ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزاران ایرانی ساکن اروپا خواهان افزودن نام سپاه به لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند

ایرانی‌ها از سراسر اروپا در محل پارلمان اروپا در استراسبورگ گرد آمدند و خواهان قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند. رئیس پارلمان اروپا در جمع ایرانی‌ها حاضر شد و گفت «ما شما را تنها نخواهیم گذاشت».

امروز دوشنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه شهر استراسبورگ فرانسه، مقر پارلمان اروپا شاهد تظاهرات هزاران نفر از ایرانی‌های ساکن اروپا بود.

ایرانی‌ها با تدارکات قبلی از روز گذشته از کشورهای مختلف اروپا خود را به استراسبورگ رساندند تا در این تظاهرات بزرگ شرکت کنند. هدف اصلی از این تظاهرات، ضمن محکوم کردن جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب معترضان در خیزش سراسری جاری در ایران، جلب نظر پارلمان اروپا برای قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست‌ سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا بود.

آسوشیتدپرس گزارش داده است که راهپیمایی استراسبورگ پس از آن برگزار شد که بیش از ۱۰۰ نماینده پارلمان اروپا هفته گذشته نامه‌ای امضا کردند و از اتحادیه اروپا خواستند موضع قاطع‌تری علیه ایران اتخاذ کند.

تظاهرات هزاران ایرانی در استراسبورگ فرانسه، محل پارلمان اروپا ـ دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ ـ عکس از خبرگزاری فرانسه

نامه نمایندگان پارلمان اروپا به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این اتحادیه خواسته بود که سپاه پاسداران را «به‌طور کامل به‌عنوان یک سازمان تروریستی» بشناسد. سپاه در سال ۲۰۱۹ از سوی آمریکا به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد.

رسانه‌های محلی فرانسه گزارش دادند که ظهر دوشنبه تظاهرات از میدان دانشگاه استراسبورگ آغاز شد و سپس خیابان‌های اطراف پارلمان اروپا مسدود شدند و جمعیت زیاد ایرانی‌ها به سمت مقر پارلمان اروپا حرکت کردند. پلیس استراسبورگ شمار تظاهرکنندگان را ۱۲ هزار نفر برآورد کرد اما شرکت‌کنندگان تعداد حاضران را بیشتر از آن دانستند. با این‌که روز دوشنبه یک روز کاری در اروپا محسوب می‌شد و هوا نیز بارانی بود با این‌حال حضور این تعداد ایرانی قابل توجه بود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در طول تظاهرات شعارهایی علیه حکومت ایران، در مخالفت با اعدام معترضان و علیه سپاه پاسداران سر داده شد و سپس هنگامی که جمعیت به مقابل پارلمان اروپا رسید نمایندگان ایرانی در پارلمان‌های کشورهای اروپایی سخنانی ایراد کردند. از جمله علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد که دعوت‌کننده این تظاهرات بود و همچنین دانیال ایلخانی‌پور، عضو پارلمان محلی هامبورگ آلمان، و دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک. در این گردهمایی همچنین، عبیر السهلانی، نماینده پارلمان سوئد و بارت گوتاویس، نماینده پارلمان هلند و سیامک آقابابایی، معاون اول ایرانی‌تبار شهردار استراسبورگ که امکان این تظاهرات را فراهم کرده بود، سخنرانی کردند.

در بخشی از این گردهمایی بزرگ، روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا به روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی از جنبش «زن، زندگی، آزادی» تقدیر کرد. او با اشاره به ۱۲۰ روزی که از جنبش سراسری در ایران می‌گذرد گفت از سوی پارلمان اروپا آمده است تا بگوید «با شما هستیم و شما را تنها نخواهیم گذاشت». متسولا همچنین به تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا در طول این مدت علیه عاملان سرکوب مردم در ایران اعمال کرده اشاره کرد و گفت آن‌ها باید پاسخگو باشند و اروپا آن‌ها را تحریم خواهد کرد و هیچ مصونیتی در کار نخواهد بود.

تظاهرات هزاران ایرانی در استراسبورگ فرانسه، محل پارلمان اروپا ـ دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ ـ عکس از خبرگزاری فرانسه

نشست عمومی پارلمان اروپا در واکنش به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران قرار است بعد از ظهر فردا، سه‌شنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه برگزار شود. دو روز بعد، در روز پنج‌شنبه ۲۹ دی / ۱۹ ژانویه قطعنامه‌ای در این‌باره صادر خواهد کرد.

بعد از ظهر دوشنبه با پایان گرفتن تظاهرات بزرگ ایرانی‌ها در استراسبورگ بیشتر جمعیت حاضر با وسایل نقلیه خود به کشورها و شهرهای خود بازگشتند.

تظاهرات هزاران ایرانی در استراسبورگ فرانسه، محل پارلمان اروپا ـ دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ ـ عکس از خبرگزاری فرانسه

آسوشیتدپرس نوشته است که همزمان، شهرداری پاریس در بیانیه‌ای اعلام کرده که شعار «زن، زندگی، آزادی» و هشتگ StopExecutionsInIran# (اعدام‌ها در ایران را متوقف کنید) به‌مناسبت پشت سر گذاشتن چهار ماه از درگذشت ژینا (مهسا) امینی، عصر امروز دوشنبه و فردا سه‌شنبه بر روی برج ایفل نورپردازی خواهد شد.

انتظار می‌رود آن هیدالگو، شهردار پاریس و برخی از معاون‌های او برای اعلام همبستگی با مبارزات مردم ایران شامگاه دوشنبه در کنار برج ایفل حاضر شوند. پاریس در ماه اکتبر پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی او را «شهروند افتخاری» اعلام کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    نباید انتظارات را از اینکه سپاه در لیست تروریستی قرار بگیرد داشت زیرا برای دولتها دارای مسئولیتهای فراوانی خواهد بود وقتی سپاه بعنوان بخشی از حکومت ایران تروریست محسوب شود همکاری خود دولت جمهوری اسلامی با این نهاد نیز اجبارا تحت این قانون قرار می گیرد مگر اینکه در تعریف آن شورای اروپا احتیاطات بیشتری به خرج دهد که سوراخ دور زدن را فراهم می کند انجام این کار از پیچیدگی های زیادی برخوردار است کشورهای اروپائی اگر به سمت گرفتن کرسی سازمان ملل جمهوری اسلامی و کم کم پس گرفتن شناسائی حکومت ایران بروند نتایج بهتری خواهد داشت