ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش دیپلماتیک تهران و سئول بر سر سخنان رئیس جمهوری کره جنوبی

کره جنوبی و ایران سفیران یکدیگر را احضار کردند. اختلاف دو کشور بر سر سخنان رئیس جمهوری کره جنوبی عمیق‌تر می‌شود.

ایران و کره جنوبی سفیران یکدیگر را به دلیل اظهارات یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی که جمهوری اسلامی را دشمن امارات متحده عربی توصیف کرده بود، احضار کردند.

یون سوک یول یکشنبه ۲۵ دی / ۱۵ ژانویه در سفر چهار روزه خود به امارات متحده عربی گفت:

«دشمن امارات و بزرگ‌ترین تهدید آن، ایران است و دشمن ما کره شمالی است. ما در وضعیت بسیار مشابه با امارات هستیم.»

او در دیدار با سربازان کره جنوبی که در امارات مستقر هستند، افزود:

«امنیت امارات که ملت خواهر ماست، امنیت ماست.»

رئیس جمهوری کره جنوبی به دعوت محمد بن‌زاید آل‌ نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، به این کشور سفر کرده بود.

روابط ایران و سئول پیش از این بر سر دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی و معاملات تسلیحاتی مشکوک بین ایران و کره شمالی تیره شده بود.

دفتر رئیس جمهوری کره جنوبی گفته است که اظهارات او در ابوظبی برای تشویق سربازان کره جنوبی بوده است. وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بارها توضیحاتی به تهران ارائه کرده است.

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ سخنان رئیس جمهوری کره جنوبی را «مداخله‌جویانه» نامید و خبر داد که یون کانگ هیون، سفیر کره جنوبی در تهران به وزارت امور خارجه احضار و «مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی» توسط رضا نجفی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه به او ابلاغ شد.

بنا به این گزارش، رضا نجفی در این دیدار سخنان یون سوک یول را دخالت در روابط دوستانه ایران با کشورهای منطقه و موجب تضعیف صلح و ثبات در منطقه دانست و خواهان توضیح فوری مقام‌های کره‌ای در مورد این اظهارات شد.

نجفی همچنین از «رویکرد غیردوستانه» کره جنوبی از جمله در مسدودکردن منابع بانکی ایران، انتقاد کرد و افزود «عدم اقدام مؤثر کره برای حل مشکلات روابط موجب بازنگری طرف ایرانی در روابط دو کشور خواهد شد».

ایران بارها خواستار آزادسازی حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی مسدود شده خود در بانک‌های کره جنوبی تحت تحریم‌های آمریکا شده است.

رضا نجفی همچنین اظهارات اخیر رئیس جمهوری کره جنوبی در مورد امکان ساخت سلاح هسته‌ای از سوی این کشور را مغایر با پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای دانست و خواهان توضیح سئول در این‌باره شد.

ساعاتی پس از احضار سفیر کره جنوبی در تهران، وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد چو هیون دونگ معاون وزیر این کشور با سعید بادامچی شبستری، سفیر جمهوری اسلامی در سئول تماس گرفته و از سخنان رضا نجفی انتقاد کرده است.

وزارت خارجه کره جنوبی گفت ادعای نجفی مبنی بر اشاره یون سوک یول به ساخت سلاح هسته‌ای «کاملاً بی‌اساس» است.

رئیس جمهوری کره جنوبی هفته گذشته گفته بود سئول ممکن است مجبور شود تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا را دوباره مستقر کند و یا خود برای بازدارندگی کره شمالی بمب‌هایی بسازد، اما به جای آن تلاش دارد تا برنامه‌ریزی مشترک و اجرای به اصطلاح طرح بازدارندگی با ایالات متحده را پیش ببرد و در این زمینه قابلیت نظامی گسترده آمریکا از جمله بهبود نیروهای هسته‌ای «واقع‌بینانه و قابل دستیابی» خواهد بود.

لیم سو سوک، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفت:

«اظهارات رئیس جمهوری ما برای تقویت بازدارندگی گسترده برای مقابله با تهدیدهای هسته‌ای و موشکی فزاینده کره شمالی بود.»

سخنان یون سوک یول می‌تواند در داخل کشور نیز برای او دردسر ایجاد کند. نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان او را به ایجاد «فاجعه دیپلماتیک» متهم کرده‌اند. برخی از اعضای حزب «قدرت مردم»، حزب متعلق به یون سوک یول نیز گفته‌اند که او باید بیشتر مراقب می‌بود.

سئول و تهران بر سر راهکارهایی برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده جمهوری اسلامی و از سرگیری واردات نفت ایران مذاکره کرده‌اند. کره جنوبی زمانی یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران در آسیا بود، اما پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه تهران در سال ۲۰۱۸، واردات نفت خود از ایران را متوقف کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    دخالت ایران در جنگ اوکراین و نمایش پهبادهای انتحاری که با دو نوع تکنولوژی امریکائی و کره ی شمالی ساخته شده است نشان از همکاری های مشترک چ.ا .ایران و کره ی شمالی دارد از اینرو کره ی جنونی با نگرانی درست در حیاط خلوت جمهوری اسلامی امارات را انتخاب نموده که در سال 2009 فقط قرارداد ساخت 25 رآکتوراتمی را برای تا 2025 تحویل شود از اینرو ارتباطات امارات با کره ی جنوبی پس از 2010 رو به گسترش و نزدیکتر شده است همان دورانی که جمهوری اسلامی برای نساختن بمب اتمی با امریکا و اروپا لاس خشکه می زد تا باجگیری کند پشت جبهه اش را دیگران خالی می کردند زیرا سیاست در ایران دست دایناسورهای بی کفایت است ارتجاعی بر این سیاست حاکم است که از همان منشاء ایدئولوژیک این حکومت واپسگرای دوران ماقبل تاریخ نهفته است .تغییر سیاست ج.ا .ایران در کره ی شمالی ممکن است آغاز دوباره ای در ترمیم روابط باشد ولی روابط ج.ا.ایران با کره ی شمالی همچنین خطر جنگ را گسترش داده و تهدید جهانی نیز محسوب می شود