ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

السودانی، نخست‌وزیر عراق، موافقِ حضور نامحدود نیروهای آمریکایی است

محمد شیاع السودانی در نخستین مصاحبه خود با یک رسانه آمریکایی از زمان رسیدن به مقام نخست وزیری عراق گفت کشورش هنوز برای آموزش نیروهای عراقی در مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) به نیروهای خارجی نیاز دارد.

نخست وزیر عراق یکشنبه ۱۶ ژانویه/۲۶ دی در مصاحبه‌ با وال استریت ژورنال از تداوم حضور نیروهای آمریکایی در کشورش دفاع کرد. این نخستین بار است که السودانی آشکارا موضع و نظر خود درباره نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای خارجی مستقر در عراق بیان می‌‌‌کند. تا پیش از این او همواره در پاسخ به این پرسش‌ می‌گفت می‌بایست با فرماندهان عراقی مشورت کند.   

پس از یک بن‌بست سیاسی طولانی، عبداللطیف رشید، رئیس جمهوری عراق ۱۳ اکتبر/ ۲۱ مهر  محمد شیاع السودانی، سیاستمدار شیعه و نامزد مورد وثوق بلوک موسوم به «چهارچوب هماهنگی شیعه» را مأمور تشکیل کابینه کرد. گروه‌های شیعه نزدیک به ایران خواهان خروج نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای خارجی از عراق‌اند. السودانی اعلام کرده بود مهم‌ترین مأموریت او ایجاد آشتی بین جناح‌های مختلف شیعه و تشکیل دولت است. حمایت از حضور نامحدود نیروهای خارجی در تقابل با این هدف قرار دارد.    

در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال السودانی به رغم درخواست «چهارچوب هماهنگی شیعه»،  جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از عراق را که در حال حاضر به ارائه خدمات مستشاری مشغول‌اند ارائه نکرد. السودانی گفت:

«ما فکر می کنیم که به نیروهای خارجی نیاز داریم. نابودی داعش به زمان بیشتری نیاز دارد.»

ایالات متحده آمریکا در حال حاضر با حدود دو هزار نیروی نظامی در عراق حضور دارد.  در همان حال، همچنان هرچند گاه یک بار حملات موشکی گروه‌های مسلح همسو با ایران به پایگاه‌های نیروهای خارجی خبرساز است.

السودانی در ادامه مصاحبه با وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد که نیروهای خارجی خدمات لجستیکی مهمی را در مبارزه با نیروهای داعش در سوریه ارائه می‌دهند. او گفت:

«در داخل عراق ما به نیروهای رزمی نیاز نداریم. اگر تهدیدی برای عراق وجود دارد، آن خطر همانا نفوذ هسته‌های داعش از طریق سوریه است.»

ایران همچنان مهم‌ترین تأمین‌کننده گاز طبیعی و برق عراق است. السودانی در آذر/ نوامبر سال جاری در سومین سفرش به خارج از عراق با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در تهران دیدار و گفت وگو کرد. در آن دیدار السودان از روابط نزدیک اقتصادی و امنیتی ایران و عراق قدردانی کرد.

 نخست وزیر عراق به وال استریت ژورنال گفت مایل است کشورش با واشنگتن روابط مشابهی مانند رابطه عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس با آمریکا داشته باشد. او اعلام کرد که به زوئی هیأت بلندپایه‌ای را به واشنگتن اعزام می‌کند با این امید که زمینه دیدار و گفت‌وگوی او با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ماه آینده فراهم شود. السودانی گفت که بغداد می‌خواهد روابط خوبی هم با واشنگتن و هم با تهران داشته باشد:

«ما برای چنین چیزی تلاش می‌کنیم و به نظر من غیرممکن نیست که عراق هم با ایران و هم آمریکا رابطه خوبی داشته باشد.»

السودانی همچنین یادآور شد که مردم کشورش در پی بحران‌های عمیق اقتصادی آسیب دیده‌اند و حالا مشتاق زندگی بهتری هستند.   

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.