ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: انتخابات ترکیه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار می‌شود

رئیس‌ جمهوری ترکیه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور یک ماه زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده برگزار خواهد شد. این انتخابات آزمون دشواری برای ادامه رهبری او پس از دو دهه ماندن در قدرت خواهد بود.

دفتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه ۲ بهمن / ۲۲ ژانویه تصاویر ویدئویی از اعلام تاریخ انتخابات توسط اردوغان در دیدار با رأی‌دهندگان جوان در استان بورسا در شمال غربی این کشور منتشر کرد.

اردوغان به جوانان گفت:

«خدا را شکر که در انتخاباتی که در ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار می‌شود، دوشادوش شما، جوانانی که برای اولین بار رأی می‌دهید، شرکت خواهم کرد.»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری فشرده خواهد بود و بزرگترین آزمون اردوغان در دو دهه زمامداری او در قدرت نظامی منطقه و در کشور عضو ناتو با اقتصاد نوظهور بازار خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار بود در ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد ۱۴۰۲) برگزار شود، اما اردوغان پیش از این اعلام کرده بود که انتخابات می‌تواند زودتر برگزار شود.

یکی از مقامات حزب حاکم «عدالت و توسعه» نیز گفته بود که انتخابات در ژوئن همزمان با فصل تعطیلات تابستانی است که مردم به سفر می‌روند.

اردوغان افزود کارزار انتخاباتی ۶۰ روز پیش از موعد یعنی در ۱۰ مارس / ۱۹ اسفند آغاز می‌شود.

تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه در حالی انجام می‌شود که این کشور در ماه اکتبر بیشترین نرخ تورم ۲۴ سال اخیر خود را با ۸۵,۵۱ درصد تجربه کرد، اما از ماه نوامبر روند تورم در این کشور برای نخستین بار بعد از ۱۷ ماه افزایش پیاپی، روند نزولی پیدا کرد و در ماه دسامبر به ۶۴,۲۷ درصد رسید.

در مقابل اردوغان ائتلاف احزاب اپوزیسیون قرار دارد که هنوز نامزد ریاست جمهوری خود را اعلام نکرده است. با این حال کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، بزرگترین حزب اپوزیسیون در صدر قرار دارد.

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است اما دستگاه قضائی ترکیه به‌تازگی او را به اتهام توهین به مسئولان انتخابات، به دو سال و ۷ ماه حبس محکوم کرد که اگر این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شود، از فعالیت سیاسی محروم خواهد شد.

مخالفان، اردوغان را متهم می‌کنند که برای جلوگیری از نامزدی امام اوغلو بر حکم دستگاه قضائی تأثیر گذاشته است اما دولت این اتهام را رد می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.