ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ند پرایس: در اروپا هیچ توهمی در مورد تهدیدهای سپاه وجود ندارد

حسین امیرعبداللهیان گفته بود از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این اطمینان را گرفته که سپاه قرار نیست در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گیرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید وزیر خارجه جمهوری اسلامی «مشکوک» است. او همچنین گفت: «آن‌چه مطرح نیست، برجام است.»

موضوع تحریم سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا همچنان موضوع محافل سیاسی جهان است. روز گذشته اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، ده‌ها فرد و نهاد را که بیشتر به سپاه پاسداران مربوط بودند تحریم کردند اما اتحادیه اروپا هنوز سپاه را به‌عنوان یک گروه تروریستی نشناخته است.

پارلمان اروپا و اورزولا فون ‌در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از قراردادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی پشتیبانی کرده‌اند اما جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این رویکرد مخالفت کرده و گفته است برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، ابتدا باید دادگاه یکی از کشورهای عضو حکم صادر کند تا این اتحادیه بتواند وارد عمل شود. بورل همچنین در این‌باره گفته است «نمی‌توانید بگویید چون از شما خوشم نمی‌آید پس تروریست هستید».

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی از این سخنان جوزپ بورل استقبال کرد و گفت:

«آن‌چه در اظهارات آقای بورل شاهد بودیم حاکی از این است که اتحادیه اروپا به سمت گام‌های پرهزینه حرکت نکند.»

عبداللهیان همچنین افزود:

«آقای بورل به صراحت به من گفت که این‌ها رفتار احساسی داشتند و می‌خواستند نگرانی‌های خود را در این مورد بیان کنند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود درباره سخنان جوزپ بورل و وزیر خارجه ایران گفت:

«ما فرازهایی از سخنان وزیر خارجه ایران را شنیدیم. [این سخنان] اگر نگوییم دروغ آشکار، مشکوک هستند.»

پرایس با بیان این‌که ایالات متحده از «رویکرد قوی و اصولی اروپا در قبال سپاه پاسداران» استقبال می‌کند، افزود:

«سپاه پاسداران همچنان از سوی ایالات متحده به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی و به‌ویژه تروریست جهانی شناخته می‌شود. ما همچنین بسیاری از رهبران سپاه را به دلیل دست داشتن در تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم کرده‌ایم. ما از تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه مقامات و نهادهای سپاه پاسداران به دلیل مشارکت آن‌ها در ارائه پهپادها به روسیه که برای حملات روسیه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین استفاده می‌شوند، استقبال می‌کنیم. متحدان اروپایی ما تهدیدها و چالش‌های ناشی از سپاه پاسداران و ایران را به‌طور گسترده‌ای می‌شناسند. ما از همکاری و هماهنگی بسیار نزدیک با اروپا برای مقابله با این چالش‌ها برخوردار بوده‌ایم.»

ند پرایس درباره اختلاف نظر جوزپ بورل با نمایندگان پارلمان اروپا از جمله نمایندگان آلمان درباره تروریستی خواندن سپاه پاسداران، و این‌ پرسش که آیا بورل هنوز امیدوار است که برجام احیا شود، گفت:

«من نمی‌توانم درباره نظرات نمایندگان عالی صحبت کنم. در واقع، در مورد نظرات او شما را به اتحادیه اروپا ارجاع می‌دهم. این‌ها پرسش‌هایی برای متحدان اروپایی ما هستند. اما آن‌چه مطرح نیست، برجام است. ما بسیار واضح گفته‌ایم که برجام در دستور کار نیست، ماه‌هاست در دستور کار قرار ندارد. ایران پیوسته به فرصت‌ها برای پیگیری بازگشت متقابل به پایبندی به برجام پشت کرده است. در نتیجه ما بر سر ارسال پیام‌های بسیار واضح به ایران به‌دلیل کاری که در سرتاسر جهان و با مردم خود انجام می‌دهد، تمرکز کرده‌ایم: کشتار مردم خود را متوقف کنید، ارائه پهپاد به روسیه برای استفاده در اوکراین را متوقف کنید و آمریکایی‌هایی را که به ناحق بازداشت کرده‌اید، آزاد کنید.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده برای تروریست خواندن سپاه پاسداران به اتحادیه اروپا مشاوره داده است و آیا آمریکا از چنین اقدامی استقبال می‌کند، گفت:

«این را باید از اتحادیه اروپا پرسید. اما آن‌چه می‌توانم بگویم این است که ما به‌طور معمول در مورد چالش‌ها و تهدیدهای ناشی از سپاه، با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان گفت‌وگو می‌کنیم. این شامل متحدان اروپایی ما به‌صورت دوجانبه و همچنین با اتحادیه اروپا به‌عنوان یک مجموعه می‌شود. در اروپا هیچ توهمی در مورد چالش‌ها یا تهدیدهایی که سپاه ایجاد می‌کند وجود ندارد. ما همیشه به دنبال راه‌هایی هستیم که بتوانیم با متحدان اروپایی‌مان برای مقابله با فعالیت‌های مخرب سپاه پاسداران، سایر گروه‌های نیابتی ایرانی و گروه‌هایی که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند، همکاری کنیم.»

ند پرایس با بیان این‌که «اگر ایران به نقض حقوق بشر ادامه دهد، ما به اعمال فشار بیشتر بر ایران ادامه خواهیم داد»، افزود:

«البته این در مورد حقوق بشر است. ما نگرانی‌های دیگری با این رژیم داریم و از هر امکان مناسبی برای پاسخگویی به آن در جبهه‌های مختلف، از حقوق بشر گرفته تا ارائه فن‌آوری پهپاد به روسیه، تا چالش‌هایی که برنامه هسته‌ای آن ایجاد می‌کند و نیز حمایت از گروه‌های تروریستی و افراد نیابتی استفاده خواهیم کرد.»

روز گذشته، اتحادیه اروپا ۱۸ شخصیت حقیقی و ۱۹ شخصیت حقوقی جمهوری اسلامی را در فهرست جدید تحریم‌های خود قرار داد. ایالات متحده بنیاد تعاون سپاه پاسداران و ۱۰ مقام جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود افزود و بریتانیا نیز پنج مقام، بنیاد تعاون بسیج و نیروی مقاومت بسیج را تحریم کرد.

‌ند پرایس پس از این تحریم‌ها گفت:

«ایالات متحده امروز همزمان با بریتانیا و اتحادیه اروپا اقدامات بیش‌تری را برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی انجام داد.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در توییتر نوشت:

«تحریم‌های هماهنگ بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا آخرین نمونه هماهنگی نزدیک ما و شرکایمان برای مقابله با اقدامات مغایر با حقوق بشر رژیم ایران است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.