ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض فعالان حقوق زن عراقی به قتل یک زن جوان بلاگر به دست پدرش

چند روز بعد از آنکه یک مرد عراقی، دختر بلاگرش را که در یوتیوب هم فعال بود به دست خود خفه کرد، شماری از شهروندان عراقی در یک تجمع اعتراضی خواهان قوانینی برای جلوگیری از خشونت خانگی علیه زنان و دختران شدند.

طیبه العلی، زن جوان ۲۲ ساله یک بهمن/ ۲۱ ژانویه در پی یک اختلاف خانوادگی در استان دیوانیه در جنوب عراق به دست پدرش کشته شد. سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرده است که تلاش‌ها برای میانجیگری بین پدر و دختر به ثمر نرسیده بود. پدر بعد از قتل دخترش خود را به پلیس تسلیم کرده است.   

یکشنبه، ۵ فوریه/ ۱۶ بهمن نیروهای امنیتی از تجمع ده‌ها معترض مقابل شورای عالی قضایی عراق جلوگیری کردند. معترضان ناگزیر در خیابانی که به شورای عالی قضایی عراق منتهی می‌شد، به تجمع خود ادامه دادند. برخی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «کشتن زنان را متوقف کنید» و «قاتل طیبه باید پاسخگو باشد.»

رز حمید، ۲۲ ساله، یکی از معترضان به شبکه الجزیره گفت:

«ما خواستار قوانینی برای حمایت از زنان، به ویژه قوانین در برابر خشونت خانگی هستیم. ما به اینجا آمده‌ایم تا به قتل طیبه و همه قربانیان خشونت خانگی اعتراض کنیم. قربانی بعدی چه کسی خواهد بود؟»

هیچ قانونی در عراق خشونت خانگی را جرم تلقی نمی‌کند. پیش‌نویس قانون خشونت خانگی برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به پارلمان ارائه شد، اما نمایندگان با این استدلال که چنین قوانینی سبب تخریب بافت اجتماعی عراق می‌شود مانع از تصویب لایحه شدند.

در حاشیه اعتراضات روز یکشنبه، حنا ادوار، فعال حقوق بشر توسط یکی از قضات شورای عالی قضایی پذیرفته شد و ادوار شکایت‌های معترضان را به او ارائه کرد.

نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق در بیانیه‌ای «قتل شنیع العلی» را محکوم کرد و از دولت عراق خواست تا «قانونی را وضع کند که صریحاً خشونت‌های مبتنی بر جنسیت را جرم‌انگاری کند».

ایا مجذوب، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت خشونت علیه زنان و دختران در عراق تا زمانی که «مقامات عراقی قوانین محکمی برای محافظت از زنان و دختران در برابر خشونت‌های مبتنی بر جنسیت تصویب کنند، ادامه خواهد داشت».

ماده ۴۱ قانون جزایی این کشور به شوهران اجازه می‌دهد تا زنان خود را «تنبیه» کنند که شامل ضرب و شتم نیز می‌شود. در همین حال، ماده ۴۰۹ مجازات قتل‌های «ناموسی» را تا فقط سه سال حبس کاهش داده است.

طیبه العلی از سال ۲۰۱۷ در ترکیه زندگی می‌کرد. او برای دیدار خانواده به عراق سفر کرده بود که به دست پدرش به قتل رسید. در ترکیه، او در یوتیوب طرفدارانی پیدا کرده بود و ویدیوهایی از زندگی روزانه خود را منتشر می‌کرد. نامزدش هم اغلب در این ویدیوها ظاهر می‌شد. پدر او از مهاجرت دخترش به ترکیه عصبانی بود. در یکی از همین ویدیوها طیبه العلی، برادرش را به تعرض جنسی متهم کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.