ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رسانه وابسته به شورای امنیت ملی تدارکات حمله به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان را به مخالفان کُرد نسبت داد

حمله سه «ریزپرنده» به مجتمع کارگاهی متعلق به وزارت دفاع جمهوری اسلامی در اصفهان به اسرائیل نسبت داده شده بود. اکنون نورنیوز نوشته است که این حمله با مشارکت کُردهای مخالف حکومت در اقلیم کردستان عراق انجام شده است. بهانه تازه‌ای برای حملات احتمالی دیگر به خاک اقلیم کردستان.

نورنیوز، وب‌سایت وابسته به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۲ بهمن در گزارشی نوشته است:

«قطعات ریزپرنده‌هایی که در اقدام خرابکارانه چند روز پیش علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود به‌همراه مواد انفجاری، با مشارکت و هدایت گروه‌های ضدانقلاب کُردی که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند، وارد ایران شده است.»

نورنیوز افزوده است که بر اساس اطلاعاتی که به‌دست آورده است «این گروه‌ها به سفارش سرویس امنیتی بیگانه پس از دریافت قطعات ریزپرنده‌ها و مواد انفجاری، آن‌ها را از یکی از مسیرهای صعب‌العبور در شمال غرب وارد کشور کرده و به رابط سرویس در یکی از شهرهای مرزی تحویل داده‌اند».

وب‌سایت وابسته به شورای امنیت ملی بدون اشاره به منابع اطلاعاتی خود گفته است که «قطعات و مواد فوق در یک کارگاه مجهز با استفاده از نیروهای آموزش‌دیده مونتاژ و برای حمله خرابکارانه علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است».

وزارت دفاع جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که شنبه ۸ بهمن / ۲۸ ژانویه حوالی ساعت ۲۳:۳۰ سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر به یکی از «مجتمع‌‌های کارگاهی وزارت دفاع» حمله کردند. بر اساس  این بیانیه یکی از این ریزپرنده‌های مهاجم توسط پدافند هوایی رهگیری شد.

مقامات ایرانی می‌گویند یک فروند از ریزپرنده‌‌های مهاجم به سقف سوله برخورد کرده و خساراتی را به سقف وارد کرده‌ و یک فروند ریزپرنده دیگر را هم هرچند که آسیب‌دیده اما در اختیار دارند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال یکشنبه ۹ بهمن / ۲۹ ژانویه از قول منابع آگاه ایالات متحده گزارش داد که حمله به یک تاسیسات نظامی وزارت دفاع در اصفهان کار اسرائیل بود. این روزنامه به‌نقل از این منابع نوشت در حالی که اسرائیل و آمریکا در حال بررسی راه‌های جدید برای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی هستند، این حملات در راستای هدف قرار دادن تاسیسات دفاعی ایران انجام شده است. ‌

نورنیوز در گزارش خود افزوده است مخالفان کُرد تجهیزات استفاده شده در حمله به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان را پس از انتقال به ایران «در یک کارگاه مجهز با استفاده از نیروهای آموزش‌دیده مونتاژ کرده‌اند» و این تجهیزات در حمله مورد استفاده قرار گرفته است.

این وب‌سایت برای اثبات ادعاهای خود به بازداشت «یک گروه تروریستی از عناصر ضدانقلاب کُردی» توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در مردادماه سال جاری اشاره کرده و با شاهد گرفتن آن برای باورپذیر کردن روایت خود، افزوده است که این گروه از سوی سازمان موساد اسرائیل برای انفجار در تأسیسات صنعتی اصفهان سازمان‌دهی شده و «تجهیزات و مواد انفجاری بسیار پیشرفته از طریق اقلیم کردستان عراق» به ایران منتقل کرده بودند.

وزارت اطلاعات در آن زمان حزب کومەلەکردستان ایران را متهم به چنین اقداماتی کرده بود اما این حزب با انتشار اطلاعیه‌ای بلافاصله واکنش نشان داد و ضمن تکذیب همکاری با موساد اعلام کرد:

«جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی آن مسئول مستقیم جان اعضای دستگیرشده است و [حزب کومه‌له کردستان ایران] از تمام مراجع بین‌المللی، نهادهای حقوق بشری و افکار عمومی ایران انتظار دارد در مقابل این سناریوسازی‌های معمول و تکراری سکوت نکنند تا دگربار جان فرزندان این سرزمین قربانی جاه‌طلبی، فریبکاری و رقابت‌های ایدئولوژیک رژیم جمهوری اسلامی نشود.»   

نورنیوز در انتهای گزارش خود افزوده است:

«تداوم فعالیت‌های تروریستی این گروه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که دولت عراق هنوز نتوانسته به مسئولیت‌های قانونی خود در این خصوص به‌صورت کامل عمل نماید.»

برخی از افراد نزدیک به حکومت ایران نیز پیش از این حمله به مجتمع وزارت دفاع اصفهان را به‌شکلی به کُردها مرتبط دانسته بودند؛ از جمله سیدمحمد مرندی، از اعضای سپاه پاسداران در دوران جنگ ایران و عراق که با وزارت خارجه نیز همکاری دارد در توییتر این حمله را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و آن‌چه «متحدان تروریستی تحت حمایت غرب او در شمال عراق» نامیده است نسبت داد.

از زمان آغاز اعتراضات سراسری جاری در ایران، مقامات جمهوری اسلامی، احزاب مخالف کُرد را عامل ناآرامی‌ها دانسته‌اند و بارها سپاه پاسداران حملات مرگبار فرامرزی علیه پایگاه‌های این احزاب در اقلیم کردستان عراق انجام داده است. در اثر این حملات تاکنون چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند.

دولت عراق بارها حملات سپاه پاسداران به خاک اقلیم کردستان عراق را محکوم کرده و گفته است خاک این کشور نه میدان جنگ و منطقه‌ای برای تسویه حساب است و نه پایگاهی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه.

با این حال، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق که از سوی نیروهای شیعه مورد حمایت ایران پشتیبانی می‌شود آذرماه گذشته در تهران با چندین مقام جمهوری اسلامی درباره مسئله کردها و امنیت مرزها گفت‌وگو کرد و پس از این دیدارها دولت عراق برای استقرار مجدد نیروهای مرزبانی با هدف کنترل تمامی مرزهای مشترک بین عراق و ایران برنامه‌ریزی کرد.

اکنون با ادعاهایی که نورنیوز درباره چگونگی حمله به تأسیسات وزارت دفاع در اصفهان مطرح کرده است بیم آن می‌رود که سپاه پاسداران بار دیگر حملاتی را به خاک اقلیم کردستان انجام دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.