ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش شکنجه در بازداشتگاه‌های حکومت اسلامی طالبان

در بیش از یک‌سال گذشته، استخبارات طالبان بیش از ده‌ها نفر را بازداشت و برای گرفتن اعتراف اجباری با شوک برقی، آویزان‌کردن، ممانعت از خواب و ضرب و شتم و سوزاندن بدن شکنجه کرده‌اند. طالبان در بسیاری از موارد بازداشت‌شدگان را زیر شکنجه به قتل رسانده‌اند.

روزنامه اطلاعات روز، چاپ افغانستان، در گزارشی که شنبه ۲۴ دی/۱۴ ژانویه منتشر شد، از سلسله شکنجه‌ها و آزارهایی خبر داد که دستگاه امنیتی (استخبارات) طالبان «به‌عنوان یکی از مخوف‌ترین دستگاه‌های استخباراتی منطقه» علیه مخالفان به کار می‌برد.

طبق این گزارش گروه‌ تروریستی طالبان که بر افغانستان حاکم شده است در یک‌سال گذشته ده‌ها نفر را پس از دستگیری شکنجه کرده و بسیاری از آن‌ها را تحت شکنجه کشته است.

برخی از زندانیانی که بخت زنده‌ماندن و آزاد شدن از چنگ استخبارات طالبان را داشته‌اند در گفتگو با اطلاعات روز گفته‌اند که نیروهای طالبان برای گرفتن اعتراف اجباری، آن‌ها را با شوک برقی، وصل کردن لین (سیم) برق به دست‌ها و پاهای‌شان، برمه کردن (با مته سوراخ کردن) دندان‌ها، آویزان کردن به سقف اتاق، ممانعت از خواب، دُره (شلاق) زدن و سوزندان قسمت‌هایی از بدن شکنجه کرده‌اند.

عمده این شکنجه‌ها برای گرفتن اعترافات اجباری صورت می‌گیرند. مثلاً، شخصی با نام مستعار شبیر که سال گذشته از سوی افراد طالبان بازداشت شده و بیش از دو ماه در زندان به سر برده بود، می‌گوید طالبان او را متهم به همکاری با «جبهه مقاومت» کرده بودند در حالی‌که هیچ سندی برای اثبات ارتباط او با این جبهه پیدا نکردند.

بنابر این گزارش، نیروهای طالبان و سارنوالان (دادستان‌های) این گروه سعی می‌کنند به زور یا با فریب متهمان، آن‌ها را به دام بیندازند و علیه شان پرونده‌سازی کنند. زندانی دیگر با نام مستعار محمد می‌گوید که افراد طالبان به دست‌وپایش شوک برقی می‌دادند و حتی به سوزندان قسمت‌هایی از دست‌و‌پا و ضربه زدن به آلت تناسلی‌اش رو آوردند. گفته می‌شود حتی سارنوالان (دادستان) نیز به طور مستقیم در شکنجه، ضرب و شتم و تهدید زندانیان به قتل نقش دارند.

اطلاعات روز می‌نویسد که بر اساس بایگانی رسانه‌ها، در یک سال گذشته، دها تن زیر شکنجه‌ی افراد طالبان جان باخته و چندین تن دیگر در وضعیت بد روحی و جسمانی قرار دارند.

علاوه بر شکنجه، شرایط زیست انسانی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های طالبان نیز فاجعه‌بار است. اتاق‌ها و سلول‌های زندان، که در نهایت برای بیش از چهار نفر گنجایش نداشتند، گاهی شامل ۱۰ تا ۱۲ زندانی می‌شدند. یکی دیگر از بازماندگان شکنجه در زندان طالبان با نام محمد می‌گوید که «در بعضی موارد به‌خاطر نبودن گنجایش کافی، وقت خواب‌ را نوبت می‌کردیم.» همچنین، غذا، پوشاک، پتوها و آب آشامیدنی زندان به شدت کثیف و ناسالم گزارش شده است، به نحوی دردهای گوارشی و تهوع در میان زندانیان بسیار رایج است.

به نوشته روزنامه اطلاعات روز آمار مشخصی از تعداد زندانیان در زندان‌های طالبان موجود نیست. به‌گفته‌ زندانیان آزاد شده، افراد زیادی به اتهام همکاری با «جبهه مقاومت»، همکاری با داعش، تبلیغ علیه نظام، دست داشتن در رویدادهای جنایی و فساد اداری» بازداشت می‌شوند. طالبان برخی از زندانیان را در قبال ضمانت و پرداخت پول آزاد کرده اما گفته می‌شود تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان حتی با پرداخت پول هم آزاد نشده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.