ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارگان رسانه‌ای دولت: مسجد مکی زاهدان مقر شورش است

برگزاری پانزدهمین جمعه اعتراضی در سیستان و بلوچستان خشن روزنامه دولت ابراهیم رئیسی را برانگیخته است. این روزنامه نوشته است که امام‌جمعه زاهدان در پازل دشمن حرکت و جوانان را تحریک می کند.

روزنامه ایران، ارگان رسانه‌ای دولت جمهوری اسلامی ایران با انتشار مطلبی، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان را تهدید کرد و نوشت که او با تحریک جوانان و حرکت در پازل دشمن به نقش مخربش ادامه می‌دهد.

جمعه‌های اعتراضی زاهدان در بیش از سه ماه گذشته ادامه داشته است و جمهوری اسلامی به رغم کشتار گسترده مخالفان در سیستان و بلوچستان هنوز موفق به سرکوب اعتراضات نشده است.

روزنامه ایران در بخش دیگری از مطلبش مسجد اهل سنت در زاهدان را هم مقر اصلی فتنه و شورش نامیده است و نوشته است که این مولوی عبدالحمید است که این مسجد را به پایگاه ناامنی بدل کرده است:

«در حالی که آرامش در سراسر کشور حاکم بوده و رسانه‌های ضدانقلاب و ضدایران از محتوا تهی شده‌اند، جریان عبدالحمید اسماعیل زهی تلاش دارد تا مسجد زاهدان را به عنوان مقر اصلی فتنه، شورش و ناامنی زنده نگه داشته و هر بار با تحریک جوانان و حرکت در پازل دشمنان مردم ایران نقش مخرب خود را ادامه دهد.»

انتشار این مطلب یک روز پس از برگزاری تجمع اعتراضی در زاهدان و راسک پس از برگزاری نمارجمعه اهل سنت صورت گرفت.

جمعه‌های اعتراضی در سیستان و بلوچستان در روز ۲۳ دی‌ماه برای پانزدهمین هفته متوالی برگزار شد. براساس ویدیوهایی که از این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است جمعیت بزرگی از مردم شعار‌هایی علیه حکومت جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای سر داده‌اند. «تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت»، «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «بسیجی، سپاهی، دشمن ما شمایی» و «نه سلطنت، نه رهبری، دموکراسی، برابری» از شعارهایی بود که مردم معترض سیستان و بلوچستان در روز ۲۳ دی‌ماه سر دادند.

تظاهرکنندگان همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن از مولوی عبدالحمید، مولوی گرگیج و مولوی نقشبندی حمایت می‌کردند.

براساس گزارشی که «حال وش» از نمازجمعه روز ۲۳ دی‌ماه در زاهدان منتشر کرده است، مولوی عبدالحمید در سخنانش بار دیگر از علی خامنه‌ای انتقاد کرد و از جمله گفت که کشور درگیر مشکلاتی است که نمی‌توان آن‌ها را با «مداحان» برطرف کرد: «کار مداحان چیز دیگری است و برای حل مشکلات به مغزهای متفکر نیاز داریم.»

علی خامنه‌ای روز پنج‌شنبه ۲۲ دی‌ماه با گروهی از مداحانش در تهران دیدار کرده بود و از آن‌ها خواسته بود برای حل مشکلات و آگاهی بخشی به مردم به او و حکومتش کمک کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان که در هفته‌های گذشته آماج حملات هواداران علی خامنه‌ای بوده است، در سخنرانی روز جمعه‌اش به صورت مشخص از تهدید‌های امنیتی‌ علیه خودش سخن گفت و از جمله به دیدارش با یکی از فرماندهان سپاه و خواست او برای ساکت ماندن خبر داد.

««ما ۳۰ سال است که این حرف‌ها را می‌زنیم و بحث امروز نیست. در گذشته در قالب نرم‌تری بیان می‌شد اما حالا شرایط عوض شده و صریح‌تر گفته می‌شود. رئیس‌جمهور و بزرگان وقت ملاقات نمی‌دهند. اگر این حرف‌ها را در منبر نگوییم، کجا بگوییم؟ یکی از مسئولان امنیتی به من گفت این حرف‌ها را به من بگویید. من گفتم شما نظامی هستید. گفت‌وگو باید با افراد سیاسی انجام شود.»

از آغاز اعتراضات سراسری در روز ۲۶ شهریورماه تاکنون براساس اسنادی که سازمان‌های حقوق بشری جمع‌آوری کرده‌اند، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بیش از ۱۲۰ نفر را تنها در استان سیستان و بلوچستان کشته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.