ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده‌سازی درباره آتش‌سوزی اوین: ارجاع شکایت سازمان زندان‌ها علیه شش زندانی سیاسی به دادسرای اوین

سازمان زندان‌ها علیه یاشار توحیدی، پارسا گلشنی، سید جواد سیدی، امیرعباس آزرم‌وند، محمد خانی و رضا سلمان‌زاده به دادسرای اوین شکایت کرده است. گزارش‌های تأییدنشده پیشتر از پرونده‌سازی وزارت اطلاعات و متهم‌کردن زندانیان سیاسی بند ۸ به «هماهنگی» و «برنامه‌ریزی» برای آتش‌سوزی خبر داده بودند.

سازمان زندان‌ها در رابطه با وقایع آتش‌سوزی شامگاه شنبه ۲۳ مهر در زندان اوین از شش زندانی سیاسی محبوس در این زندان شکایت کرده است. به گفته عرفان کرم‌ویسی، وکیل دادگستری شکایت سازمان زندان‌ها علیه یاشار توحیدی، پارسا گلشنی، سید جواد سیدی، امیرعباس آزرم‌وند، محمد خانی و رضا سلمان‌زاده مطرح و به شعبه ١ دادیاری دادسرای اوین ارجاع شده است.

این وکیل دادگستری دوشنبه ۲۶ دی/۱۶ ژانویه در توییتر نوشت:

«شکایت مطروحه سازمان زندان ها علیه ۶ تن از زندانیان اوین به نام های یاشار توحیدی، پارسا گلشنی، سید جواد سیدی، امیرعباس آزرم‌وند، محمد خانی و رضا سلمان زاده در خصوص وقایع آتش سوزی اوین به شعبه ١ دادیاری دادسرای ناحیه ٣٣ تهران ( دادسرای اوین ) ارجاع شد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پیشتر در هفته آخر آذر حساب کاربری «امیرعباس آزرم‌وند را آزاد کنید» در اینستاگرام، از پرونده‌سازی سازمان زندان‌ها علیه این شش زندانی سیاسی محبوس خبر داده و نوشته بود آن‌ها با اتهامات جدید و پرونده‌سازی روبه‌رو شده‌اند.

طبق این گزارش امیرعباس آزرم‌وند، یاشار توحیدی، میثم (پارسا) گلشنی، محمد خانی، رضا سلمانزاده و سیدجواد سیدی چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ با دریافت ابلاغیه‌ای مطلع شدند که سازمان زندان‌ها با اتهاماتی چون «افترا»، «تخریب عمدی اشیاء منقول و غیرمنقول متعلق به دیگری»، «توهین به مقامات و مامورین»، «تهدید به قتل» و «نشر اکاذیب» از آن‌ها شکایت کرده است.

شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در زندان اوین آتش‌سوزی بزرگی رخ داد که با وجود گذشت ماه‌ها، هنوز علت و ابعاد دقیق آن مشخص نیست. در آن شب که جمعی از خانواده‌های زندانیان برای پیگیری وضعیت آن‌ها مقابل زندان حضور داشتند، ساعت ۸ و نیم شب (در برخی منابع گفته شده حدود ۹) صدای انفجار و سپس تیراندازی ممتد و فریاد شنیده شد و این وضعیت تا ساعت‌ها ادامه داشت.

در نتیجه آن‌چه در آن شب در زندان اوین گذشت تعدادی از زندانیان محبوس در بند ۷ زندان کشته شدند. پایگاه رسانه‌ای قوه قضائیه (میزان) تعداد کشته‌ها را هشت نفر اعلام کرد. تعداد نامشخصی از زندانیان نیز زخمی شدند.

هنوز هیچ گزارش رسمی دقیقی در مورد وقایع شب آتش‌سوزی زندان اوین منتشر نشده است و از تعداد دقیق زندانیانی که کشته یا زخمی شده‌اند اطلاعی در دست نیست.

