ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح مجازات افراد مشهور به‌دلیل اظهارنظرهای انتقادی در مجلس اعلام وصول شد

در پی اعتراضات سراسری، مسئولان جمهوری اسلامی بدون درک شرایط همچنان بر فشار و محدودیت‌های بیشتر تأکید می‌کنند. ۲۴ نفر از نمایندگان مجلس طرحی ارائه داده‌اند که براساس آن افراد مشهور اگر حکومت را مورد انتقاد قرار دهند از حقوق اجتماعی و شغل خود پنج تا ۱۰ سال محروم خواهند شد.

۲۴ نفر از نمایندگان مجلس طرحی را برای مجازات افراد مشهور به‌دلیل اظهارنظرهای انتقادی تهیه کرده بودند که دوشنبه ۱۰ بهمن به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد. عنوان این طرح، «طرح الحاق یک ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده» است.

دو روز پیش گفته شده بود که این طرح را کمیسیون قضایی مجلس تهیه کرده و براساس آن می‌خواهند ماده‌ای به ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی اضافه کنند تا در موضوعات مختلف اظهارنظر‌ها در راستای روایت رسمی حکومت باشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که خود از امضاکنندگان این طرح است ضمن تأیید خبر اعلام وصول این طرح به هیأت رئیسه مجلس در توضیح آن گفت:

«هیچ کس را به دلیل داشتن عقیده نمی‌توان مجازات کرد، اما ابراز عقیده به‌صورت مطلقاً آزاد مجاز نیست. بر همین اساس طرحی در مجلس کلید خورده که هدف آن جلوگیری از اظهارنظر‌های بی‌ربط و غیر کارشناسی است.»

این جمله که «ابراز عقیده به‌صورت مطلقاً آزاد مجاز نیست»، همواره از سوی مسئولان حکومتی به‌کار رفته است تا آزادی بیان و عقیده را محدود کنند. آن‌ها همچنین از ارائه مثال‌های دروغ و قیاس‌های نادرست با دیگر کشورها برای اثبات عملکرد خود در این زمینه اِبایی نداشته‌اند.

در مقدمه این طرح با اشاره به افراد مشهور آمده است:

«وقتی کسی ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده دارد، مجاز نیست هر ابراز عقیده‌ای داشته باشد چرا که ابراز عقیده او در جامعه بازخورد دارد و اگر حرفی بزند که ذهن مردم مشوش شود مسئولیت دارد.»

در این طرح با اشاره به ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی گفته‌شده که «اگر کسی تشویش اذهان عمومی کند افساد فی الارض است و افراد قطعاً به واسطه قوانین موجود قابل مجازات هستند».

در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی آمده است:

«هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آن‌ها گردد به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.»

در طرح پیشنهادی ۲۴ نفر از نمایندگان مجلس آمده است:

«هر شخصی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی جامعه است در سخنرانیها، مصاحبه‌ها، مقالات، پیام‌ها و یادداشت‌های خود در فضای حقیقی یا مجازی در مورد اموری که نیاز به اظهار نظر مراجع رسمی است و هنوز اعلام نظر رسمی نشده است مطالبی را خلاف واقع بیان کند که بازخورد گسترده داشته باشد و در اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع مؤثر باشد، اگر از مصادیق افساد فی الارض موضوع ماده (۲۸۶) قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲/۲/۱ نباشد علاوه بر محکومیت به مجازات درجه سه به مجازات نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی محکوم می‌شود و مسئول جبران خسارات وارده نیز می‌باشد.»

در تبصره این ماده نیز افزوده شده است که:

«اشخاص مذکور به استناد این ماده علاوه بر مجازات‌های مذکور به مدت پنج تا ۱۰ سال به محرومیت از حقوق اجتماعی و ممنوعیت به شغل و حرفه‌ای که منجر به شهرت آن‌ها شده است محکوم می‌شوند.»

حسینعلی حاجی دلیگانی، حسین جلالی، سیدمحمود نبویان، فاطمه رحمانی، پروین صالحی مبارکه، محمدرضا احمدی، احمدحسین فلاحی، قاسم ساعدی، حجت‌الله فیروزی، سیدالبرز حسینی، عبدالکریم جمیری، مجید ناصری‌نژاد، نصرالله پژمانفر، احمد محرم‌زاده یخفروزان، علی خضریان، حسین حق‌وردی، سیدعلی یزدی‌خواه، بهروز محبی نجم‌آبادی، علیرضا زندیان، مهدی روشنفکر، سیدعلی موسوی، کیوان مرادیان کوچک‌سرائی، حبیب آقاجری و سیدمحمد مولوی امضاکنندگان این طرح پیشنهادی هستند.

دلیل این‌که گروهی از نمایندگان مجلس چنین طرحی را به هیأت رئیسه مجلس ارائه می‌دهند آن است که پس از آغاز جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایران برای نخستین بار گروه کثیری از افراد مشهور، از جمله هنرمندان و سینماگران و ورزشکاران با این جنبش ابراز همبستگی کردند و نسبت به کشتار جوانان معترضت واکنش نشان دادند. برخی از زنان هنرمند نیز در شبکه‌های اجتماعی حجاب از سر برداشتند و به این شکل اعتراض خود را نشان دادند.

در این مدت عده‌ای از افراد مشهور نیز زندانی یا احضار شدند. شرایط جدید چنان بود که جشنواره‌های حکومتی فجر در سال جاری با کمترین استقبال هنرمندان روبه‌رو شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.