ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان می‌گوید ترکیه ممکن است فنلاند را در ناتو بپذیرد، اما مانع عضویت سوئد شود

ترکیه و مجارستان تنها اعضای ائتلاف ۳۰ کشوری ناتو هستند که هنوز درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تأیید نکرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت آنکارا فارغ از آن که اقدامی در مورد سوئد انجام دهد می‌تواند درخواست فنلاند را برای عضویت در ناتو بپذیرد.

اردوغان تنها چند روز پس از آن صحبت می‌کرد که آنکارا مذاکرات پیوستن به ناتو با دو کشور را پس از تظاهراتی در استکهلم که در آن یک سیاستمدار راست افراطی یک نسخه از قرآن را سوزاند، به حالت تعلیق درآورد.

اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی که روز یکشنبه ۲۹ ژانویه/ ۹ بهمن انجام شد، گفت: «ما ممکن است پیامی متفاوت به فنلاند [در مورد درخواست عضویت آنها در ناتو] برسانیم و سوئد با دیدن پیام ما شوکه شود. اما فنلاند نباید همان اشتباهی را که سوئد مرتکب شد، انجام دهد.»

سوئد و فنلاند سال گذشته پس از تهاجم روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ناتو کردند.

هر عضو ائتلاف ۳۰ کشوری ناتو باید درخواست عضویت جدید را تأیید کند و ترکیه و مجارستان تنها کشورهایی هستند که هنوز این کار را انجام نداده‌اند. انتظار می‌رود پارلمان مجارستان این پیشنهادها را در ماه فوریه تصویب کند.

شکایت اصلی اردوغان از خودداری سوئد از استرداد ده‌ها نفری است که آنکارا می‌گوید عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) هستند و در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ نقش داشته‌اند.

اردوغان نگران از محبوبیتش و نتایجی است که رویدادهای این چنینی می‌تواند بر نتیجه انتخابات ترکیه در ماه مه داشته باشد. او در تلاش است تا به حامیان محافظه‌کار و ملی‌گرای خود انرژی بدهد و بگوید دو کشور اروپایی همچنان حاضرند  بهای مورد نظر او را برای کسب اجازه برای پیوستن به ناتو بپردازند.

اردوغان روز یکشنبه درخواست خود را از سوئد برای تحویل حدود ۱۲۰ مظنون تکرار کرد.

او گفت: «اگر کاملاً می‌خواهید به ناتو بپیوندید، این تروریست‌ها را به ما بازگردانید. شما این تروریست‌ها را نزد ما خواهید فرستاد تا بتوانید به ناتو بپیوندید.»

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد گفته است که کشورش می‌خواهد گفت‌وگوهایش با ترکیه را از سر بگیرد.

اواخر روز شنبه، وزارت خارجه ترکیه به کشورهای اروپایی به دلیل تظاهرات ضدترکیه و آنچه اسلام‌هراسی توصیف کرد، هشدار سفر صادر کرد.

این هشدار به بهانه «افزایش اعتراضات ضد حکومت ترکیه در خاک اروپا» صادر شده است. ترکیه می‌گوید تظاهرات‌ انتقادی در اروپا را پ‌ک‌ک سازماندهی می‌کند. سازمانی که در سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه سلاح به دست گرفته است.

سوئد و فنلاند به منظور جلب رضایت ترکیه برای پیوستن آنها به ناتو وعده داده‌اند که از فعالیت‌های پ‌ک‌ک در کشورهایشان جلوگیری خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.