ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو شرط تعیین کرد: استرداد ۱۳۰ نفر از مخالفان اردوغان

سخنگوی اردوغان اعلام کرده که مهلت تصویب عضویت فنلاند و سوئد در پارلمان ترکیه در مه/ اردیبهشت سال جاری به پایان می‌رسد. نخست‌وزیر سوئد می‌گوید به این روند احترام می‌گذارد اما دادگاه عالی درباره استرداد اشخاص تصمیم می‌گیرد و نه او.

سخنگوی اردوغان اعلام کرده که مهلت تصویب عضویت فنلاند و سوئد در پارلمان ترکیه در مه/ اردیبهشت سال جاری به پایان می‌رسد. نخست‌وزیر سوئد می‌گوید به این روند احترام می‌گذارد اما دادگاه عالی درباره استرداد اشخاص تصمیم می‌گیرد و نه او.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری گفت که سوئد و فنلاند باید تا ۱۳۰ «تروریست» را اخراج یا به ترکیه مسترد کند. تنها در این صورت است که آنکارا با عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی موافقت می‌کند.   

فنلاند و سوئد در مه سال ۲۰۲۲ در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین درخواست عضویت در ناتو را مطرح کردند. ۲۸ کشور عضو ناتو با درخواست عضویت فنلاند و سوئد موافقت کرده‌اند. ترکیه و مجارستان اما هنوز این درخواست‌ها را تأیید نکرده‌اند. ترکیه خواهان برخی تضمین‌های امنیتی از جمله استرداد شورشیان کرد و برخی طرفداران فتح‌الله گولن شده است که آن‌ها را مسئول کودتای سال ۲۰۱۶ می‌داند.    

 اردوغان در ساعت‌های پایانی یکشنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی در یک نشست خبری گفت:

«ما گفتیم ببینید، اگر تروریست‌ها را به ما تحویل ندهید، نمی‌توانیم درخواست عضویت شما در ناتو را به تصویب پارلمان برسانیم.»  

اردوغان در ادامه افزود:

«برای تصویب این موضوع در پارلمان، اول از همه باید بیش از ۱۰۰ نفر یعنی حدود ۱۳۰ نفر از این تروریست‌ها را به ما تحویل دهید.»

سیاستمداران فنلاندی این درخواست اردوغان را به عنوان واکنشی از روی خشم به وقایع هفته گذشته در استکهلم درک کرده‌اند. پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند به شبکه تلویزیونی YLE گفت:

«معتقدم این [سخنان رئیس جمهوری ترکیه] باید قاعدتاً واکنشی به رویدادهای روزهای گذشته باشد.»

هفته گذشته «کمیته روژاوا» در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی را منتشر کرده بود که اعدام بنیتو موسولینی در سال ۱۹۴۵ را به طور نمادین بازسازی کرده بود. موسولینی در این تصویر که بی‌شباهت‌ به اردوغان نبود از انتهای یک طناب آویزان شده بود. این ویدیو حامل این پیام بود: «تاریخ نشان داده که دیکتاتورها این گونه به پایان می‌رسند.»

و سپس در این ویدیو گفته شده بود: «زمان آن فرارسیده که اردوغان، قبل از آنکه در میدان تقسیم استانبول به دار آویخته شود، استعفا دهد.»

هاویستو گفت ترکیه درخواست رسمی جدیدی مطرح نکرده است.

 ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان شنبه گذشته گفته بود که مهلت تصویب پیشنهاد عضویت فنلاند و سوئد توسط پارلمان ترکیه قبل از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که در مه/ اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود به اتمام می‌رسد.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد بعد از ظهر دوشنبه پس از دیدار با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در استکهلم در یک نشست خبری مشترک گفت مذاکرات استکهلم با آنکارا در روند عضویت در ناتو در مسیر عادی خود ادامه داشته و آنکارا در تأیید عضویت سوئد در ناتو «در نقطه مثبتی» قرار دارد اما در نهایت ترکیه تصمیم خواهد گرفت.

کریسترسون گفت:

«دادگاه عالی کشورمان در مورد استردادهایی که ترکیه از سوئد درخواست کرده تصمیم‌گیری می‌کند. من به تصمیمی که ترکیه خواهد گرفت احترام می‌گذارم.»

هفته گذشته رویترز گزارش داده بود که  سوئد چهار نفر از مخالفان اردوغان از جمله بولنت کنش، روزنامه‌نگار منتقد اردوغان را به آنکارا مسترد نمی‌کند.  در دسامبر ۲۰۲۲، دادگاه عالی سوئد استرداد بولنت کنش را رد کرد و دولت سوئد می‌گوید بر اساس قوانین داخلی آن کشور نمی‌تواند بر خلاف حکم دادگاه عالی مخالفان اردوغان را به ترکبه تحویل دهد.

از ۳۳ نامی که در رسانه‌های ترکیه برای استرداد به آن کشور منتشر شده‌اند ۱۹ نام تاکنون توسط دادگاه عالی استکهلم برای استرداد رد شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.