ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی در مرکز نگهداری معلولان اراک: معلول اعصاب و روان که به تخت بسته شده بود آتش گرفت و مرد

دادستان عمومی و انقلاب اراک اعلام کرد که یک معلول اعصاب و روان به دلیل آتش‌سوزی در یک مرکز نگهداری معلولان در اراک جان خود را از دست داد. فرد معلول را به تخت بسته بودند و پرستار بالای سر او نبود.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان مرکزی، ربیع الله قربانی دادستان عمومی و انقلاب اراک سه‌شنبه ۱۱ بهمن از مرگ یک معلول اعصاب و روان در یکی از مراکز نگهداری معلولان زیر پوشش بهزیستی خبر داد.

ربیع‌الله قربانی گفت فرد جان‌باخته برای جلوگیری از خودزنی به تخت بسته شده بود. یک فرد دیگر که معلوم نیست جزو پرسنل مرکز یا از بیماران بوده، کنار تخت‌خواب معلولی که به تخت بسته بودند فندک روشن کرد و تخت آتش گرفت و بیمار اعصاب و روان در آتش سوخت.

دادستان عمومی و انقلاب اراک درباره جزئیات این حادثه، وضعیت پرسنل مرکز در شیفت شب، نحوه مراقبت از بیماران، تعداد بیمارانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند و همین طور درباره مشخصات قربانی این حادثه سکوت کرده است. ربیع‌الله قربانی گفت:

«پس از این حادثه تلخ با دستور بازپرس مرکز نگهداری پلمب و رسیدگی به ابعاد حادثه از جمله عدم رعایت نظامات دولتی در شیوه نگهداری معلولان، سهل‌انگاری مجموعه، نبود سیستم اطفاء حریق، میزان قصور کادر مرکز و صلاحیت مرکز نگهداری در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت.»

در کشورهای اروپایی در بیمارستان‌های روانی برخی بیماران را که احتمال می‌رود به خود یا به اطرافیانشان آسیب برسانند به تخت می‌بندند. اما تحت شرایط مشخصی. اولاً کادر درمان حق ندارد هیچ بیماری را بدون تجویز پزشک متخصص، بدون حکم دادگاه و بیش از نیم ساعت به تخت ببندد. دوماً در همان نیم ساعت هم یک پرستار آموزش دیده و تحصیل‌کرده می‌بایست بالای سر بیمار باشد و از او مراقبت کند.

طبق ماده ۲۱ از‌ آئین‌نامه اجرائی اصل  ۱۹۳ قانون توسعه در مورد نیروی انسانی تعداد پرستاران در بیمارستان‌های روانی ایران بر اساس متوسط بیماران در روز و کار مفید پرستاری که ۴ ساعت تخمین زده شده، ضرب در تعداد روزهای سال بخش بر عدد ۱۷۳۰ تعیین می‌شود. قانون در این زمینه درباره مراکز بهزیستی سکوت کرده است. بزرگ‌ترین مشکلات مراکز بهزیستی کمبود نیروی متخصص و تامین هزینه درمان و نگهداری از معلولان است.

سازمان بهزیستی استان مرکزی اعلام کرده است که از ۱۰ نفر در ایران یک نفر به بیماری روانی مزمن مبتلاست. در حالی که در استان مرکزی این نسبت به یک به ۸ تغییر می‌کند. بر اساس گزارش سازمان بهزیستی آلودگی هوا، آلودگی صوتی بالا و نیز بالا بودن فقر و حاشیه‌نشینی در استان از دلایل بالا بودن سرانه بیماران روانی مزمن در استان مرکزی است.  

سازمان بهزیستی استان مرکزی اعلام کرده است که ۳۰ هزار معلول و ۱۸۰ هزار بیمار اعصاب و روان مزمن در استان وجود دارد. تنها در بخش بیماران روانی، سه هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.