ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض بی‌سرپناه‌شدگان در خوی: تجمع گروهی از مردم زلزله‌زده مقابل فرمانداری

دولت جمهوری اسلامی مدعی‌ست با رساندن چادر و نیروهای جهادی به خوی، تکلیف خود را نسبت به امدادرسانی به زلزله‌زدگان به‌ انجام رسانده است. در عین‌حال گزارش‌ها از کمبود چادر و امکانات حیاتی و بلاتکلیفی زلزله‌زدگان بی‌سرپناه حکایت دارند.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از تجمع گروهی از مردم خوی مقابل فرمانداری این شهر خبر می‌دهند. بیش از دو ‌روز از زلزله ۵,۹ ریشتری در خوی می‌گذرد. خسارات سنگین این زمین‌لرزه به خانه‌های مسکونی، و دست‌کم ۶۶ پس‌لرزه آن، مردم را در سرمای زیر صفردرجه زمستان به خوابیدن در خیابان و کنار آتش وادار کرده است. گزارش‌های میدانی از بلاتکلیفی تعداد زیادی از زلزله‌زدگان برای دریافت چادر، وسایل گرمایشی و امکانات حداقلی دیگر از جمله دارو حکایت می‌کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پیشتر عصر یکشنبه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از وقوع زلزله ویرانگر هم تصاویری از تجمع مردم مقابل ساختمان متعلق به هلال احمر خوی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای انتظامی مردمی را که برای دریافت چادر و کمک به این محل مراجعه کرده بودند در دمای منفی ۶ دریجه با ماشین‌ آب‌پاش متفرق کردند.

خبرگزاری‌های رسمی مدعی شدند پلیس تعدادی را که «قصد داشتند با شکستن در انبار هلال احمر چادر اضافه بگیرند و در بازار سیاه بفروشند»، با آب‌پاش متفرق کرده است.

همانند وقایع گذشته دولت جمهوری اسلامی با سلب مسئولیت از خود بر کمک‌های مردمی تکیه کرده است. یکی از زلزله‌زدگان به روزنامه «تعادل» گفته:

«مسئولان دستور می‌دهند اما نه امکاناتی برای اجرای دستور آن‌ها وجود دارد و نه اراده‌ای. این چادرها جلوی سوز سرما را نمی‌گیرد. کدام مسئولی حاضر است یک شب را در این چادرها کنار ما بگذراند.»

در اظهارات رسمی، آواربرداری، بستری مصدومان در بیمارستان‌ها، برآورد خسارت‌ها، اسکان موقت زلزله‌زدگان در چادرهایی که گفته می‌شود مانع سرما نیستند و در آن‌ها بعضاً دو خانواده پرجمعیت جا داده شده‌اند، به نوعی تمام مسئولیت دولت برای امدادرسانی به مردم القاء می‌شود. هیچ‌یک از مسئولان برنامه مشخصی برای زلزله‌زدگانی که در سرما همچنان بدون سقف و کنار آتش شب را صبح می‌کنند، اعلام نکرده‌ است. در این شرایط زلزله‌زدگان با مشکلات حیاتی از جمله نبود سرویس‌های بهداشتی، کمبود چادر و امکانات حداقلی از جمله غذا، دارو، وسایل بهداشتی، به خطر افتادن معیشتشان و از دست‌دادن سرپناه مواجه‌اند.

طبق گزارش‌ها سرمای شدید و قطعی برق به شیوع سرماخوردگی و بیماری‌های مشابه در میان زلزله‌زدگان منجر شده و در عین‌حال آن‌ها با کمبود دارو در شهر و عدم پاسخگویی هلال احمر مواجه‌اند.

روزنامه اعتدال به نقل از یکی از زلزله‌زدگان درخوی نوشته:‌

«چند بار به هلال احمر مراجعه کرده‌ایم اما آنها جواب سربالا می‌دهند، می‌گویند ما مسوول تامین داروی شما نیستیم. کسی نگفته آنها مسوولند، وقتی در داروخانه دارو پیدا نمی‌شود، باید کسی باشد که به داد ما برسد. همین که یک چادر و دو تا پتو می‌دهند، هزار منت به سرمان می‌گذارند، در حالی که ما تمام عمر کار کرده‌ایم و مالیات داده‌ایم که در این وقت‌ها به دردمان بخورد و دولت آن را خرج امدادرسانی درست به ما بکند. شب گذشته به علت استفاده زیاد از برق به دلیل اینکه به تمام چادرها هیتر برقی داده‌اند، برای دو ساعت برق قطع شد، کم مانده بود یخ بزنیم، با این وضعیت اصلا معلوم نیست زنده بمانیم یا نه.»

بر پایه گزارش‌‌ شهروندان ساکنان روستاها که طبق اعلام رسمی خانه‌هایشان تا ۸۰ درصد تخریب شده، در وضعیت بدتری به‌سر می‌برند.

در عین حال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نوشت عملیات امدادرسانی و آواربرداری همچنان ادامه دارد. در گزارش‌های رسمی تعداد کشته‌شدگان زلزله خوی سه نفر و تعداد مصدومان بیش از ۸۰۰ نفر اعلام شده است. گزارش‌های تأییدنشده ارقام بالاتری را برآورد کرده‌اند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علاوه بر تأکید بر آمارهای قبلی، در اظهاراتش مدعی شد زلزله‌زدگان به‌طور موقت در دانشگاه‌ها، مساجد و ساختمان‌های عمومی «که مقاومت بالاتری داشته‌اند» اسکان داده شده‌اند. او همچنین ادعا کرد کسب‌وکارها در خوی و مناطق اطراف از سرگرفته شده و «شهر در حال بازگشت به حالت عادی است».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.