ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش درباره ارسال سلاح‌های سنگین به اوکراین به تصمیم می‌رسند

ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش می‌خواهند با ارسال سلاح‌های سنگین به اوکراین قدرت نظامی این کشور در برابر تهاجم روسیه را افزایش دهند. کی‌یف از آخرین گام برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی سخن می‌گوید. روسیه می‌گوید یک قدرت اتمی هرگز شکست در یک جنگ متعارف را تحمل نمی‌کند.

وزیران دفاع کشور‌های عضو ناتو صبح جمعه ۲۰ ژانویه/ ۳۰ دی در رامشتاین، پایگاه نظامیان آمریکایی در آلمان نشست برگزار می‌کنند. تجهیز ارتش اوکراین با تانک‌های پیشرفته در دستور کار قرار دارد. دیمیتری مدودف، یکی از مهم‌ترین متحدان رئیس جمهوری روسیه در آستانه برگزاری این نشست در کانال تلگرامی خود هشدار داد:

«قدرت‌های هسته‌ای هرگز  در درگیری‌های بزرگی که سرنوشتشان به آن بستگی دارد، شکست نخورده‌اند.»

در همان حال ایالات متحده اعلام کرد بسته حمایت نظامی این کشور که شامل نفربرهای زرهی، سامانه‌‌های دفاع هوایی و ده‌ها هزار موشک و گلوله توپخانه است  ارزشی حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار دارد. وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۵۹ خودروی جنگی برادلی و ۹۰ نفربر زرهی استرایکر جزو این بسته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت این یک بسته کمک امنیتی مهم به اوکراین برای ادامه دفاع از خود در برابر «تهاجم وحشیانه» روسیه است. بلینکن افزود با احتساب این بسته ارزش کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین به ۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

پیش از این، بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک با وزیران دفاع و نمایندگان ۹ کشور اروپایی اعلام کرد که ۶۰۰ موشک بریمستون را به کی‌یف ارسال خواهد کرد، در حالی که دانمارک ۱۹ فروند هویتزر  خودکششس سزار و سوئد سیستم توپخانه آرچر از بهترین سیستم‌های توپخانه‌ای جهان خود را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

در  بیانیه مشترک وزیران دفاع ۹ کشور اروپایی آمده است:

«ما می‌دانیم که تجهیز اوکراین برای بیرون راندن روسیه از قلمروش به اندازه تجهیز آنها برای دفاع از آنچه در حال حاضر دارند مهم است. ما با هم به حمایت از اوکراین برای  بیرون راندن نیروهای روسیه از مناطق اشغالی ادامه خواهیم داد.»

این بیانیه پیش از برگزاری نشست دفاعی مقامات حدود ۵۰ کشور از جمله ۳۰ عضو ناتو در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان برای گفت‌وگو درباره حمایت از کی‌یف در بحبوحه نبردهای سخت در شرق اوکراین و ادامه حملات هوایی روسیه به شهرهای این کشور منتشر شد.

روسیه ارسال تانک را به عنوان تشدید تنش درک می‌کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه گذشته با گوشه‌چشمی به این نشست گفت کی‌یف انتظار دارد در این نشست «تصمیمات قوی» اخذ شود:

«ما برای نشست رامشتاین آماده می‌شویم. ما منتظر تصمیمات قوی هستیم. ما منتظر بسته کمک نظامی قدرتمند از سوی ایالات متحده هستیم.»

فشار بر آلمان برای ارسال تانک‌های پیشرفته لئوپارد ۲ افزایش یافته است. دولت آلمان که مایل به تحریک روسیه نیست، تاکنون از ارسال این تانک‌ها خودداری کرده و از حق وتو هم برخوردار است.   

کرملین روز پنجشنبه هشدار داد که ارسال تسلیحات سنگین با قابلیت حمله به خاک روسیه به عنوان تشدید تنش تلقی خواهد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران گفت:

«به طور بالقوه، این بسیار خطرناک است. این به معنای رساندن درگیری به سطح کاملاً جدیدی است که البته از نقطه نظر امنیت جهانی چشم‌انداز خوبی نخواهد داشت.»

 متحدان غربی اوکراین تمایلی به انتقال تسلیحات سنگین‌تر برای جلوگیری از رویارویی مستقیم با روسیه ندارند، اما مقامات در کی‌یف می‌گویند تانک‌ها برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی و دفاع از خود در برابر حملات بیشتر روسیه، حیاتی هستند.

در همان حال، یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا برای ملاقلات با زلنسکی به طور مخفیانه به کی‌یف سفر کرده است. زمان دیدار این دو مقام مشخص نیست.   

واشنگتن پست که برای اولین بار از سفر برنز به کی‌یف خبر داده بود، نوشته است رئیس سیا اواخر هفته گذشته در اوکراین بوده است و به زلنسکی در مورد برنامه‌های نظامی خود در مقابله با روسیه در هفته‌ها و ماه‌های آینده توصیحاتی داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.