ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت امور خارجه آذربایجان تخلیه سفارت این کشور در تهران را تأیید کرد

رسانه‌های آذربایجان به نقل از وزارت خارجه این کشور از تخلیه کارکنان سفارت این کشور در تهران و انتقال هوایی آن‌ها به آذربایجان خبر دادند.

رسانه‌های خبری آذربایجان به نقل از وزارت امور خارجه این کشور از تخلیه سفارت جمهوری آذربایجان خبر دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری News.az این وزارتخانه اعلام کرد تخلیه کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و همچنین اعضای خانواده آن‌ها برای یکشنبه ۲۹ ژانویه/۹ بهمن برنامه‌ریزی شده است و کارکنان سفارت آذربایجان و اعضای خانواده‌شان با هواپیما به آذربایجان برمی‌گردند.

برخی رسانه‌های خبری ایران هم روز یکشنبه تصاویری از تخلیه شبانه محل سفارت منتشر کردند که هنوز به تأیید رسمی نرسیده است.

تصمیم آذربایجان مبنی بر تخلیه سفارت خود به‌دنبال حمله مسلحانه به این سفارتخانه صورت گرفت.

جمعه هفتم بهمن/ ۲۷ ژانویه حمله‌ای مسلحانه‌ای در ساعت ۸ صبح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران انجام شد. در این حمله که به تنش‌های جدیدی در روابط تهران و باکو انجامید، عسگروف اورخان رضوان اوغلو، مسئول امنیتی سفارت کشته و دو کارمند دیگر آن زخمی شدند.

وزارت خارجه آذربایجان این حمله را «خیانتکارانه» خواند.

روز شنبه الهام علی‌اف، رئيس جمهوری آذربایجان و ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی با هم به صورت تلفنی درباره این حمله گفت‌وگو کردند. طبق گزارش رسانه «آذرنیوز» علی‌اف اقدام تروریستی علیه سفارت کشورش را به شدت محکوم کرد و خواستار تحقیقات شفاف درباره این اقدام خشونت‌بار و محاکمه و مجازات سختگیرانه عاملان آن شد.

طبق گزارش رسانه‌های آذربایجان، الهام علی‌اف همچنین بر اهمیت تضمین امنیت نمایندگی های دیپلماتیک تاکید کرده است. با این‌حال به‌نظر می‌رسد آذربایجان ایران را ناتوان از تضمین امنیت سفارت خود در تهران می‌بیند و در نهایت تصمیم به تخلیه سفارتخانه‌ خود گرفته است.

به نوشته خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ در کشتار ۶۷) در این مکالمه پس از ابراز تسلیت، تنش‌های موجود میان تهران و باکو را «القائات بدخواهان» خوانده و گفته «دولت‌های ایران و آذربایجان، اجازه نمی‌دهند روابط فیمابین تحت تأثیر القائات بدخواهان دو ملت قرار گیرد». 

مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند حمله به سفارت آذربایجان به انگیزه‌های «کاملاً شخصی» صورت گرفته است. دادسرای جنایی تهران اعلام کرد در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است که همسرش فروردین امسال به سفارت آذربایجان به تهران مراجعه کرده و دیگر به خانه بازنگشته است. او گفت فکر می‌کرده همسرش در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است و حاضر به دیدار با او نیست؛ به همین دلیل تصمیم گرفته با اسلحه کلاشنیکفی که از قبل تهیه کرده بود به سفارت برود.

حسین رحیمی، رئیس پیشین پلیس تهران هم به شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که «مهاجم ایرانی است و همسر او ملیت آذربایجانی دارد».

سردار رحیمی دلیل این‌که چرا مأمور پلیس دیپلماتیک که در کیوسک کنار سفارت حاضر بود واکنشی نشان نداده است، گفت مأمور مسلح نبوده و با دستور ایست مهاجم اقدامی نکرده است.

ایران و آذربایجان مدت‌هاست یکدیگر را به زمینه‌چینی برای اقدام‌های خصمانه علیه یکدیگر متهم می‌کنند.

جمهوری اسلامی حضور اسرائیل و فعالیت نظامی این کشور در خاک جمهوری آذربایجان را تهدیدی برای خود می‌داند. در عین حال رویکرد ایران در قبال ارمنستان در مناقشه قره‌باغ نیز به محل تنش بدل شده است. کارشناسان و رسانه‌های جمهوری آذربایجان نسبت به تلاش‌های تهران و ایروان برای برقراری روابط نزدیک‌تر ابراز نگرانی کرده‌ و گفته‌اند که ایران ممکن است از ارمنستان به عنوان «نیروی نیابتی» علیه جمهوری آذربایجان استفاده کند.

شنبه ۷ آبان/۲۹ اکتبر «رزمایش اقتدار» سومین و بزرگترین رزمایش سپاه پاسداران از زمان جنگ قره‌باغ به تنش‌ها بین دو کشور دامن زد. خبرگزاری امنیتی تسنیم گزارش داده بود که در جریان این رزمایش، برای اولین بار نصب پل شناور ‌روی رود ارس برای تمرین انتقال تجهیزات و نیرو انجام شده است.

ترکیه، عربستان و روسیه نیز در دو روز گذشته نسبت به این حمله واکنش نشان داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.