ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان سوئد را تهدید کرد که از حمایت ترکیه برای عضویت در ناتو محروم می‌ماند

رهبر حزب راست افراطی «استرام کرس» سوئد یک نسخه از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم آتش زده است. بهانه خوبی برای اردوغان که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در مه ۲۰۲۲/اردیبهشت ۱۴۰۲ به احساسات مذهبی رأی‌دهندگان ترکیه‌ای دامن بزند و در همان حال سوئد را برای استرداد مخالفانش تحت فشار بیشتری قرار دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بعد از جلسه هیأت دولت در سخنانی گفت:

«دولت سوئد اگر به اعتقادات مذهبی شهروندان ترکیه یا مسلمانان احترام نگذارد، هیچ حمایتی از سوی ما در مورد عضویت در ناتو دریافت نخواهد کرد.»

اردوغان سپس در ادامه با توجه به وقایع شنبه گذشته مقابل سفارت ترکیه در استکهلم گفت:

«کسانی که چنین رسوایی را در مقابل سفارت ما به پا کردند، نباید در مورد درخواست‌هایشان برای عضویت در ناتو توقعی از ما داشته باشند.»

سوئد و فنلاند در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین درخواست‌ عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی را مه ۲۰۲۲/اردیبهشت ۱۴۰۱ارائه داده‌اند. کشورهای عضو ناتو به غیر از مجارستان و ترکیه با عضویت این دو کشور موافقت کرده‌اند. مجارستان نیز اعلام کرده که درخواست عضویت این دو کشور در پارلمان رأی خواهد آورد.

 ترکیه دو کشور اسکاندیناوی را به حمایت از پ ک ک و برخی از شخصیت‌های اپوزیسیون که آنکارا آن‌ها را «تروریست» می‌داند متهم کرده و به این بهانه خواهان استرداد ۱۳۰ نفر ازمخالفان اردوغان از جمله روزنامه‌نگار سرشناسی به نام بولنت کنش شده است.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد اقدام راسموس پالدان، رهبر حزب راست افراطی «استرام کرس» را محکوم کرده اما در همان حال یادآور شده است:

«آزادی بیان بخش اصلی دموکراسی است، اما آنچه که قانونی است، لزوما مناسب نیست.»

در دسامبر ۲۰۲۲/دی ۱۴۰۱، استکهلم یک پناهنده کرد به نام محمود تات را به اتهام ارتباط با پ.ک.ک به ترکیه تحویل داد. دادگاه عالی سوئد اما اواخر دسامبر از استرداد بولنت کنس به ترکیه جلوگیری کرد.  

فنلاند با سوئد اعلام همبستگی کرده و گفته است که هلسینکی بدون استکهلم به ناتو نخواهد پیوست. ترکیه، سوئد و فنلاند ژوئن ۲۰۲۲/خرداد ۱۴۰۱ یادداشت سه جانبه‌ای را در مادرید امضا کردند که بر اساس آن سوئد و فنلاند به درخواست‌های استرداد ترکیه رسیدگی می‌کنند.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.