ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه احضار و صدور حکم علیه زنان سینماگر

دادگاه انقلاب مژگان ایلانلو، عکاس و مستندساز را به حبس و شلاق محکوم کرد. سمانه بابازاده، بازیگر تبریزی هم در دادگاه تجدید نظر به ممنوعیت طولانی‌مدت خروج از کشور، جریمه نقدی و مصادره تلفن همراه محکوم شده است. آزاده صمدی و مهتاب نصیرپور، دو بازیگر دیگر نیز به دادسرای اوین احضار شده‌اند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۷ دی/۱۷ ژانویه مژگان ایلانلو، کارگردان مستندساز را به حکم سنگین ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

طبق رأی صادره که توسط «پایگاه خبری امتداد» منتشر شده است، قاضی افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مژگان ایلانلو، عکاس و مستندساز زندانی را که بیش از ۹۰ روز است در بازداشت به‌سر می‌برد، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۶ سال ، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۵ ماه، به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به ۱۵ ماه و به بابت اتهام «تشویق به اعمال منافی» به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

مژگان ایلانلو همچنین به ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است. دادگاه انقلاب به‌علاوه، این عکاس و مستندساز را به منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی اجتماعی، منع خروج از کشور، منع اشتغال به امور مربوط به جرم ارتکابی از قبیل فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی به مدت ۲ سال محکوم کرده و رایانه شخصی و تلفن همراه او هم به نفع دولت ضبط شده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه ۲۵ مهر پس از تفتیش خانه و صورت جلسه و ضبط وسایل شخصی مژگان ایلانلو از جمله تلفن همراه و لپتاپش، او را دستگیر کرده و با خود برده‌اند. مژگان ایلانلو پیشتر در حساب اینستاگرام خود به قتل مهسا امینی و خشونت حجاب اجباری اعتراض کرده و تصاویر بدون روسری از خود منتشر کرده بود. طبق گزارش‌ها او که ۴۰ روز در انفرادی در حبس بوده در زندان اوین دچار شکستگی استخوان پا شده و به سختی توانایی تحرک دارد. مسئولان زندان به‌رغم پیگیری‌های فراوان وکیلش از قاضی پرونده از دادن مرخصی به او برای انجام امور درمان در خارج از زندان خودداری کرده‌اند.

روز گذشته دادگاه تجدیدنظر سمانه بابازاده، هنرمند و بازیگر ساکن تبریز را هم به ۱۰ سال ممنوعیت خروج از کشور، جریمه نقدی و مصادره تلفن همراه محکوم کرد. در حکمی که به گزارش «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا)» روز دوشنبه ۲۶ دی/۱۶ ژانویه صادر و به این بازیگر ابلاغ شده است، دادگاه تجدیدنظر آذربایجان شرقی سمانه بابازاده را به پرداخت صد میلیون ریال جریمه نقدی، ۱۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و مصادره تلفن همراه محکوم کرده است.

مشخص نیست این حکم بر پایه چه اتهاماتی صادر شده است.

سمانه بابازاده ۲۲ آبان بعد از احضار به دادسرای تبریز، بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد. او یکم آذر به‌طور موقت و با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

صدور احکام سنگین علیه زنان سینماگر و احضار آن‌ها به‌خاطر حمایت از مطالبه حجاب اختیاری و اعتراضات مردم ایران ادامه دارد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی روز دوشنبه آزاده صمدی و مهتاب نصیرپور، دو زن بازیگر دیگر را به دادسرای ناحیه ۳۳ اوین احضار کرد. طبق گزارش پایگاه خبری «مدارا» آزاده صمدی و مهتاب کرامتی «جهت ارائه پاره‌ای از توضیحات» به دادسرای ناحیه ۳۳ شهید مقدس تهران، واقع در زندان اوین احضار شده‌اند.

الهام پاوه‌نژاد، دیگر بازیگر تئاتر و سینمای ایران هم روز دوشنبه ۲۶ دی، به دادسرای اوین احضار شد.

الهام پاوه‌‌نژاد، پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به اتهام «دعوت به اغتشاش» از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محروم شد. او به‌دنبال قتل کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله ایذه‌ای با شلیک نیروهای امنیتی، به نشانه همدردی با مادران و پدران داغدیده عکسی بدون حجاب در کنار مزار پدرش منتشر کرده بود.

