‌نام کردند، برگزار خواهد شد.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد کسانی که تا روز ۲۱ دی ماه برای دادن آزمون آیلتس، حتی در ماه اسفند و بعد از آن ثبت‌نام کرده‌اند مشکلی نخواهند داشت و می‌توانند در زمان مورد نظر خود امتحان بدهند اما کسانی که تا این تاریخ ثبت‌نام نکرده‌اند و مایل به ثبت‌نام هستند، ممکن است با دشواری‌هایی روبه‌رو شوند.

این دسته از داوطلبان یا باید یک پنجره باز و زمان خالی برای دادن آزمون تا قبل از اول اسفند ماه ۱۴۰۱ بیابند، یا باید برای شرکت در آزمون به یکی از کشورهای همسایه ایران سفر کنند یا اینکه منتظر بمانند تا ثبت‌نام برای آزمون آیلتس از سر گرفته شود.

در مورد گزینه آخر، این خطر وجود دارد که این اتفاق به درازا بکشد یا سازمان سنجش آموزش کشور که هر روز برای کشتی‌بانانش سیاستی دگر می‌آید، راه دیگری را در پیش بگیرد و اساسا دیگر اجازه برگزار شدن آزمون آیلتس را ندهد.

این اتفاق گرچه بعید است اما با توجه به پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اتفاقات در ایران و همچنین روابط میان ایران و غرب، نمی‌توان احتمال وقوع آن را به کل نادیده گرفت.

تجارت‌نیوز هم گزارشی در همین زمینه منتشر و در تیتر آن این سوال را مطرح کرده است که: افزایش هزینه یا لغو همیشگی آزمون [آیلتس]؟

مسئول یکی از مؤسسات زبان‌آموزی که داوطلبان را برای آزمون آیلتس آماده می‌کند به این رسانه گفته است:

«اگر افراد پیش از این برای دی و بهمن ثبت‌نام کرده باشند، می‌توانند در آزمون آیلتس شرکت کنند. در غیر این صورت ثبت‌نام جدیدی صورت نمی‌گیرد. فعلا و بر اساس آنچه به ما گفته‌اند ثبت‌نام جدید نخواهیم داشت. باید منتظر اعلام رسمی سازمان سنجش و جزییات بیشتر باشیم. با توجه به قیمت دلار احتمالا هزینه آزمون آیلتس افزایش پیدا کند.»

اما هزینه جدید آزمون آیلتس چقدر است؟

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه نوشت که هزینه آزمون آیلتس در ایران در حال حاضر حدود ۶۱ میلیون و ۵۱۰ هزار ریال است که البته این مبلغ ممکن است با اعلام سازمان سنجش تغییر کند.

در سال‌های اخیر هزینه این آزمون به طور مرتب در ایران افزایش یافته است.

منبع تجارت‌نیوز هم گفته است:

«در حال حاضر هزینه آیلتس حدود شش میلیون تومان است اما اگر تعرفه‌ها تغییر کند ممکن است هزینه جدید آزمون آیلتس تا سقف ۱۱ میلیون تومان افزایش پیدا کند.»

به عبارتی در صورت تأیید رسمی سازمان سنجش کشور، هزینه جدید آزمون آیلتس دو برابر می‌شود.

یک کاربر که خود را مدرس آیلتس معرفی کرده نیز در توئیتر از احتمال توقف ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌های آیلتس به منظور بالا بردن قیمت‌ها خبر داده و نوشته است:

«در هفت سال گذشته که مدرس آیلتس بوده‌ام چندین بار مسائلی از قبیل وقفه افتادن بین آزمون‌ها و کنسل شدنشان بوده؛ به جز دوره‌ی کرونا، همه‌ش به خاطر پول بوده.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او در ادامه و در یک رشته‌توئیت از داوطلبان خواسته که چون موضوع به طور دقیق روشن و معلوم نیست، مطالعه خود را متوقف نکنند.

برخی کاربران اما بر این گمانند که متوقف کردن ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌های آیلتس در کنار بالا بردن نجومی هزینه آزاد‌سازی مدرک فارغ‌التحصیلان که در برخی رشته‌ها تا شش برابر افزایش یافته است، راهی است که حاکمان جمهوری اسلامی برای جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان به کار بسته‌اند.

بنفشه جمالی، فمینیست و برابری‌خواه در این باره در توئیتر خود می‌نویسد:

«توقف ثبت‌نام آزمون آیلتس یعنی بچه‌پولدارها می‌روند کشورهای اطراف و امتحان می‌دهند، بچه‌های قشر متوسط و قشر فقیر می‌مانند توی ایران تا کی جمهوری اسلامی طناب دار را بیندازد گردنشان.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.