ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر نتانیاهو به اردن

این نخستین سفر نخست‌وزیر اسرائیل به یک کشور خارجی بعد از بازگشت به قدرت است. لزوم حفظ وضعیت تاریخی مسجدالاقصی در مرکز گفت‌وگوها قرار داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای گفت‌وگو با ملک‌عبدالله در سفری اعلام نشده به اردن رفت. دربار پادشاه اردن اعلام کرد که در این دیدار ملک عبدالله بر لزوم احترام اسرائیل به وضعیت موجود مسجد الاقصی در اورشلیم تأکید کرده است.

ایتامار بن‌گویر، چند روز بعد از تشکیل کابینه راست‌گرای اسرائیل و آغاز به کار به عنوان وزیر امنیت ملی تحت تدابیر امنیتی شدید و با همراهی گروهی از فعالان یهودی از مسجدالاقصی در اورشلیم (بیت‌المقدس) بازدید کرد. این اقدام را کشورهای اسلامی به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز درک و آن را محکوم کردند.  دولت‌های غربی هشدار دادند که چنین رفتارهای تحریک‌آمیزی وضعیت شکننده موجود در اماکن مقدس اورشلیم (بیت‌المقدس) را به خطر می‌اندازد و شورای امنیت سازمان ملل هم پشت درهای بسته یک جلسه اضطراری برگزار کرد.

این نخستین سفر خارجی نتانیاهو بعد از پیروزی در انتخابات پارلمانی و بازگشت به قدرت است. به گزارش رویترز پادشاه اردن به نتانیاهو گفت اسرائیل باید به «وضعیت تاریخی و قانونی موجود در مسجد الاقصی احترام بگذارد و آن را نقض نکند.»

مسجدالاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان و مقدس‌ترین مکان یهودی‌ها محسوب می‌شود که محوطه آنجا را «کوه معبد» می‌نامند. طبق یک توافق قدیمی که وضعیت موجود را شکل داده است، غیرمسلمانان تنها در زمان‌های خاص می‌توانند از این محوطه بازدید کنند و اجازه اقامه نماز در این مکان را نیز ندارند. اسرائیل در سال ۱۹۶۷ این مکان را تصرف کرده است. 

پادشاه اردن که سال‌ها روابط پرتنشی با نتانیاهو داشته است، به نخست‌وزیر اسرائیل گفت پایان دادن به خشونت برای از سرگیری مذاکرات صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیل بسیار مهم است.

دفتر نتانیاهو اعلام کرد که رهبران دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای به ویژه همکاری‌های راهبردی، امنیتی و اقتصادی بین اسرائیل و اردن گفت‌وگو کردند.

 خاندان سلطنتی هاشمی قیم مسجدالاقصی است و هزینه‌های نگهداری از این مکان مقدس را تأمین می‌کند. جناح‌های راست‌گرای اسرائیل بارها این قیمومیت را نفی کرده‌اند. بازگشت نتانیاهو به قدرت، نگرانی اردن پیرامون سیاست‌های راست افراطی در اسرائیل و تسریع شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری را عمیق‌تر کرده است.  

راست افراطی در اسرائیل خواهان حقوق برابر برای یهودیان در اقامه نماز در مسجدالاقصی است.

اردن از یک سو متحد سرسخت واشنگتن است و از سوی دیگر به بسیاری از آوارگان فلسطینی پناه داده است.   

مقامات به رویترز گفتند که انتظار می‌رود ملک عبدالله در پایان ژانویه سال جاری از واشنگتن دیدار و با مقامات کاخ سفید گفت‌وگو  کند. اورشلیم (بیت‌المقدس) و راه‌های پیشبرد روند متوقف شده صلح خاورمیانه در دستور کار قرار دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بر اهمیت حفظ وضعیت موجود تاریخی در مسجدالاقصی تأکید کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.