ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جاسیندا آردرن از سمت نخست وزیری نیوزیلند کناره‌گیری کرد

آردرن می‌گوید ۷ فوریه آخرین روز نخست‌وزیری او خواهد بود و در انتخابات پارلمانی نیوزیلند در سال جاری هم کاندیدا نخواهد شد.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، روز پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه/۲۹ دی‌ماه گفت که ماه آینده استعفا خواهد داد و در انتخابات سراسری امسال شرکت نخواهد کرد.

آردرن روز پنجشنبه در شهر ناپیر به خبرنگاران گفت که ۷ فوریه آخرین روز نخست‌وزیری او خواهد بود.

او در توضیح استعفایش گفت که به دلیل سختی کار نخست‌وزیری استعفا نداده است چرا که اگر چنین بود در همان دو ماه اول کارش کناره‌گیری می‌کرد.

او به صورت کلی گفت که فکر می‌کند کشورش باید با رهبری جدیدی اداره شود:

«من استعفا می‌دهم زیرا این سمت ممتاز، مسئولیتی به همراه دارد، مسئولیت این است که بدانید چه زمانی فرد مناسبی برای رهبری هستید و همچنین چه زمانی نیستید.»

وی افزود که انتخابات عمومی بعدی نیوزیلند در ۱۴ اکتبر برگزار خواهد شد.

استعفای آردرن در حالی اعلام شد که حزب کارگر نیوزیلند امسال با مبارزات انتخاباتی سختی روبرو خواهد شد.

در حالی که حزب کارگر دو سال پیش در انتخاباتی با ابعاد تاریخی پیروز شد، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که رقبای محافظه‌کار حزب خانم آردن از آن‌ها پیشی گرفته‌اند.

بن توماس، مفسر سیاسی به الجزیره گفت استعفای آردرن غافلگیری بزرگی بود زیرا نظرسنجی‌ها همچنان او را به عنوان نخست‌وزیر محبوب کشور نشان می‌دهند، حتی اگر حمایت از حزب کارگر به نسبت انتخابات ۲۰۲۰ کاهش چشمگیری یافته باشد.

هنوز مشخص نیست که حزب کارگر نیوزیلند چه کسی را جانشین آردرن خواهد کرد.

آردرن روز پنجشنبه گفت که رأی گیری برای انتخاب رهبر بعدی حزب کارگر روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

گرانت رابرتسون، معاون نخست وزیر نیوزیلند که به عنوان وزیر دارایی نیز فعالیت می‌کند، در بیانیه‌ای گفت که به دنبال حضور در سمت رهبر بعدی حزب کارگر نیست.

آردرن ۴۲ ساله به عنوان رهبر یک دولت ائتلافی در سال ۲۰۱۷ به نخست‌وزیری رسید.

انتخاب اولیه او به دلیل جنسیت و جوانی‌اش سر و صدای زیادی در صحنه جهانی ایجاد کرد.

در طول پنج سال و نیم نخست‌وزیری‌اش، او در سطح جهانی به دلیل مدیریت کارآمد در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا پس از اینکه این کشور ماه‌ها موفق شد این ویروس را در مرزهای خود متوقف کند، مورد تحسین قرار گرفت.

او همچنین به دلیل نحوه استقبال از جامعه مسلمانان نیوزیلند در پی حمله نژادپرستان سفیدپوست در سال ۲۰۱۹ که منجر به کشته شدن ۵۱ نفر در دو مسجد در شهر کرایست چرچ شد، مورد تحسین قرار گرفت. او یک روز پس از حمله در دیدار با جامعه مسلمانان به سرعت این حملات را «تروریسم» نامید و به آنها گفت که کل کشور «در غم و اندوه متحد شده‌اند».

آردرن همچنین وعده کنترل فروش سلاح داد و اصلاحات اساسی در قانون اسلحه را ظرف یک ماه نهایی کرد.

اما محبوبیت او در سال گذشته به دلیل بحران تورم بی‌سابقه در سه‌دهه گذشته کاهش یافته است. بانک مرکزی نیوزیلند به شدت نرخ بهره را افزایش داده و میزان جرم و جنایت هم افزایش یافته است. این کشور همچنین به طور فزاینده‌ای از نظر سیاسی بر سر مسائلی مانند بازسازی اساسی زیرساخت‌های آب و برنامه کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشاورزی چندپاره شده است.

آردرن روز پنجشنبه گفت که به‌رغم کناره گیری از سمت نخست وزیری، تا زمان انتخابات عمومی به عنوان قانونگذار باقی خواهد ماند.

رهبران جهان پس از استعفای آردرن به او ادای احترام کردند.

نخست وزیر استرالیا گفت: «آردرن به جهان نشان داده است که چگونه با عقل و قدرت می‌توان رهبری کرد.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، از آردرن برای همکاری و دوستی و همچنین «رهبری همدلانه، دلسوز، قوی و پایدار او در چند سال گذشته» تشکر کرد.

او در توییتی نوشت: «تفاوتی که شما ایجاد کردید غیرقابل اندازه گیری است.»

در همین حال، مارک براون، نخست وزیر جزایر کوک، از کمک‌هایی که کشورش از نیوزیلند در طول همه گیری کووید-۱۹ دریافت کرد، ابراز قدردانی کرد. او گفت: «حمایت نیوزیلند جان ما را نجات داد و ما را قادر ساخت سریعتر از آنچه انتظار می‌رفت روی پای خود بایستیم.»

او گفت که آردرن «میراثی از ویژگی‌های رهبری واقعا مشفقانه، قدرت و مهربانی در میانه برخی از چالش برانگیزترین تراژدی‌ها [نیوزیلند] را به جا گذاشته است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.