ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش فشارها برای انحلال حزب دموکراتیک خلق‌ها پیش از انتخابات ترکیه

برای حزب حامی کُردها در ترکیه پرونده‌ای درست کرده‌اند که می‌تواند پیش از برگزاری انتخابات ترکیه در ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) منجر به انحلال آن شود. دادگاه قانون اساسی درخواست رسیدگی به این پرونده پس از انتخابات را رد کرد.

دادگاه قانون اساسی ترکیه پنج‌شنبه ۶ بهمن / ۲۶ ژانویه درخواست حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) برای به تعویق انداختن صدور حکم نهایی علیه این حزب را که می‌تواند منجر به انحلال آن شود، رد کرد. این حزب برای آماده‌سازی دفاعیات خود دو ماه دیگر مهلت خواسته بود.

پرونده علیه این سومین حزب بزرگ ترکیه، در آستانه انتخاباتی رسیدگی می‌شود که بزرگترین آزمون برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ۲۰ سال قدرت او است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او و حزب حاکم «عدالت و توسعه» ممکن است شکست بخورند، به‌ویژه اگر حزب دموکراتیک خلق‌ها با ائتلاف مخالفان همکاری کند.

دادستانی ترکیه در ماه مارس سال ۲۰۲۱ پرونده‌ای برای حزب دموکراتیک خلق‌ها گشود و اعلام کرد که این حزب باید به دلیل روابطش با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که فعالیت آن در ترکیه ممنوع است، تعطیل شود. حزب دموکراتیک خلق‌ها این ادعا را رد می‌کند. دادگاه همچنین دستور ممنوعیت فعالیت سیاسی ۴۵۱ سیاستمدار این حزب را صادر کرد.

در  نوامبر سال گذشته میلادی (آبان سال جاری) نیز گروهی از نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه و مسئولان این حزب دستگیر شدند. حزب دموکراتیک خلق‌ها از این اقدام به‌عنوان «کودتای سیاسی» یاد می‌کند.

از سوی دیگر، در اوایل ماه ژانویه جاری دادگاه کمک مالی به حزب دموکراتیک خلق‌ها را هم که از خزانه‌داری ترکیه دریافت می‌شود، متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، دادگاه قانون اساسی ترکیه در ۱۴ مارس آینده (۲۳ اسفند)، دقیقاً دو ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، به دادخواست حزب دموکراتیک خلق‌ها علیه قطع بودجه آن رسیدگی خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که دادگاه چه زمانی رأی نهایی خود را در مورد پرونده بسته‌شدن حزب صادر خواهد کرد.

صلاح‌الدین دمیرتاش از رهبران کردتبار حزب دموکراتیک خلق‌ها که در سال ۲۰۱۶ زندانی شد، در ماه جاری طی سخنانی از زندان ادرنه در شمال غربی ترکیه، از ائتلاف شش حزبی اپوزیسیون خواست تا برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با حزب او همکاری کنند.

او گفت هدف رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه از تلاش برای ممنوع کردن حزب دموکراتیک خلق‌ها در آستانه انتخابات ایجاد «آشوب» است.

شش حزب مخالف اردوغان با گرایش‌های مختلف، ائتلافی به نام «میز شش‌نفره» تشکیل داده‌اند، اما هنوز نامزد اصلی خود برای انتخابات ریاست ‌جمهوری را انتخاب نکرده‌اند.

شریک سیاسی اردوغان در انتخابات، دولت باغچه‌‌لی، رهبر حزب راست افراطی «جنبش ناسیونالیستی» است و دمیرتاش می‌گوید «هدف این دو نفر، پیروزی در انتخابات با ایجاد خلاء و آشوب در اپوزیسیون و تضعیف حزب دموکراتیک خلق‌ها پیش از انتخابات است».

حزب دموکراتیک خلق‌ها که در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸، ۱۲ درصد آرا را به‌دست آورد، بخشی از ائتلاف شش حزبی اپوزیسیون ترکیه نیست؛ با این حال، حامیان عمدتاً کُرد آن پیش از این به ائتلاف مخالفان کمک کرده بودند که در انتخابات شهرداری‌های استانبول، آنکارا و دیگر شهرهای بزرگ ترکیه در سال ۲۰۱۹ پیروز شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.