ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم بلاتکلیفی فاطمه حربی در زندان کچوئی- حال جسمانی او وخیم گزارش شده است

منبع آگاه «زمانه» می‌گوید فاطمه حربی را که به خاطر برداشتن روسری دستگیر شده، در این مدت برای گرفتن اعترافات اجباری در زندان شکنجه کرده‌اند. به گفته این منبع دستگاه قضایی و امنیتی دستگیری و حکم صادره برای فاطمه را ثبت رسمی نکرده‌اند تا حق پیگیری از او گرفته شود.

فاطمه حربی برای یک شرکت آرایشی کار می‌کرد. کار فاطمه ویزیتوری بود و تقریباً همه داروخانه‌های کرج  او را می‌شناسند، چون حدود سه سال ویزیتوری همه این داروخانه‌ها را بر عهده داشت. ‏در تاریخ ۲۰ مهرماه امسال، فاطمه به همراه یکی از همکاران‌شان پس از پایان زمان کاری، برای صرف ناهار به سمت رستوران ‏حرکت می‌کنند. در این مسیر که مأموران مستقر شده بودند، به همکار‌ ایشان به دلیل افتادن شال/ روسری تذکر می‌دهند. همکار فاطمه هم پس از تذکر شال خود را درست می‌کند و سپس به مسیر خود ادامه می‌دهند. به فاصله چند قدم، مأموران این دو را نگه می‌دارند و این‌بار به فاطمه می‌گویند که تو چرا شال خود را درست نکردی و موهایت چرا قرمزه؟!

این تنها بخش کوتاهی از روایت یکی از نزدیکان فاطمه حربی در گفت‌وگو با زمانه، از چگونگی بازداشت این مادر ۳۸ ساله و سرپرست خانوار،‌ است.

شما را به خاطر «بدحجابی» می‌برند

منبع آگاه زمانه در ادامه می‌گوید که پس از تذکر مأموران، فاطمه در جواب به یکی از مأموران می‌گوید که شما به دوست من تذکر دادید و من فکر‌ کردم که شال من مشکلی ندارد:

«‏مأموران از فاطمه و همکارش خواسته بودند تا گوشی‌های موبایل خود را تحویل بدهند. همکار فاطمه گوشی تلفن همراه خود را  تحویل می‌دهد، اما فاطمه به خاطر این‌که موبایل‌اش داخل ماشین بوده و حتی به آن مأمور هم می‌گوید که اگر لازم و ضروری‌ست می‌تواند آن را بیاورد و تحویل بدهد، با مخالفت مأموران مواجه می‌شود».

پس از آن، مأموران از فاطمه و همکارش خواسته بودند تا همراه آن‌ها سریع سوار ماشین شوند:

«وقتی فاطمه دلیل آن را پرسیده بود، به آن‌ها گفته بودند که شما را به خاطر بدحجابی می‌بریم و شما جزو تظاهرات‌کننده‌ها نیستید و با یک قرار تعهد ساده آزاد می‌شوید. همان‌جا فاطمه و همکارش را بازداشت می‌کنند. آن‌ها را نخست به پلیس امنیت گوهردشت کرج انتقال دادند و سپس شب از آن‌جا به به زندان کچوئی منتقل کردند. در زندان کچوئی به آن‌ها اعلام کردند که جرمشان نه بدحجابی، بلکه اقدام علیه امنیت ملی بوده است».

تداوم وضعیت نامناسب جسمی فاطمه حربی در زندان کچوئی

فاطمه حربی یکی از بی‌شمار بازداشت‌شدگان روزهای اخیر در ایران است که از بیش از سه ماه پیش به صورت بلاتکلیف و در شرایط نامناسب جسمی، در زندان کچوئی کرج به‌سر می‌برد.

منبع آگاه زمانه می‌گوید که‌ فاطمه حربی در این مدت دچار عفونت روده و لثه شده و در حالی باعث افزایش نگرانی‌ها در خصوص وضعیت این زندانی سیاسی شده، که او تاکنون از دسترسی به درمان و سایر خدمات پزشکی و نیز انتقال به بیمارستان خارج از زندان محروم مانده است.

وضعیت جسمانی فاطمه حربی محبوس در زندان کچوئی کرج که پیش‌تر نام او با اخبار و گزارش‌های مربوط به اعتصاب جمعی از زنان در زندان کچوئی کرج رسانه‌ای شده بود، به‌دلیل ابتلا به بیماری قلبی و در اثر شکنجه و ضرب و شتم در دوران بازجویی، وخیم گزارش شده است.

