ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه استاد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تعلیق شدند

از آغاز اعتراضات سراسری جاری در ایران شمار زیادی از استادان دانشگاه‌ها با اعتراضات دانشجویان همراهی کردند. در این مدت گروهی از آن‌ها اخراج و گروهی دیگر تعلیق شده‌اند. سه استاد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به تعلیق‌شدگان افزوده شدند.

سایت دیده‌بان ایران دوشنبه ۱۷ بهمن به‌نقل از سیدنورالدین رضوی‌زاده، عضو هیئت علمی و معاون آموزشی دانشکده علوم ارتباطات اعلام کرد که مرتضی مردیها، استاد دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از کار تعلیق شده است.

این منبع آگاه گفت فعلاً بحث اخراج مرتضی مردیها مطرح نیست و «گفته‌اند فعلاً این ترم درس نداشته باشند تا وضعیت‌شان مشخص شود».

از زمان شکل‌گیری جنبش «زن، زندگی، آزادی» گزارش‌های بسیاری از اعمال فشارهای امنیتی بر استادان دانشگاه‌های مختلف کشور که از معترضان و دانشجویان حمایت کرده‌اند، منتشر شده است. کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز پیش از این از اخراج یا قطع همکاری با شماری از استادان دانشگاه‌های تهران، بهشتی و علامه طباطبایی خبر داده بود. چند تن از استادان دانشگاه‌ها هم به نهادهای انضباطی و امنیتی احضار و شماری از آن‌ها با قطع حقوق و مجازات روبه‌رو شدند.

سایت دیده‌بان ایران همچنین به‌نقل از منابع آگاه در دانشگاه علامه طباطبایی گزارش داد که به‌درخواست برخی نهادها قرار است با دو نفر دیگر از استادان دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه هم رویه مشابه مرتضی مردیها پیش گرفته شود.

این گزارش افزوده است که به دلیل تلاش‌ها برای بررسی مجدد پرونده این دو استاد دانشگاه، اطلاعات درباره وضعیت آن‌ها منتشر نمی‌شود.

پیش از این، روزنامه «هم‌میهن» اعلام کرده بود که رضا امیدی و کوشا گرجی‌صفت، دو تن از استادان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اخراج شده‌اند. در چند هفته گذشته عده‌ای از استادان رشته‌های علوم اجتماعی، از جمله محمد فاضلی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بهشتی و آرش اباذری، استاد فلسفه دانشگاه شریف تهران اخراج شده بودند و سعید مدنی، جامعه‌شناس، روزنامه‌نگار و فعال ملی- مذهبی نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری‌اسلامی» به تحمل ۸ سال حبس و به اتهام «تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام» به تحمل یک سال حبس محکوم و همچنین ممنوع‌الخروج شد.

دوم بهمن‌ماه تدریس دو حقوق‌دان و استاد دانشگاه به نام‌های جلیل مالکی و عیسی امینی که سابقه ریاست در کانون وکلای مرکز را دارند، در دانشگاه آزاد به‌مدت دو سال تعلیق شد.

پیش از آن نیز محسن برهانی، حقوق‌دان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پس از آن‌که از صدور حکم محاربه و اعدام برای معترضان بازداشت شده انتقاد کرد، از هیئت علمی دانشگاه اخراج شد. برهانی احکام دادگاه‌های انقلاب علیه معترضان بازداشت‌شده را خلاف قوانین مجازات اسلامی مصوب جمهوری اسلامی و سیاسی دانسته بود.

سه‌شنبه هفته گذشته شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز از اخراج دست‌کم ۱۱ استاد مدعو دانشگاه فردوسی مشهد به دلیل پشتیبانی از دانشجویان معترض خبر داده بود. شوراهای صنفی دانشجویان در بیانیه‌ای این اقدام را بخشی از پروژه گسترده‌تر «تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده بود.

امیر نیک‌پی، استاد جامعه‌شناسی حقوقی دانشگاه بهشتی، مهشید گوهری، استاد مدعو گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد و حسن باقری‌نیا، استاد دانشگاه حکیم سبزواری از استادان دیگری هستند که به‌تازگی از دانشگاه اخراج و یا تعلیق شده‌اند.

روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۰۰ تن از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایران با انتشار بیانیه‌ای حکم تعلیق حسن باقری‌نیا را محکوم کردند و خواستار لغو آن شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.