ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار حکومت بر روحانیان اهل سنت بیشتر می‌شود

حکومت ایران روحانیان اهل سنت در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان را زیر فشار قرار داده است. مأموران امنیتی عبدالمجید مرادزهی از نزدیکان امام جمعه اهل سنت زاهدان را بازداشت کردند. همزمان دو روحانی کُرد بازداشت و سه روحانی کُرد دیگر احضار و بازجویی شدند.

پشتیبانی روحانیان اهل سنت از اعتراضات مردمی جاری در کشور خشم حکومت ایران را برانگیخته است. مأموران امنیتی روز گذشته دوشنبه ۱۰ بهمن مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان را بازداشت کردند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته است که عبدالمجید مرادزهی توسط دستگاه امنیتی و با حکم قضایی بازداشت شده است.

این خبرگزاری به‌نقل از یک منبع آگاه دلیل بازداشت او را «تشویش اذهان عمومی، ارتباطات متعدد با افراد و رسانه‌های بیگانه و تحریف افکار عمومی» عنوان کرد.

«کمپین فعالین بلوچ» می‌گوید عبدالمجید مرادزهی در مسیر خانه خود بوده که چهار دستگاه خودروی اداره اطلاعات سد راهش می‌شوند و او را به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند.

مسجد مکی زاهدان نیز که محل شروع اعتراضات هر جمعه در زاهدان است با انتشار اطلاعیه‌ای بازداشت مرادزهی را تأیید کرد.

عبدالمجید مرادزهی پیش از این در پی سخنان تند محمدجواد لاریجانی، نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های تندرو جمهوری اسلامی علیه امام جمعه زاهدان و مسجد مکی، شعری از سعدی را در توییتر منتشر کرد که در آن آمده بود: «بمیر تا برهی ای حسود کاین رنجی‌ست / که از مشقت آن جز به مرگ نتوان رست».

محمدجواد لاریجانی ۱۶ دی ماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفته بود:

«این نیاز امروز وجود دارد که جبهه انقلاب با عبدالحمید تعارف را کنار بگذارد؛ او نمی‌تواند در داخل ایران باشد و بگوید که من ایرانی هستم ولی در کشور سیاست دشمنان ایران را پیش ببرد.»

لاریجانی مسجد مکی را هم «مسجد ضرار» نامیده و گفته بود «از آن‌جا حرف‌های متعفن بیرون می‌آید و حرف‌های اسلامی بیرون نمی‌آید».

عبدالمجید مرادزهی پیش از این بارها از مطالبات مردم حمایت کرده و بارها خواهان مجازات عاملان جنایت‌ها در سیستان و بلوچستان شده بود.

براساس گزارش «کمیپن فعالین بلوچ»، پس از بازداشت عبدالمجید مرادزهی فضای شهر زاهدان ملتهب و بیش از پیش امنیتی شده است.

زاهدان در جریان جنبش سراسری جاری هر جمعه شاهد تظاهرات گسترده‌ای بوده و مولوی عبدالحمید، امام جمعه این شهر بارها در خطبه‌های خود انتقادهایی را علیه حکومت مطرح کرده است.

سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی است که فعالانه در جنبش سراسری شرکت دارد و کشته‌های بسیاری داده است. در این استان همچنین شمار زیادی از معترضان بازداشت شده‌اند.

بازداشت‌ها و احضارها در کردستان

همچنین براساس گزارش «شبکه حقوق‌بشر کُردستان» روز گذشته، دوشنبه ۱۰ بهمن مأموران امنیتی دو روحانی کُرد اهل سنت، به‌نام‌های ابراهیم کریمی ننله، امام جماعت مسجد روستای «ننله» و لقمان امینی، امام جماعت مسجد «چهار یار نبی» از توابع سنندج را در جاده این شهر به مریوان بازداشت و به مکانی نامعلومی منتقل کردند.

نیروهای امنیتی به خانه ابراهیم کریمی در روستای ننله هم یورش برده و خانه او را تفتیش کردند.

ابراهیم کریمی، پیش از این در ۱۶ و ۱۸ بهمن احضاریه‌هایی برای حضور در دادگاه ویژه روحانیت همدان دریافت کرده بود.

بنابه گزارش شبکه حقوق‌بشر کردستان، این دو روحانی اهل سنت در ماه‌های گذشته در سخنرانی‌های خود از خیزش سراسری مردم حمایت کرده بودند.

در پی بازداشت دو روحانی کُرد اهل سنت در سنندج، سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو» از اعتراضات خیابانی در سنندج گزارش داد و نوشت جوانان معترض در خیابان‌ها لاستیک خودرو آتش زدند و راه‌بندان ایجاد کردند. آن‌ها شعار «کُرد و بلوچ برادرند، تشنه خون رهبرند» را سر دادند.

به گزارش شبکه «حقوق اهل سنت ایران» روز گذشته دوشنبه ۱۰ بهمن سه روحانی کُرد دیگر‌ به‌دلیل پشتیبانی از اعتراضات مردمی و امضای بیانیه حمایتی روحانیون کُرد از اعتراضات، به اداره اطلاعات احضار و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند.

ماموستا اسعد حسنی، امام جمعه روستای «خورنج» و ماموستا فاروق یوسفی، امام جمعه روستای «کلکین» به اداره اطلاعات پیرانشهر و ماموستا رسول احمدنژاد، امام جمعه روستای «بالقچی» از توابع نقده به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.

پیش‌ از این نیز دادگاه ویژه روحانیت همدان سیف‌الله حسینی، روحانی اهل سنت کُرد در جوانرود را به ۱۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال تبعید به اردبیل و خلع لباس روحانیت محکوم کرده بود.

همچنین شریف محمودپور، امام جماعت مسجد «رسول‌الله» روستای «پسوه» پیرانشهر، سوم بهمن‌ پس از خواندن بیانیه روحانیان اهل‌ سنت پیرانشهر، نقده و اشنویه در اعتراض به صدور احکام اعدام علیه معترضان بازداشت شد.

حکومت اسلامی در ایران برای جلوگیری از گسترش اعتراضات سراسری به‌ویژه در سیستان و بلوچستان و کردستان این بار به بازداشت روحانیان اهل سنت روی آورده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.