یکی از زندانیان بند ۸ زندان اوین که پیشتر روایت او از شب حادثه به دست رادیو زمانه رسید، گفته بود که وزارت اطلاعات کنترل بند ۸ را در دست گرفته و قصد دارد با پرونده‌سازی علیه زندانیان سیاسی، آنها را متهم به خرابکاری در زندان کند. بر اساس گفته‌های این زندانی سیاسی وزارت اطلاعات زندانیان بند ۸ را به هماهنگی و برنامه‌ریزی برای آتش‌سوزی اوین متهم کرده بود. 

یاشار توحیدی، دانشجوی مهندسی هوافضای دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و محمد خانی، مترجم، پژوهشگر و دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی هر دو در شامگاه ۲۳ مهر هدف گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی مأموران امنیتی قرار گرفتند. به گفته منابع آگاه مسئولان زندان مانع رسیدگی به وضعیت آن‌ها شدند.

یاشار توحیدی از خرداد ۱۴۰۱جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد. دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام «عضویت در گروه‌های مارکسیستی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به سه سال و پنج ماه زندان محکوم کرد که دو سال و ۹ ماه از این محکومیت قابل اجرا است. ماموران امنیتی و ضدشورش در شب آتش‌سوزی اوین به هر دو پای او شلیک کردند.

ماموران زندان شب آتش‌سوزی محمد خانی را هم به بیمارستان طالقانی تهران منتقل کرده و بلافاصله پس از خارج کردن گلوله‌ها از بدنش، دوباره او را به زندان بازگرداندند.

محمد خانی نیز از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری و به عنوان مجازات تکمیلی به ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، ۶ ماه کار اجباری با کودکان دارای «معلولیت ذهنی» و توقیف تمامی اموال ضبط شده در زمان بازداشت همچون تلفن همراه، لپ‌تاپ، آرشیو کارهای پژوهشی، هارد دیسک و کتاب‌های چاپ شده در داخل کشور و ۲ عدد هارد کامپیوتر به مدت ۲ سال محکوم شده است.

امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار کارگری و اقتصادی، هم پس از این‌که چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ حکم سه سال و هفت ماه حبس تعزیری او بدون اطلاع قبلی به اجرا در آمد، به زندان اوین منتقل شد. این حکم بر پایه اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی علیه امنیتی کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» صادر شده است. آزرم‌وند همچنین دو سال حق فعالیت سیاسی و یا خروج از ایران را ندارد.

وضعیت سلامت او نیز مناسب نیست. این روزنامه‌نگار از پیش از آتش‌سوزی اوین بنا به دستور پزشکان بیمارستان شهدای طالقانی نیاز به جراحی کتف داشته اما نهادهای امنیتی و قضایی تا از اعزام آزرم‌وند به بیمارستان برای جراحی خودداری کرده‌اند.

سیدجواد سیدی، زندانی سیاسی سابق، روز شنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در جریان تجمع اعتراضی بازنشستگان در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او پیش‌تر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است.

رضا سلمان‌زاده، پدر مهدی سلمان‌زاده که گفته می‌شود در اعتراضات آبان ۹۸ کشته شد، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۳ سال و ۸ ماه حبس محکوم شده است.

پارسا گلشنی، زندانی‌ سیاسی هم که پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و به اتهام‌های‌ «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به پنج سال، دو سال و یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود، برای گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین است. این حکم‌ها نهایتا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عیناً تایید شدند.

در همین زمینه:‌

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    وقاحت جنایت و دروغ و تزویر و هر چه که لایق یک موجود به شدت پست می شود تعریف کرد در مجموعه ی این حکومت جمع شده است بجای اینکه امکانی ایجاد شود تا زندانی بدلیل عدم امنیت زندان دچار خسارت شده بتواند یک دارسی عادلانه از مسئولان بی کفایت این حکومت درخواست کنند زندانی های خسارت دیده را متهم نموده و به دادگاه یکطرفه می کشانند این مسئولان زندان هستند که باید پاسخگوی این جنایتها باشند نه زندانی که مجاز است هر اقدامی برای فرار بعنوان حق مطابق قوانین بین المللی مورد تائید جمهوری اسلامی دارد