ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجید کاظمی شیخ‌شبانی: شکنجه برای پذیرش سناریوی ساختگی پر از تناقض

مجید کاظمی متهم ردیف دوم پرونده موسوم به «خانه اصفهان» به همراه سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی به اعدام محکوم شده است. پرونده‌ای که برای او درست کرده‌اند، سرشار از تناقض‌گویی و سناریوسازی است.

از او چند تصویر منتشر شده است. یک تصویر از دادگاهی نمایشی که به صدور حکم اعدام انجامید و یک تصویر هم در کارگاه مسگری. تصویر دوم گویای این است که او هم همانند محسن شکاری، محمد حسینی، محمدمهدی کرمی و مجیدرضا رهنورد کارگر بود. کارگری که به گفته نزدیکانش از ۱۴ سالگی شروع به کار کرد و حالا یک کارگاه دارد که در تازه رها شدگان از بند اعتیاد در آن مشغول به کارند.

کاظمی شیخ‌شبانی یکی از شش متهم پرونده‌ای است که به «محله خانه اصفهان» مشهور شده است. به روایت رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی کاظمی و دوستانش در شب حادثه سه نیروی امنیتی را کشته‌اند: یک سرهنگ نیروی انتظامی و دو بسیجی را.

کاظمی در یک پیام صوتی از زندان دستگرد اصفهان گفته «من هیچ‌کاره بودم. مرا گرفتند زیر شکنجه. همه را زیر شکنجه قبول کردم».

به چه بهانه‌ای بازداشت شد؟

مجید کاظمی شیخ‌شبانی یکی از شش متهم پرونده موسوم به محله خانه اصفهان است. خانه اصفهان یک محله به نسبت متوسط در اصفهان است اما در همسایگی آن چند محله که جمعیت غالب آن را کارگران و تهیدستان شهری تشکیل می‌دهند، قرار دارد. مجید کاظمی ساکن یکی از این محله‌ها است. او و دوستانش یک روز پس از حادثه شلیک به ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در میدان نگهبانی محله خانه اصفهان بازداشت شدند.

مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ادعا کرده است که طی سه روز هفتم، هشتم و دهم دی ماه جلسات رسیدگی به اتهام‌های کاظمی و پنج متهم دیگر این پرونده با حضور خانواده امنیتی‌های کشته شده و وکیل مدافع متهمان برگزار شده است. وکلای متهمان در این پرونده تسخیری بودند و در همان گزارش رسمی که مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه منتشر کرد تنها بر این نکته تاکید کرده‌اند که اتهام تشکیل گروه به دلیل اینکه گروهی وجود ندارد، قابل استناد نیست.

این گزارش می‌گوید مجید کاظمی در شامگاه ۲۵ آبان با کلاشینکف به سمت «مردم» و ماموران حکومتی شلیک کرده است.

خبرگزاری‌ها و تلویزیون جمهوری اسلامی چند ویدئو از «بازسازی صحنه جرم» و شب ۲۵ آبان منتشر کرده است. در ویدئوهای بازسازی صحنه جرم متهمان علیه یکدیگر شهادت می‌دهند. این شهادت‌ها بر اساس قوانین موجود در جمهوری اسلامی فاقد سندیت حقوقی و غیرقابل استناد است.

نزدیکان کاظمی هم به زمانه گفته‌اند که روایت‌های قوه قضاییه و رسانه‌های حکومتی در باره او صحت ندارد. قوه قضاییه ادعا می‌کند که متهمان این پرونده را در حال رفتن به سمت شمال کشور بازداشت کرده‌اند. پسرعموی او اما به زمانه گفت مجید را صبح روز ۳۰ آبان در باشگاه اسب‌سواری برادرش بازداشت کردند: «او شب ۲۹ آبان برای شرکت در جشن تولد یکی از دوستانش به باشگاه اسب‌سواری رفته بود و شب را هم در همان‌جا ماند.».

یک پرونده پر از تناقض

از جلسات رسیدگی به اتهام‌های بازداشت شدگان مرتبط با پرونده خانه اصفهان به غیر از گزارش رسمی قوه قضاییه جزئیاتی منتشر نشده است. نماینده دادستان مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی سه متهم این پرونده را به داشتن اسلحه و شلیک به سوی ماموران حکومتی منتشر کرد. نکته قابل توجه در این پرونده این است که اتهام قتل عمد مطرح نشده است و هیچ شاکی خصوصی ندارد. موضوعی که پسرعمومی کاظمی هم آن را تایید می‌کند: «حکم محاربه داده‌اند و اصلا مظنون به قتل مطرح نیست. حتی پرونده شاکی خصوصی ندارد و اتهام قتل مطرح نشده است».

روایت‌های رسانه‌های حکومتی از واقعه شامگاه ۲۵ آبان که به صدور حکم اعدام برای مجید کاظمی شیخ‌شبانی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی انجامید سرشار از تناقض‌گویی است. در نخستین روایت که در شب واقعه منتشر شد خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است در یک خبر کوتاه نوشت «دو راکب موتورسوار» به سمت نیروهای امنیتی تیراندازی کردند. خبرگزاری تسنیم، یکی دیگر از بازوهای رسانه‌ای سپاه پاسداران اما در همان شب در یک خبر که تحت عنوان «اطلاعات تکمیلی از حادثه تروریستی اصفهان» منتشر کرد، مدعی شد چند نفر با سه دستگاه موتورسیکلت به «حوزه مقاومت بسیج ۱۰ امام علی‌النقی محله خواهان اصفهان حمله کردند». نکته قابل توجه اینکه سپاه پاسداران در یک بیانیه به صورت رسمی حمله به پایگاه بسیج در اصفهان را رد کرد.

