ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه: همکاری‌ با کره جنوبی رضایت‌بخش نیست

در ادامه تنش دیپلماتیک اخیر میان ایران و کره جنوبی، ناصر کنعانی بار دیگر از دارایی مسدودشده جمهوری اسلامی در کره جنوبی حرف زد و گفت سئول باید بدون هیچ قید و شرطی مبالغ ایران را پرداخت کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه ۳ بهمن در نشست خبری خود به روابط ایران و کره جنوبی پرداخت و درباره بدهی‌ مالی سئول گفت:

«موضوع این مطالبات و ضرورت پرداخت آن مرتبط با هیچ موضوع و پرونده دیگری نیست و دولت کره متعهد و مسئول است که در چارچوب مناسبات دوجانبه حقوق قانونی ملت ایران را بدون هیچ‌گونه قید و شرطی پرداخت کند.»

کنعانی ضمن اعلام این‌که مذاکرات با دولت کره جنوبی در کانال‌ها و سطوح مختلف همچنان ادامه دارد، افزود:

«متأسفانه همکاری دولت کره در این ارتباط رضایت‌بخش نبوده و متأسفانه حتی در موارد غیرتحریمی هم که دولت کره می‌توانست در آن زمینه‌ها اقدام کند و بخشی از مطالبات ایران را پرداخت کند اقدام شایسته و لازم را انجام نداده است.»

امول مسدودشده ایران در بانک‌های کره جنوبی حدود ۸ میلیون دلار برآورده می‌شود. این دارایی مربوط به پول نفت صادراتی ایران پیش از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در همین حال افزود:

«البته کمک جزیی در پرداخت بخشی از التزامات مالی مربوط به حق عضویت ایران در سازمان ملل کرده است و از محل همان منابع پرداخت کرده است.»

دبیرکل سازمان ملل دی‌ماه سال گذشته در نامه‌ای به مجمع عمومی این سازمان، از ایران به عنوان یکی از کشورهایی نام برد که به دلیل تأخیر طولانی در پرداخت بدهی‌های‌شان، حق رأی خود را در این سازمان دست داده‌‌اند. کره جنوبی هم درست یک سال پیش اعلام کرد که ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده تا ایران به حق رأی دست بیابد.

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری خود تأکید کرد که:

«همکاری دولت کره شایسته نبوده و انتظارات ایران به‌صورت جدی باقی است و انتظار داریم و این انتظار دولت و ملت ایران است که دولت کره جنوبی در این ارتباط به مسئولیت‌های قانونی و تعهدات شناخته‌شده خود عمل کند.»

او افزود:

«ایران متناسب با روند همکاری دولت کره جنوبی در این ارتباط از شیوه‌های متناسب و لازم در روند کار استفاده خواهد کرد.»

در روزهای اخیر اختلاف تهران و سئول بر سر سخنان رئیس جمهوری کره جنوبی عمیق‌تر شد.

یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی ۲۵ دی / ۱۵ ژانویه در سفر چهار روزه خود به امارات متحده عربی گفت:

«دشمن امارات و بزرگ‌ترین تهدید آن، ایران است و دشمن ما کره شمالی است. ما در وضعیت بسیار مشابه با امارات هستیم.»

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) ۲۸ دی‌ سخنان رئیس جمهوری کره جنوبی را «مداخله‌جویانه» نامید و خبر داد که یون کانگ هیون، سفیر کره جنوبی در تهران به وزارت امور خارجه احضار و «مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی» به او ابلاغ شد.

جمهوری اسلامی همچنین اظهارات رئیس جمهوری کره جنوبی در مورد امکان ساخت سلاح هسته‌ای از سوی این کشور را مغایر با پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای دانست و خواهان توضیح سئول در این‌باره شد.

یون سوک یول درباره تهدیدهای کره شمالی گفته بود سئول ممکن است مجبور شود تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا را دوباره مستقر کند و یا خود برای بازدارندگی کره شمالی بمب‌هایی بسازد، اما به جای آن تلاش دارد تا برنامه‌ریزی مشترک و اجرای به اصطلاح طرح بازدارندگی با ایالات متحده را پیش ببرد.

ساعاتی پس از احضار سفیر کره جنوبی در تهران، وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز سعید بادامچی شبستری، سفیر جمهوری اسلامی در سئول را احضار و از مواضع جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

وزارت خارجه کره جنوبی گفت ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر اشاره یون سوک یول به ساخت سلاح هسته‌ای «کاملاً بی‌اساس» است.

براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پیش از برجام، کره جنوبی دومین شریک تجاری ایران بود. با شکل‌گیری توافق هسته‌ای، کره جنوبی بزرگ‌ترین خریدار گاز ایران بود و ایران به سومین منبع بزرگ صادرکننده نفت به کره تبدیل شد. با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه جمهوری اسلامی، حجم روابط تجاری بین دو کشور از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷، به صفر نزدیک شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.