کتایون ریاحی، دیگر زن بازیگری‌ست که تحت فشارهای دستگاه قضایی و امنیتی ایران قرار دارد. ماموران امنیتی جمهوری اسلامی عصر یکشنبه ۲۹ آبان/۲۰ نوامبر او را که به نوشته خبرگزاری امنیتی تسنیم «تحت تعقیب قضایی» بود، بازداشت کردند.

دادگاه او چهارشنبه ۲۱ دی در سکوت کامل خبری برگزار شد. ابتدا ثریا ریاحی ‌راد، نویسنده و شاعر در اینستاگرام از به‌خطر افتادن سلامت کتایون ریاحی در جلسه دادگاه خبر داد و نوشت او «تحت شدیدترین تهدیدها و فشارها با آمبولانس» از دادگاه خارج شده است.

ثریا ریاحی‌ راد افزود: «با این‌که از قبل به خانه سینما اطلاع داده بودند، هیچ‌کس از ایشان دفاع نکرد و در سکوت کامل خبری به سر برد».

ساعاتی بعد کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد «رسما از تاریخ جلسه مطلع نبوده است».

علی‌رغم غیاب نمایندگان خانه سینما، این بیانیه به‌نقل از کتایون ریاحی درباره جلسه دادگاه توضیح داد: «بنا به اظهار سرکار خانم کتایون ریاحی، جلسه رسیدگی با حضور دوربین فیلمبرداری بوده که پس از قرائت اتهامات، ایشان دچار افت شدید فشار خون شده و توسط اورژانس سریعا به مرکز درمانی منتقل شده‌اند، و جلسه رسیدگی با حضور وکلای ایشان ادامه یافته است» و افزود: این بازیگر «بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده است».

 به نوشته خبرگزاری میزان در کیفرخواست صادره علیه کتایون ریاحی او به‌واسطه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و تشویق به فساد» و بر مبنای ماده ۳۴۱ به «ترغیب و تشویق مردم به اعمال منافی عفت در فضای مجازی» متهم شده است.

‌علاوه بر کتایون ریاحی هنگامه قاضیانی، ترانه علیدوستی و میترا حجار از دیگر زنان بازیگر سرشناس ایرانی با «حکم قضایی» بازداشت و با وثیقه آزاد شده‌اند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پیشتر الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز، ژاله صامتی و هنگامه قاضیانی را «در مورد انتشار مطالب غیر مستند و تحریک‌آمیز» به دادسرا احضار کرده بود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) پس از انتشار خبر بازداشت کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی که در همراهی با جنبش «زن، زندگی، آزادی» روسری از سر خود برداشتند، نوشته بود «در پی حمایت برخی از سلبریتی‌ها و هنرمندان از انقلاب نوین مردم ایران با حکم قضایی تعدادی از آن‌ها در روزهای گذشته از دریافت خدمات اجتماعی منع شده‌اند».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی و محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور اخیراً با صدور بخشنامه‌ای مجازات‌های «جدیدی» را برای «بی‌حجابی» ابلاغ کرده‌اند که محرومیت از خدمات اجتماعی یکی از آن‌هاست. برخی از این مجازات‌ها در احکامی که در ماه‌های اخیر علیه زنان مخالف حجاب اجباری صادر شده است، دیده می‌شوند.

طبق بخشنامه فوق که به دادسراهای سراسر کشور ابلاغ شده است، «دادگاه‌ها می‌توانند کسانی را که مرتکب جرم کشف حجاب می‌شوند علاوه بر پرداخت جزای نقدی به تحمل یک یا چند مورد از مجازات‌های تبعی و تکمیلی مانند تبعید، منع از اشتغال به حرفه یا کار معین، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، منع از خروج از کشور، الزام به انجام خدمات عمومی رایگان، منع از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی، توقیف وسایل دخیل در ارتکاب جرم (مانند بستن محل کسب و توقیف وسیله نقلیه، توقیف رسانه)، الزام به یادگیری حرفه، شغل یا کار معین و… به مدت شش ماه محکوم کنند».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.