ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه فرانسه بار دیگر از ایران خواست «گروگان‌های فرانسوی» را آزاد کند

کاترین کولونا در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان بار دیگر خواستار آزادی فوری هفت «گروگان فرانسوی» و احترام به قوانین بین‌المللی شد و سرکوب اعتراضات در ایران را محکوم کرد. امیرعبداللهیان نیز فرانسه را متهم به دخالت در اعتراضات سراسری کرد.

حسین امیرعبداللهیان و کاترین کولونا وزیران امور خارجه ایران و فرانسه چهارشنبه شب پنجم بهمن‌ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

به‌گزارش شبکه بی‌اف‌ام‌تی‌وی فرانسه، کاترین کولونا در این گفت‌وگو از همتای ایرانی خود خواست تا هفت فرانسوی را که در زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند، آزاد کنند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که وضعیت سلامتی برنارد فیلان، یکی از «گروگان‌ها» به‌طور قابل توجهی بدتر شده و موجب نگرانی جدی خانواده او و مقامات فرانسوی شده است.

خانواده برنارد فیلان شهروند دو تابعیتی ایرلندی-فرانسوی پنج‌شنبه ۲۹ دی / ۱۹ ژانویه اعلام کردند که نگران سلامتی فرزندشان هستند که دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت سلامتی او به خطر افتاده است. آن‌ها از دولت ایرلند خواستند برای آزادی برنارد فیلان تلاش بیشتری کند.

فیلان اکتبر سال گذشته (۱۱ مهر) به‌عنوان مشاور مسافرتی برای گشایش یک مرکز گردشگری و در سفری کاری به ایران رفته بود و در مشهد بازداشت شد. او از آغاز ماه ژانویه در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و از نوشیدن آب نیز خودداری کرده است. فیلان به «تبلیغ علیه نظام» و «عکس‌برداری از مأموران انتظامی و امنیتی» متهم شده و در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی است اما او تمامی اتهامات را رد کرده است.

وزارت خارجه فرانسه در توییتر نوشته است کاترین کولونا «بار دیگر خواستار آزادی فوری هفت گروگان فرانسوی که به‌طور خودسرانه بازداشت شده‌اند و احترام به قوانین بین‌المللی شد و مجدداً سرکوب اعتراضات [در ایران] را محکوم کرد».

سیسیل کوهلر، معلم و عضو اتحادیه معلمان و همراهش ژاک پاری که در ماه مه ۲۰۲۲ دستگیر شدند، فریبا عادلخواه، پژوهشگر فرانسوی-ایرانی که در ژوئن ۲۰۱۹ دستگیر شد و سپس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شد، مروارید ایاز، جامعه‌شناس که ۲۱ سپتامبر سال گذشته در رشت بازداشت شد و همچنین بنجامین بریر که در ماه مه ۲۰۲۰ دستگیر و به اتهام جاسوسی به هشت سال و هشت ماه زندان محکوم شد، از جمله هفت فرانسوی زندانی در ایران هستند.

کمیته حمایت از فریبا عادلخواه و بنجامین بریر روز شنبه در پاریس تجمعی را برای محکوم کردن این بازداشت‌های خودسرانه برگزار می‌کند.

کشورهای غربی بارها گفته‌اند که جمهوری اسلامی با گروگان گرفتن شهروندان دوتابعیتی و خارجی، سعی در گرفتن امتیاز از کشورهای خارجی دارد.

رسانه‌های جمهوری اسلامی در گزارش‌های خود از مکالمه تلفنی امیرعبداللهیان و کاترین کولونا تنها به بازتاب سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی بسنده کرده و نوشتند او «مواضع فرانسه در تشویق اغتشاش در ایران را غیردوستانه خواند».

خبرگزاری فارس به‌نقل از امیرعبداللهیان درباره تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی پارلمان اروپا نوشته است:

«جمهوری اسلامی ایران به دقت رفتار اتحادیه اروپا را تحت نظر داشته و متناسب با آن گام‌های بعدی خود را تنظیم خواهد کرد.»

پارلمان اروپا ۲۹ دی / ۱۹ ژانویه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن خواستار اضافه‌شدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه شد. براساس این قطعنامه نمایندگان پارلمان اروپا از کشورهای عضو خواستند که نه تنها هسته مرکزی سپاه که نیروهای تابعه آن یعنی سازمان بسیج و نیروی قدس هم در این فهرست افزوده شوند.

این اقدام خشم مقام‌ها و تحلیلگران جمهوری اسلامی را برانگیخت و آن‌ها از «مقابله به‌مثل» سخن گفتند.

اتحادیه اروپا همچنین دوشنبه ۳ بهمن / ۲۳ ژانویه ۳۷ فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق شهروندان ایرانی، وارد فهرست تحریم‌های حقوق بشری کرد.

جمهوری اسلامی نیز در اقدامی متقابل از تحریم ۳۳ مقام و نهاد اروپایی خبر داد.

یه‌نوشته رسانه‌های جمهوری اسلامی، امیرعبداللهیان همچنین «اقدام ناشایست و موهن» نشریه طنز شارلی ابدو در توهین به «مقدسات دینی» را هم محکوم کرد.

مسئولان حکومت اسلامی از انتشار کارتون‌ها و کاریکاتورهای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نشریه شارلی ابدو خشمگین هستند و این اقدام را «توهین به مقدسات» می‌نامند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.