معاون امنیتی استانداری اصفهان هم در گفت‌وگو با تلویزیون جمهوری اسلامی روایت دیگری از این واقعه را بیان کرد: «در یکی از شهرک‌های اقماری به نام ملک‌شهر راکب موتورسواری به سمت نیروهای امنیتی شلیک می‌کند». در بیان او تنها یک موتورسوار در ملک‌شهر به ماموران امنیتی تیراندازی کرده است.

روایت چهارم را برادر یکی از ماموران امنیتی که به ادعای دستگاه قضایی ایران در محله خانه اصفهان کشته شد، بیان کرده است. او گفته «آن طور که به ما گفتند یک سرنشین پژوه ۲۰۶ و دو راکب موتورسوار از بغل دست‌شان رد شدند..».

یک فایل صوتی منتسب به مکالمه ماموران انتظامی در اصفهان هم که به تازگی منتشر شده است، یک روایت دیگر از واقعه شامگاه ۲۵ آبان در اصفهان دارد. در این مکالمه تیراندازی به سرنشینان یک خودرو زانیا سفید رنگ به شماره پلاک ۱۹ ج ۵۸۳ ایران ۱۳ نسبت داده می‌شود و از ماموران امنیتی خواسته می‌شود که این خودرو را با احتیاط متوقف کنند. در ادامه این مکالمه که صحت آن به صورت مستقل قابل تایید نیست گفته می‌شود مورد خودرو کاملا منتفی است چرا که این خودرو متعلق به مالک یک که احتمالا می‌رود از نیروهای امنیتی باشد، است.

پنج روایت متفاوت از یک واقعه در فاصله چند روز نشان از پرونده‌سازی برای بازداشت‌شدگان مرتبط با واقعه محله خانه اصفهان دارد.

او را شکنجه کردند تا اعتراف کند

به تازگی یک فایل صوتی از مجید کاظمی منتشر شده است که او در آن افشا می‌کند از همان بدو بازداشت به شدت شکنجه شده تا به داشتن اسلحه و شلیک به ماموران حکومتی اعتراف کند. کاظمی شیخ‌شبانی می‌گوید: «من هیچ‌کاره بودم. این‌ها [ماموران امنیتی] که من را گرفتند من زیر شکنجه بودم. نه اسلحه ای داشتم نه چیزی. هیچی نداشتم که. زدندمون گفتن این اسلحه‌ها مال توئه گفتیم آره. زدندمون گفتن باید بیای بازسازی جرم. گفتیم میایم.. دوباره زدند گفتند باید این را در دادگاه بگویی گفتیم باشه. هه زیر شکنجه بوده همه را زیر شکنجه قبول کردم.»

پسر عموی او هم به زمانه گفت: «این را می‌دانیم که قبل از اینکه او را به صحنه جرم ببرند یک ساعت و نیم قپانی آویزانش کرده‌اند و تا آنجا که توانسته‌اند او را زده‌اند. عکس‌هایی که از او منتشر شده را نگاه کن. مجید سرحال بود و ورزشکار اما در عکس‌ها مشخص است که چقدر اذیتش کرده‌اند».

ماموران حکومتی برای اینکه مجید کاظمی را زیر فشار اعتراف اجباری قرار دهند خانواده او را هم آزار دادند. امیر، پسرعموی مجید در این باره می‌گوید: یکی از برادرانش به نام حسین را ۴۳ روز در بازداشتگاه نگه داشتند و به او گفتند اول برادرهایت را اعدام می‌کنیم بعد خودت را تا از او اعتراف بگیرند».

ورود وکیل تعینی و امیدواری به تجدیدنظر

در هفته گذشته دو مرتبه مجید کاظمی را به انفرادی منتقل کردند. همزمان با انتقال او به انفرادی نگرانی‌ها بابت اجرای حکم اعدام افزایش یافت. مقام‌های قضایی در اصفهان اما گفته‌اند که معترضان بیست روز فرصت دارند به حکم صادر شده اعتراض کنند. به ادعای رئیس کل دادگستری اصفهان این پرونده هنوز نه به دیوان عالی کشور ارسال و نه حکم آن تایید شده است.

تمامی شش متهم این پرونده که در دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شدند در دادگاه بدوی از داشتن وکیل تعیینی محروم بودند. پسر عموی مجید کاظمی می‌گوید با پیگیری خانواده توانسته‌اند بالاخره یک وکیل تعیینی داشته باشند. وکیل تعیینی هم به حکم دادگاه اعتراض کرده است.

کاظمی را در هفته گذشته به دلیل اینکه در یک تماس تلفنی اعتراف زیر شکنجه خود را افشاء کرده بود برای «تنبیه» از بند عمومی زندان اصفهان خارج کرده‌اند. به گفته نزدیکانش او را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند. رئیس دادگستری اصفهان هم «انتقال تنبیهی» او را تایید کرد: «مجید کاظمی یکی از متهمان پرونده به دلیل اقداماتی که در زندان انجام داده به خارج از بند عمومی منتقل شده است».

ماموران حکومتی و قوه قضاییه به خانواده بازداشت‌شدگان گفته‌اند نباید پرونده را رسانه‌ای کنند و اگر با رسانه‌ها گفت‌وگو کنند حکم اعدام را اجرا خواهند کرد. امیر کاظمی اما امیدوار است با ورود وکیل تعیینی روند پرونده تغییر کند: «پرونده بیشتر داستان سرایی است و به همین دلیل هم وکیل و خانواده خیلی امیدوارند که حکم به زودی تغییر کند».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.