ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صف‌های طولانی سوخت، سیلندر گاز و نان در استان سیستان و بلوچستان

در سرمای زمستان امسال، مشکلات مردم در منطقه محروم سیستان و بلوچستان تنها به کمبود و گرانی انرژی خلاصه نمی‌شود. مردم باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بنزین، سیلندر گاز و نان بایستند و گاه حتی دست خالی به خانه بر گردند.

در حالیکه مردم در استان سیستان و بلوچستان در شرایط دشوار یخبندان و سرمای بی‌سابقه به‌سر می‌برند، با کمبود سوخت (نفت و گاز)، گرانی گاز و قبوض نجومی برق نیز مواجه هستند. مشکلات مردم در این منطقه به‌شدت محروم تنها به کمبود و گرانی انرژی خلاصه نمی‌شود و در سرمای زمستان باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بنزین، سیلندر گاز و نان بایستند.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گزارشی که پنج شنبه ۲۹ دی منتشر شد نوشت: «مردم سیستان و بلوچستان علاوه بر همه محرومیت‌هایی که دارند مدت‌ها است برای حداقل‌های زندگی‌شان هم باید در صف‌های طولانی بنزین، نان و سیلندر گاز بمانند و ساعت‌ها برای تامین مایحتاج ضروری‌شان در صف باشند که گاهی بعد از چند ساعت انتظار و به نصف رسیدن صف‌ها اعلام می‌کنند بنزین و نان تمام شده و مردم دست خالی باید به خانه برگردند».

زمستان امسال سراسر ایران با کمبود انرژی مواجه هست به‌طوریکه روسای سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه جمهوری اسلامی عصر  اوایل این هفته نشستی را برگزار کردند تا به مسئله تأمین انرژی در ایران رسیدگی کنند.

با وجود این‌که جمهوری اسلامی چابهار را « قطب تجاری، صنعتی، اقتصادی، پیشانی توسعه شرق کشور، محور ترانزیت کالا به افغانستان و به آسیای میانه، قطب پیشرفت متصل به آب‌های آزاد و اقیانوس هند و گردشگری» معرفی می‌کند این شهر با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر تنها دو جایگاه سوخت فعال بنزین و گازوییل دارد، که این دو جایگاه هم اکثر مواقع پمپ‌های‌شان خراب است. 

محمد رئیسی فعال مدنی به خبرنگار ایلنا گفت:

«چند روز پیش به پمپ بنزین میدان شیلات مراجعه کردم که بعد از ۲ ساعت ماندن در صف طولانی به ما اعلام کردند سوخت پمپ بنزین تمام شد و ما بعد از کلی انتظار دست خالی برگشتیم.»

به گفته محمد رئیسی مشکلات چابهار به صف طولانی بنزین ختم نمی‌شود و مردم این شهر مشکل صف نان و سیلندر گاز را هم دارند:

«اگر قرار باشد برای هر کدام‌شان روزی ۳ تا ۴ ساعت وقت تلف کنیم به کارهای دیگرمان نمی‌توانیم برسیم. مدیریت امر بسیار مهم است که مسئولان اصلا به آن توجه نمی‌کنند و از مدیریت حداقل‌های زندگی ما در مانده‌اند.»

پیش‌تر معین‌الدین سعیدی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با «انتخاب» درباره وضعیت گاز در حوزه نمایندگی‌اش گفته بود:

«گاز تبدیل به کالایی لوکس شده که دسترسی به آن برای بسیاری از مردم رویایی شده است. صف‌های طویل مردم برای گرفتن کپسول گاز را شاهد هستیم و هر کپسول تا ۲۰۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود.»

اما وضیت بحرانی گاز در برخی مناطق استان سیستان بلوچستان حادتر است به حدی که در شمال استان سیستان و بلوچستان به ویژه در زاهدان و زابل وضعیت بسیار وخیم است.

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی گفته است که مردم در شمال استان مخصوصا خاش، سراوان، زابل و زاهدان برای گرم کردن خود به سوزاندن فضولات حیوانی روی آورده‌اند.

محمد رئیسی فعال مدنی اهل چابهار همچنین به ایلنا گفت مردم حتی برای سیلندر گازهم باید در صف‌های طولانی بایستند:

« بزمان، ایرندگان و برخی مناطق نیکشهر، شمال سرباز، مهرستان، سراوان، خاش، تفتان، میرجاوه نصرت‌آباد و کورین زاهدان، زابل و مرز میلک زمستان‌های خشک و سردی دارند  که صد درصد به نفت سفید نیاز دارند. حدودا ۷۰ درصد این حوزه عشایر و روستایی هستند که از حداقل امکان و زیر ساخت‌های جاده‌ای برخوردار نیستند. ضمن اینکه مدارس عشایری و روستایی را در مناطق سخت گذر هم داریم.»

در این سرمای زمستان مردم منطقه در شرایطی برای خرید نان ساعت‌ها صبر می‌کنند که این نان حتی کیفیت هم ندارد.

عمر بلوچ، رئیس شورای شهر چابهار ضمن تایید مساله بحران کیفیت نان در استان به ایلنا گفت: « تقریبا ۲۰ روز پیش به فرمانداری و شورای شهر خبر دادند که در ایرانشهر و چابهار داخل نان‌ها ماسه وجود دارد که بلافاصله به این موضوع ورود کردیم و بعد از بررسی متوجه شدیم که کارخانه تولید آردی در ایرانشهر این کار را می‌کرده که فوری پلمب شد و آردهایی که توزیع کرده را در سطح نانوایی ها جمع‌آوری کردیم.»

شهروندان برخی استان‌‌ها از جمله سیستان بلوچستان نسبت به برخی از دیگر استان‌ها ازدسترسی به امکانات محروم‌تر هستند و این محرومیت تنها منحصر به کمبود سوخت و نان نیست. در تابستان مردم از بی‌آبی رنج می‌برند و بحران سوء تغذیه در استان شایع است. دبیر علمی هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان گفته بود که در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کوتاهی قد، کم‌وزنی و لاغری شیوع بالایی دارد.

مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی‌ ماه‌هاست با استناد به افزایش قیمت گاز در اروپا که در هفته‌های اخیر رو به کاهش گذاشته است، علیه سیاست‌های انرژی در غرب تبلیغ می‌کنند. در عین‌حال جمهوری اسلامی نه تنها با بحران انرژی در درون کشور درگیر است بلکه در واردات و صادرات گاز نیز وارد وضعیت بحرانی شده است.

همزمان با موج شدید سرما در ایران، رسانه‌های داخل کشور عامل وضعیت موجود را میزان بالای مصرف گاز عنوان می‌کنند. دولت برای جبران کمبود گاز و قطع نشدن گسترده آن به‌ویژه برای منازل، بسیاری از اداره‌ها، دانشگاه‌ها، مدرسه‌ها و مراکز تفریحی و خدماتی را تعطیل کرده‌اند.

ایران دومین ذخایر گازی جهان پس از روسیه را در اختیار دارد. ذخایر گازی ایران ۳۰ درصد بیشتر از قطر، پنج برابر بیشتر از آمریکا و ۲۳ برابر نروژ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.