ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر بلینکن به خاورمیانه همزمان با بالا گرفتن تنش میان اسرائیل و فلسلطینیان از ناحیه غزه

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، علاوه بر درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطین، ایران و جنگ اوکراین هم یکی از موضوعات سفر سه روزه بلینکن به مصر، اسرائیل و کرانه باختری‌ست.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در روزهای آتی در بحبوحه حملات مرگبار اسرائیل به فلسطینیان و افزایش تنش‌ها عازم خاورمیانه خواهد شد.

شبه نظامیان فلسطینی روز جمعه دو موشک از نوار غزه به سمت جنوب اسرائیل شلیک کردند که توسط پدافند موشکی رهگیری شد و اسرائیل سپس حملاتی را در غزه انجام داد. این حمله در واکنش به حمله اسرائیل به کرانه باختری اشغالی در روز پنجشنبه رخ داد.

با حمله راکتی به شهرک‌های اسرائیلی از سمت غزه، آژیر خطر در مناطق اشغالی به صدا درآمد. گزارشی از تلفات جانی در دست نیست.

 چند ساعت بعد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که حملاتی را در غزه انجام داده است. شاهدان فلسطینی گفتند که هواپیماهای اسرائیلی مواضع حماس در غزه را هدف قرار دادند.

روز پنجشنبه، نیروهای اسرائیلی در جریان یورش گسترده به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری ۱۰ فلسطینی را کشتند. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از این حمله که منجر به کشته شدن یک زن سالمند فلسطینی شد، به عنوان «عملیات ضد تروریستی» یاد کرد و گفت:

«ما چالش‌های امنیتی واقعی را که اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین با آن روبرو هستند تشخیص می‌دهیم و حملات گروه‌های تروریستی علیه غیرنظامیان بی‌گناه را محکوم می‌کنیم. ما همچنین از تلفات جانی غیرنظامیان متاسفیم و عمیقاً از تشدید چرخه خشونت در کرانه باختری نگران هستیم.»

سفر بلینکن به خاورمیانه

چند ساعت قبل از حملات متقابل در غزه، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه به خاورمیانه سفر می‌کند.  بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، علاوه بر درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطین، ایران و جنگ اوکراین هم یکی از موضوعات سفر سه روزه بلینکن به مصر، اسرائیل و کرانه باختری‌ست.

این اولین سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل از زمان روی کار آمدن دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در اوایل ماه جاری میلادی از اسرائیل و کرانه باختری اشغالی بازدید کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه شامگاه پنجشنبه ۲۶ ژانویه/۶ بهمن خود اعلام کرد:

«وزیر امور خارجه با رهبران اسرائیل و فلسطین بر لزوم فوری برداشتن گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها به منظور پایان دادن به چرخه خشونت تأکید خواهد کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است که بلینکن درباره اهمیت حفظ وضعیت تاریخی مسجدالقصی گفت‌وگو خواهد کرد.

 تنش بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در اوایل ماه جاری پس از بازدید ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل از مسجد الاقصی افزایش یافت.

خاندان سلطنتی هاشمی قیم مسجدالاقصی است و هزینه‌های نگهداری از این مکان مقدس را تأمین می‌کند. جناح‌های راست‌گرای اسرائیل بارها این قیمومیت را نفی کرده‌اند. بازگشت نتانیاهو به قدرت، نگرانی‌ها پیرامون سیاست‌های راست افراطی در اسرائیل و تسریع شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری را عمیق‌تر کرده است.  

وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود اعلام کرد که بلینکن در جریان سفر خود با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی درباره «اهمیت راه حل دو کشوری» گفت‌‌وگو خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، بلینکن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و الی کوهن وزیر امور خارجه و دیگر رهبران ارشد اسرائیلی دیدار خواهد کرد تا در مورد حمایت پایدار ایالات متحده از امنیت اسرائیل، به ویژه در برابر تهدیدات ایران، گفت‌وگو کند.

اسرائیل هر سال حداقل سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می‌کند.

در این بیانیه آمده است که بلینکن سفر خود را از مصر آغاز خواهد کرد و در آنجا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری و سایر مقامات ارشد مصر برای «پیشبرد شراکت استراتژیک آمریکا و مصر و ارتقای صلح و امنیت در منطقه» دیدار خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.