ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: جنگنده‌های روسی سوخو۳۵ به ایران می‌آیند

قرار است روسیه در آغاز سال ۱۴۰۲ تعدادی جنگنده هوایی سوخو۳۵ به جمهوری اسلامی تحویل دهد. سوخو۳۵ یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین جنگنده‌های روسیه به حساب می‌آید.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی، یکشنبه ۲۵ دی از ورود جنگنده‌های سوخو۳۵ به ایران در اوایل سال آینده خبر داد. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفت جمهوری اسلامی این جنگنده‌ها را به روسیه سفارش داده است و اوایل سال آینده در اختیار ایران قرار می‌گیرند.

شهریار حیدری افزود:

«ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شوند.»

طبق گزارش تسنیم امیر واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در شهریور سال جاری خبر خرید جنگنده از روسیه برای نیروی هوایی ارتش را تأیید کرده بود.

سوخو۳۵ یک جنگنده هوایی چندمنظوره و تک‌خلبان است که خط تولید آن در سال ۲۰۱۰ در روسیه راه‌اندازی و تا سال ۲۰۲۱، ۱۳۹ فروند از آن تولید شد. گفته می‌شود که این جنگنده همزمان به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوا‌به‌زمین و ضدکشتی و ضدرادار مسلح می‌شود و علاوه بر آن، توانایی پرتاب و شلیک انواع بمب و موشک‌های لیزری و ماهواره‌ای و راداری را نیز در خود دارد.

در سال ۲۰۱۶ و در جریان مداخله نظامی روسیه در سوریه بود که سوخو۳۵ برای نخستین بار به طور عملیاتی به کار گرفته شد. تاکنون نیز عمده کاربرد نظامی این جنگنده در منازعات خاورمیانه‌ای و مدیترانه‌ای روسیه بوده است.

حکومت ایران در ماه‌های اخیر همکاری‌های نظامی با روسیه را گسترش داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی و در رأس آن‌ها علی خامنه‌ای از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به صورت آشکار در کنار مسکو ایستاده‌ اند. مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی ایران از همان ابتدا «عملیات ویژه»، عبارت مورد استفاده مقام‌های روسیه را برای اشاره به جنگ در اوکراین به‌کار برده و «ناتو» را مسئول بروز جنگ خواندند.

در این دوره روابط اقتصادی، تجاری و نظامی ایران و روسیه گسترش یافته است که بخشی از آن‌ها به تأمین پهپادهای مسلح و انتحاری برای حملات ارتش روسیه در اوکراین مرتبط است. منابع اوکراینی و بین‌المللی گفته‌اند که پهپادهای ساخت ایران برای تداوم حملات روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا و آمریکا در همین راستا تحریم‌های جدیدی را علیه برخی مقام‌های ایرانی تصویب کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.