ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله خوی صدها نفر را در سرمای زمستان بی‌سرپناه کرده است

شمار کشته‌شدگان در زلزله خوی به دست‌کم سه نفر و تعداد مصدومان به ۸۱۶ نفر رسید. صدها نفر در خوی در سرمای شدید زمستان شب را بدون سرپناه سپری کردند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی از افزایش تعداد قربانیان و مصدومان زلزله ۵,۹ ریشتری خوی خبر دادند. شدت این زلزله به حدی بود که مردم را در ارومیه هم به وحشت انداخت. استاندار آذربایجان غربی یکشنبه ۹ بهمن در جلسه فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی برگزار شد اعلام کرد تعداد فوت‌شدگان در این زلزله به سه نفر و تعداد مصدومان به ۸۱۶ نفر افزایش پیدا کرده است. گزارش‌های تأییدنشده از شبکه‌های اجتماعی تعداد کشته‌شدگان را بیش از رقم اعلام‌شده برآورد می‌کنند.

معتمدیان فوت سه نفر را که طبق گزارش‌ها یکی از آن‌ها براثر سکته قلبی جان خود را از دست داده است، تأیید کرد و گفت:

«۸۱۶ نفر هم تا صبح امروز به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، ۶۴ نفر به بیمارستان‌های آذربایجان شرقی، ارومیه و سلماس ارجاع شده و ۶۰ نفر نیز در خوی بستری هستند.»

استاندار آذربایجان غربی همچنین از تخریب گسترده خانه‌ها خبر داد و گفت:

«برآورد اولیه این است که واحدهای مسکونی ۷۰ روستا از ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند که البته آسیب در مناطق شهری نسبت به ۲ زلزله قبل، بیشتر بوده و خسارت‌هایی در داخل شهر خوی و شهر فیرورق گزارش شده است.»

او تخریب زیرساخت‌های برق را در خوی، فیرورق و بیش از ۳۰ روستا تأیید کرد اما در ادامه مدعی شد برق تمام روستاها و مناطق شهری از هشت صبح یکشنبه وصل شده است.

تصاویر منتشر شده در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشان ‌می‌دهد، که جمعیت زیادی از مردم خوی شنبه‌شب را در سرمای شدید و بیرون از منزل، بدون دسترسی به وسایل گرمایشی سپری کرده‌اند.

ویدیوهای منتشرشده همچنین حکایت از وضعیت نابسامان توزیع چادر و دیگر وسایل گرمایشی در میان زلزله‌زدگان این منطقه دارد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی که به خوی سفر کرده است تعداد واحدهای مسکونی تخریب‌شده را ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحدی مسکونی اعلام کرد و گفت این واحدها نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی‌اند که «با همراهی دولت و مردم» باید این اقدام انجام شود.

طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علاوه بر احمد وحیدی، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی نیز برای کمک‌رسانی به خوی رفته است.

زلزله قوی در خوی که به بی‌خانمان‌شدن صدها نفر از ساکنان مناطق زلزله‌زده منجر شده، دومین زلزله در طی ۱۰ روز گذشته است. طبق گزارش‌های رسمی روز ۲۸ دی هم زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵,۴ ریشتر ساعت ۱۳:۳۸ دقیقه خوی ایواوغلی و زرآباد را لرزاند. به نوشته خبرگزاری فارس این زلزله هم ۱۸۹۷ واحد مسکونی را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد تخریب و ۱۵۰ نفر را مصدوم کرد.

در شرایط کنونی مقام‌های رسمی از اعزام گروه‌های امدادرسان از جمله هلال احمر برای اسکان موقت زلزله‌زدگان خبر می‌دهند. خبرگزاری‌های دولتی و نزدیک به سپاه هم مانند موارد گذشته سیل و زلزله، ورود «نیروهای جهادی» به خوی را منعکس کرده‌اند.

زلزله خوی - صدها نفر در سرمای شدید شب را بدون سرپناه سپری کردند. عکس از علی حامد حق‌دوست/خبرگزاری ایسنا

احمد وحیدی، وزیر کشور روز یکشنبه مدعی شد: «با ایجاد کمپ برای استقرار فوری زلزله‌زدگان و اهدای چادر از سوی هلال احمر، اقدامات لازم برای اسکان زلزله زدگان در منطقه انجام شده است». او هم‌چنین ادعا کرد که «تمام دست اندرکاران و استاندار آذربایجان غربی نیز پیگیری‌های لازم را برای تأمین سوخت و مایحتاج مردم انجام داده‌اند» و او دستورات لازم را صادر کرده است.

در عین‌حال ایسنا ویدیویی را از صف طولانی پمپ بنزین در خوی منتشر کرده که از کمبود سوخت حکایت دارد.

هیچ‌یک از گزارش‌ها برآوردی از تعداد شهروندان نیازمند به اسکان موقت منتشر نکرده‌اند. حامد سجادی معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اسکان تعداد نامشخصی از زلزله‌زدگان در چادر خبر داده و گفته ۵ هزار و ۵۰۰ تخته چادر اسکان اضطراری در حال اعزام به منطقه است.

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه در مجلس خواستار ورود رئيسی به رسیدگی به زلزله‌زدگان شد. او روز یکشنبه در توییتر نوشت:‌

«عمق بحران و خرابی‌ها در مناطق زلزله زده خوی بالاست و نیازمند استفاده از امکانات ملی و ورود شخص رئيس جمهور به اتاق مدیریت بحران است».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.