ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه بی‌نتیجه ناتو و متحدانش: تانک‌های مدرن آلمانی فعلا به اوکراین ارسال نمی‌شوند

موافقت نکردن با ارائه تانک‌های آلمانی به اوکراین ممکن است نشان دهنده اختلافات رو به رشد در داخل ناتو بر سر تأمین تسلیحات سنگین در میان هشدارهای روسیه باشد.

ایالات متحده و متحدانش در مورد تأمین تانک‌های جنگی آلمانی به اوکراین به توافق نرسیدند. پیش از این رویداد روسیه به صورت ضمنی تهدید کرده بود که این اقدام جنگ را به داخل اروپا می‌کشاند.

ناتو و رهبران نظامی حدود ۵۰ کشور روز جمعه در پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین در آلمان با یکدیگر دیدار کردند، که آخرین کنفرانس از یک سری کنفرانس‌های تعهد تسلیحاتی از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۱۱ ماه پیش است.

رهبران اروپایی در این نشست مجدداً آلمان را تحت فشار قرار دادند تا برای تحویل تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین برای عقب راندن نیروهای مسکو چراغ سبز نشان دهد - اگرچه هیچ تصمیمی گرفته نشد.

عدم موافقت با ارسال این تانک‌ها ممکن است نشان دهنده اختلافات رو به رشد در داخل ناتو بر سر تأمین چنین تسلیحاتی برای اوکراین باشد.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، مخالفت یک‌جانبه برلین در مورد تحویل تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین را تکذیب کرد، اما گفت که دولتش آماده است در صورت توافق میان متحدان، به سرعت در این زمینه اقدام کند.

او بدون اشاره به جزئیات گفت: «دلایل خوبی برای تحویل‌ این سلاح‌ها وجود دارد و دلایل خوبی برای مخالفت با آن هم وجود دارد، و با توجه به کل وضعیت جنگی که تقریباً یک سال است ادامه دارد، همه جوانب مثبت و منفی باید با دقت سنجیده شود».

فشار بر برلین افزایش یافته است تا تانک‌هایی را در اختیار کی‌یف قرار دهد که اوکراین آنها را ابزار کلیدی در جنگ علیه روسیه می‌داند.

پیستوریوس گفت: «این تصور که «ائتلافی متحد (برای ارسال تانک‌های پیشرفته) وجود دارد و آلمان در مقابل آن ایستاده، اشتباه است» و افزود: «متحدان زیادی وجود دارند که می‌گویند ما هم تردردهایی داریم.»

پیستوریوس گفت به رغم اینکه هنوز تصمیمی در مورد ارسال تانک‌های لئوپارد وجود ندارد، «ما در اسرع وقت تصمیم خود را خواهیم گرفت.»

او گفت: «من بسیار مطمئن هستم که در کوتاه‌مدت به تصمیم مشخصی در این باره نخواهیم رسید و البته نمی‌دانم که نتیجه بررسی‌هایمان چه خواهد بود.»

در همین حال، روسیه گفت که ارسال تانک‌های جنگی جدید هم تغییری در وضعیت اوکراین ایجاد نمی‌کند و این کشور بهتر است دست از «توهماتش» بردارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «ما بارها گفته‌ایم که چنین تجهیزاتی اساساً چیزی را تغییر نمی‌دهد، اما مشکلاتی را برای اوکراین و مردم اوکراین ایجاد می‌کند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا عرضه تسلیحات پیشرفته به اوکراین به معنای تشدید درگیری است، افزود: «ما شاهد دخالت غیرمستقیم و گاهی مستقیم کشورهای ناتو در این درگیری هستیم.»

پسکوف گفت: «ما شاهد شکل‌گیری این توهم دراماتیک هستیم که اوکراین می‌تواند در میدان جنگ موفق شود. این یک توهم دراماتیک در جامعه غربی است که سبب پشیمانی‌شان خواهد شد.»

پسکوف گفت راه جلوگیری از تشدید تنش توجه به نگرانی‌های راهبردی است که روسیه در اواخر سال ۲۰۲۱، درست قبل از حمله به اوکراین ابراز کرد.

مسکو قبل از آغاز تجاوز نظامی‌اش در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، ناتو را به تضعیف امنیت روسیه در منطقه متهم کرد و فهرستی از خواسته‌های امنیتی‌اش را به ایالات متحده فرستاد.

روسیه از ناتو و متحدانش خواست تا اوکراین و کشورهای شوروی سابق را از پیوستن به این ائتلاف منع کنند و از ناتو خواست تا فعالیت‌های خود را در شرق اروپا کاهش دهد.

کی‌یف و کشورهای غربی گفته‌اند که اینها بهانه‌های بی‌اساسی برای تجاوز نظامی و «غصب قلمرو دیگر کشورهای به سبک امپراتوری‌های قدیم» است.

همزمان با این اظهارات در مسکو، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه گفت «هیچ طرح جایگزینی» جز اینکه غرب تانک‌های جنگی را به اوکراین بدهد، وجود ندارد.

زلنسکی در سخنرانی خود گفت: «شرکا و متحداتمان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که تا جایی که برای پیروزی ما لازم باشد از اوکراین حمایت خواهند کرد. بله، ما همچنان باید برای تأمین تانک‌های مدرن بجنگیم، اما هر روز آشکارتر می‌کنیم که هیچ جایگزینی برای این طرح وجود ندارد و باید در مورد تانک‌ها تصمیم‌گیری شود. تنها چیزی که فعلا مطرح است زمان تحویل است. هر ترتیباتی در این رابطه باید در سریع‌ترین زمان ممکن - برای دفاع ما انجام شود.»

همزمان لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده از متحدانش در ناتو خواست تا حمایت از اوکراین را افزایش دهند.

او در آغاز نشست رامشتاین گفت: «روسیه در حال جمع‌بندی، جذب نیرو و تلاش برای تجهیز مجدد است. اکنون زمان تردید و تعلل نیست. زمان آن فرا رسیده است که فعالیتمان را دوچندان کنیم. مردم اوکراین چشمشان به ماست.»

ایالات متحده روز پنجشنبه تخصیص ۲,۵ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین را اعلام کرد، بسته‌ای که شامل خودروهای زرهی و مهمات بیشتری می‌شود.

فنلاند هم از اهدای تجهیزات دفاعی جدید به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون یورو  برای اوکراین خبر داد که شامل تانک‌های لئوپارد ۲ ساخت آلمان نمی‌شود و اعلام کرد در صورت توافق با متحدان می‌تواند آن را نیز ارسال کند.

لهستان گفت تانک‌های T-72 ساخت شوروی و برخی خودروهای پیاده نظام اضافی را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان گفت: «ما باید هر کاری برای کمک به اوکراین انجام دهیم تا جنگ به خاک ناتو سرایت نکند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.