این منبع آگاه تأیید می‌کند که فاطمه حربی به همراه همکارش پس از گذشت دو هفته از زمان بازداشت در زندان کچوئی، با قید وثیقه آزاد شدند، اما با یک ترفند دیگر او را مجدداً بازداشت کردند:

«قاضی تشخیص می‌دهد چون مدارکی علیه فاطمه و همکارش وجود ندارد و جرمشان فقط بی‌حجابی بوده، با آزادی آن‌ها در نهایت با قید وثیقه موافقت می‌کند. ‏پس از آزادی، فاطمه بسیار گوشه‌گیر شده بود و به کسی هم چیزی نمی‌گفت‌ که در زندان چه اتفاقاتی افتاده است. حدود ۱۲ روز بعد از آزادی، دفتردار دادسرا از طریق یکی از دوستان که آن‌جا مشغول به کار است، اعلام کرد که فاطمه باید بیاید و دو برگه را که قبلاً فراموش شده، امضاء کند. یعنی حتی احضاریه‌ای هم برای فاطمه نفرستاده بودند.  فاطمه برای امضای آن دو برگه با مادرش به دادسرا می‌رود. به مادر فاطمه اجازه همراهی نمی‌دهند و او را جلوی د‌ر نگه‌ می‌دارند. پس از ورود فاطمه به دادسرا دیگر اجازه خروج به او را نمی‌دهند. پس از سه ساعت به مادرش می‌گویند که فاطمه را به زندان کچوئی منتقل کردند. فاطمه ‏از آن زمان تا این لحظه در زندان کچوئی محبوس است».

اخیراً نیز یک پیام صوتی در شبکه‌های اجتماعی به نقل از یک منبع آگاه و نزدیک به خانواده حربی منتشر شده است، که از حال وخیم فاطمه حربی در زندان می‌گوید و این‌که تاکنون «هیچ رسانه‌ای» برای بازتاب صدای این مادر و خانواده حاضر به پوشش آن نشده‌اند.

در این پیام صوتی منتشر شده هم‌چنین آمده است که فاطمه جزو آمار زندان نبوده و از این‌رو هر اتفاقی که برای او بیفتد، هیچ کسی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد.

فاطمه حربی، متولد ۱۳۶۲ و مادر۲ فرزند است. یک دختر ۱۷ ساله و یک پسر ۸ ساله. او سرپرست خانوار است و فرزندان خود را به تنهایی با روزی حدود ۱۰ ساعت کار بزرگ کرده است.

منبع آگاه زمانه هم‌چنین با تأیید گفته‌های فایل صوتی منتشر شده، می‌گوید فاطمه تا این لحظه جزو آمار زندان نبوده و او را بدون ارائه هیچ دلیلی از حق برخورداری از درمان و معالجه پزشک نیز محروم کرده‌اند:

«در این مدت فاطمه گاهی به خاطر ادامه بازجویی‌ها یا اعلام اعتصاب غذای خشک در روزهای گذشته از تماس و ملاقات با خانواده محروم بوده‌اند. قبلاً هم ملاقات و تماس او با خانواده در زندان بسیار محدود بود. خانواده فاطمه در این مدت بارها وضعیت فرزندشان را پیگیری کرده‌اند و به دادسرا و دادگستری و دفتر قاضی نیز مراجعه کردند، ولی تاکنون پاسخ شفافی دریافت نکرده‌اند».

به گفته منبع آگاه زمانه، فاطمه حربی در روز ۲۳ آذرماه سال جاری، توسط «قاضی آصف حسینی» در دادسرای ناحیه یک انقلاب کرج، به صورت ویدیو کال (تماس تصویری) محاکمه شده است.

به خانواده فاطمه حربی نه تنها اجازه حضور در دادگاه داده نشد، که وکیل تسخیری او نیز در دادگاه حضور نداشت. پس از حدود یک هفته حکم پنج سال زندان و دو سال تبعید به تبریز به او ابلاغ شد.

به گفته منبع آگاه زمانه، این حکم تاکنون نه به وکیل فاطمه ابلاغ شده و نه در سایت ثنا وابسته به قوه قضاییه ثبت شده است، از این‌رو خانواده نمی‌توانند درخواست تجدیدنظر کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.