ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رسمی مرکز آمار از نرخ تورم: میانگین هزینه خانوار ۵۱ درصد افزایش یافته است

میانگین هزینه خانوار برای خرید کالا و خدمات در طی ۱۲ ماه ۵۱ درصد افزایش یافته است دولت اما می‌خواهد حقوق و دستمزد را فقط ۲۰ درصد افزایش بدهد.

تنها چند ساعت بعد از ادعای ابراهیم رئیسی در صحن علنی مجلس مبنی بر کاهش نرخ تورم، مرکز آمار ایران از افزایش دوباره نرخ تورم در دی ماه سال جاری خبر داد. بر بنیاد این گزارش نرخ تورم نقطه‌ای که بیانگر افزایش قیمت کالاها در یک دوره ۱۲ ماهه است در دهمین ماه سال ۱۴۰۱ به ۵۱٬۳ درصد رسید.

طبق روال ماه‌های قبل نرخ تورم مواد خوراکی و آشامیدنی همچنان از ۶۰ درصد بزرگ‌تر است. این شاخص برای دی ماه امسال ۶۹٬۲ درصد گزارش شد در حالی که نرخ رسمی تورم کالاهای غیرخوراکی ۴۱٬۲ درصد بود.

معنای ساده این عددها این است که متوسط هزینه خانوار برای خرید کالا و خدمات یکسان در مقایسه با دی ۱۴۰۰ بیش از ۵۱ درصد افزایش یافته است و خانوارهای ساکن در ایران برای تامین مواد غذایی یکسان با دی سال قبل باید حدود ۷۰ درصد بیشتر هزینه کنند.

شاخص ماهانه میانگین قیمت کالا و خدمات هم همچنان رو به بالا گزارش شده است. تورم ماهانه کالاهای خوراکی ۴٬۲ درصد گزارش شد که به معنای افزایش میانگین قیمت کالاهای خوراکی به همین میزان در یک دوره دو ماهه است. بر مبنای تعاریف مرکز آمار ایران چنانچه نرخ تورم ماهانه کالاها بیش از دو درصد باشد، وضعیت شاخص تورم بحرانی خواهد بود.

مرکز آمار نرخ رسمی تورم سالانه را هم ۴۳٬۶ درصد گزارش کرد. شاخص تورم برای خانوارهای روستایی ۴٬۵ درصد بزرگ‌تر از خانوارهای ساکن در مناطق شهری برآورد شد.

شاخص تورم معیار اصلی شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد است. در شرایطی که گزارش رسمی دولت بیانگر افزایش بیش از ۵۰ درصد میانگین هزینه خانوار برای کالا و خدمات در مقایسه با سال قبل است، دولت در لایحه بودجه افزایش تنها ۲۰ درصدی دستمزدها را پیش‌بینی کرده است.

فعالان و تشکل‌های مستقل کارگری در سال‌های گذشته خواستار تعیین حداقل دستمزد بر اساس سبد معیشت شده‌اند. نهادهای کارگری وابسته به حکومت رقم سبد معیشت را بزرگ‌تر از ۱۲ میلیون تومان برآورد کرده‌اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گزارش «پایش فقر» برآورد کرده است خط فقر سرانه در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ درصد افزایش یافته باشد. معنای افزایش ۷۰ درصدی سرانه خط فقر در شرایط تحمیل سرکوب مزدی گسترده‌تر شدن فقر و گرسنگی است. بر پایه گزارش نهادهای حکومتی شش و نیم میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق قرار دارند و حداقل ۳۱٬۵ درصد معادل ۲۵ میلیون نفر از تامین هزینه معیشت ناتوان هستند. کارشناسان مستقل از دولت جمعیت زیر خط فقر را بر مبنای خط فقر ۱۴ تا ۱۸ میلیون تومان بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور برآورد کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    نظری ثبت نمی شود نظر دادن یعنی وقت تلف کردن

  • فرهاد - فرهادیان

    وقتی شما عدد 51 را معنا می کنید (گرد به 50 می کنیم ) این نیست فرض کنید در آمد شما در طول سال 100 است از روز اول 100 - 100= 000 ولی در پایان سال می شود 150 -100 = 50 یعنی در طول سال شما بطور متوسط یعنی 25 واحد هر ماه نیز پرداخت کرده اید و درآمد شما 75 بوده است حالا دوباره ازاول سال شما دوباره با تعدیل 100 با 40 درصد عمدتا شده اید 140 و باز هم 140 را مساوی 100 بگیرید دوباره نیمی از تورم صفر تا 50 درصد را باید بطور متوسط پرداخت کرده و دوباره با 75 درصد پایان ببرید دلیل اصلی فقر مردم حتی اگر 51 درصد تورم با 51 درصد افزایش درآمد روبرو شود باز هم شما 50 درصد این تورم بدون آنکه متوجه شوید پرداخت کرده اید و دائما درآمد شما 75 درصد مبلغ است نه 100 درصد و به همین دلیل است که در مقایسه با 40 سال پیش شاهد کاهش ئدرآمدی بیش از 90 درصد هستیم نئولیبرالیسم به همین دلیل است که دائما با قیمت ارز بازی می کند زیرا هزینه ی آیت الله های گردن کلفت و قرصهای روانگردان مامورانش را از این محل تهیه می کند تا مردم را به قتل برسانند و اتفاقا به همین دلیل است که ما خواهان اول آزاد شدن قیمت ارز و دوم افزایش حداقل دستمزد به 1000 دلار و پرداخت به روز یا خود دلار امریکا در هر پرداخت هستیم تا افزایش تورم و کاهش نرخ تسعیر ریال تاثیری در قدرت خرید باقی نگذارد .