ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: مقامات جمهوری اسلامی با جان الهام مدرسی در زندان بازی می‌کنند

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی می‌گوید الهام مدرسی در زندان از «کلیه اقدامات درمانی» برخوردار بوده و با سپردن وثیقه آزاد می‌شود، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای مقامات جمهوری اسلامی را مسئول سلامت این نقاش جوان دانسته و خواستار آزادی فوری او شده است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به سلامت، الهام مدرسی، جوان هنرمند کُرد، ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است:

«مقامات ایران با جان و سلامتی الهام مدرسی از اقلیت کُرد ایران بازی می‌کنند. او در ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) به بیمارستان منتقل شد، در حالی‌که مقامات عمداً هفته‌ها اقدامی در مورد مراقبت‌های پزشکی او انجام ندادند. به همین دلیل ممکن است خطر نارسایی کبدی و مرگ او را تهدید کند.»

نیروهای امنیتی الهام مدرسی را در موج دستگیری‌های دسته‌جمعی معترضان، صبح روز ۱۱ آبان‌ماه سال جاری در خانه‌اش واقع در فردیس کرج بازداشت و سپس به زندان کچوئی کرج منتقل کردند.

الهام مدرسی از روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه به‌رغم وخامت حال در اعتراض به آن‌چه «تداوم بازداشت، انتساب اتهامات واهی و عدم رسیدگی به وضعیت سلامتی خود» عنوان کرده بود، دست به اعتصاب غذا زد و تداوم این اعتصاب جان او را در معرض خطر جدی قرار داد و موجب افزایش نگرانی‌های شدید خانواده مدرسی شد.

این نقاش ۳۲ ساله کُرد و ساکن تهران سال‌هاست که از بیماری ژنتیکی کبد (PSC) رنج می‌برد. عفو بین‌الملل می‌گوید مقامات جمهوری اسلامی او را متهم به جرایم امنیت ملی با عباراتی مبهم کرده‌اند و تحت شکنجه و بدرفتاری قرار داده‌اند تا از او اعترافات اجباری بگیرند.

عفو بین‌الملل افزوده است:

«مقامات ایران باید فوراً الهام مدرسی را آزاد کنند. با توجه به نقض آشکار محاکمه عادلانه، از جمله محرومیت از وکیل، بازداشت او خودسرانه است. او باید تا زمان آزادی از آزار بیشتر محافظت شود و تحت خدمات درمانی تخصصی خارج از زندان قرار گیرد، و از حق داشتن وکیل و دیدار با خانواده برخوردار شود.»

روز گذشته، چهارشنبه ۲۸ دی،‌ حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز گزارش‌های مبنی بر برخوردار نبودن این زندانی سیاسی از خدمات پزشکی را رد کرد و گفت:

«کلیه اقدامات درمانی لازم از قبیل حضور پزشک متخصص در زندان، همچنین اعزام وی به خارج از زندان نزد پزشکان متخصص جهت معاینه و ادامه روند معمول درمان و حتی بستری در بیمارستان برای انجام معاینات بیشتر صورت گرفته و تاکنون هم پیگیری روند درمان وی ادامه دارد.»

به‌گفته این مقام قضائی، کیفرخواست پرونده الهام مدرسی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب فردیس صادر و جهت رسیدگی و صدور رأی به دادگاه ارسال شده است. او افزود:

«دادگاه انقلاب استان البرز ضمن تعیین وقت رسیدگی، با توجه به تکمیل تحقیقات پرونده در دادسرا و با لحاظ وضعیت متهم، طبق مقررات با فک قرار بازداشت موقت و تخفیف آن، برای الهام مدرسی قرار تأمین وثیقه صادر کرد و متهم نیز در صورت معرفی وثیقه آزاد خواهد شد.»

بر اساس‌ گفته‌های رئیس کل دادگستری استان البرز، الهام‌ مدرسی به «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تهیه و ساخت کوکتل مولوتوف» متهم شده و در بازداشت موقت است.

حسین فاضلی هریکندی در مورد اتهامات وارده به الهام مدرسی افزود:

«سه تن از بازداشتی‌ها اقرار کردند که خانم مدرسی آن‌ها را به تهیه نارنجک، اسلحه و تهیه پول و همچنین تجمع در مقابل زندان رجایی‌شهر ترغیب کرده است.»

به‌گفته او، الهام مدرسی در بخشی از اعترافات خود اقرار کرده که «عضو یک گروه تلگرامی و تحت تعالیم آن گروه» بوده است.

پیش از این ناهید مدرسی، خواهر الهام مدرسی نیز در گفت‌وگو با زمانه نسبت وضعیت جسمانی خواهرش در زندان کچوئی کرج هشدار داده و گفته بود: «قبل از حکم و قبل از مرگش، صدای خواهرم باشید».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.