ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروسی ماه آینده «برای گفتگو‌های بسیار ضروری» به تهران می‌رود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت قصد دارد ماه آینده برای گفت‌وگوهای «بسیار ضروری» در مورد از سرگیری همکاری‌ها بر سر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به ایران برود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «ممکن است در ماه فوریه به تهران برگردم، شاید برای احیا و یا از سرگیری گفت‌وگوی سیاسی بسیار ضروری با آن‌ها.»

چنین سفری در زمانی انجام خواهد شد که عملا برجام و گفتگوها برای احیای آن به بن‌بست رسیده است. در نتیجه نه جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ایش پایبند است و نه طرف‌های مقابل به تعلیف و رفع تحریم‌ها و منفعت اقتصادی‌ که بنا بود نصیب جمهوری اسلامی شود.

گروسی در صحبت‌های روز سه‌شنبه به «بن‌بست بزرگ» در برجام اشاره کرد و گفت که اقدامات ایران از جمله در قطع کردن ۲۷ دوربین آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر سایت‌های هسته‌ای اعلام شده‌اش نظارت می‌کنند‌ به این معنی است که آژانس دیگر به طور مؤثر برنامه هسته‌ای تهران را رصد نمی‌کند.

او گفت: «حداقل یک سال است که در انجام وظایفمان ناتوان بوده‌ایم.»

گروسی گفت امیدوار است در طول سفر برنامه ریزی شده خود، در زمینه احیای همکاری ایران با آژانس «تا حدودی پیشرفت کند».

گروسی درباره فعالیت‌های اخیر اتمی ایران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی و حرکت به سمت تولید بیشتر اورانیوم فلزی و به کارگیری سانتریفیوژهای قدرتمندتر نسل جدید در تاسیسات هسته‌ای، گفت: «این مسیر قطعاً مسیر خوبی نیست.»

او درباره اختلافات پادمانی جمهوری اسلامی و آژانس و امتناع تهران از ارائه توضیحاتی دقیق در مورد دلیل وجود اورانیوم در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده‌اش هم گفت که نه‌تنها آن‌ها در مورد این پرونده اطلاعاتی به ما نداده‌اند بلکه با توسعه ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌شان بدون آنکه نظارت کاملی بر اقداماتشان وجود داشته باشد، سبب نگرانی آژانس شده‌اند.

او گفت: «جمهوری اسلامی مواد هسته‌ای کافی برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای جمع‌آوری کرده‌ است.» گروسی گفت که اکنون تهران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی و هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی در اختیار دارد.

ایران در ماه‌های گذشته و همزمان با افزایش فشار غرب به‌‌ویژه به دلیل سرکوب اعتراضات سراسری، گفته است که ممکن است در آینده به توسعه غنی‌سازی تا سطح ۹۰ درصد هم بپردازد. آستانه ساخت سلاح‌های هسته‌ای خلوص نزدیک به ۹۰ درصدی اورانیوم در نظر گرفته می‌شود.

گروسی، با این حال، خاطرنشان کرد که ذخایر بزرگ اورانیوم غنی شده در دستان جمهوری اسلامی «به این معنی نیست که آنها سلاح هسته‌ای دارند».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ساخت بمب اتمی نیاز به طراحی و آزمایش دارد و افزود: «من نمی‌گویم (حرکت جمهوری اسلامی به سمت ساخت سلاح هسته‌ای) غیرممکن است. و نمی‌گویم که باید از اقداماتمان (در آژانس) راضی باشیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.