ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هجدهمین "جمعه اعتراضی" در زاهدان برگزار شد

در صدوچهل‌و‌هشتمین روز جنبش سراسری در ایران، مردم زاهدان با شعارهای ضدحکومتی به خیابان‌ها آمدند. این بار شعارهایی در دفاع از حقوق ملی، دفاع از روحانیان اهل سنت و همچنین علیه رهبری فردی برجسته بود.

جمعه ۲۱ بهمن‌ماه هزاران تن از معترضان بلوچ پس از برگزاری نماز جمعه در مصلای مکی زاهدان به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعارهایی سر دادند. این هجدهمین جمعه اعتراضی در زاهدان بود.

به‌گزارش «کمپین فعالین بلوچ» مردم معترض با شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند. آن‌ها همچنین شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» و «مرگ بر سپاهی و بسیجی» را سر دادند.

طرفداران حزبی به نام «حزب بلوچستان ـ راجی تپاکی» نیز پلاکاردهایی در دست داشتند. این حزب «پایان دادن به استعمار و احیای دولت ملی در بلوچستان براساس حق تعیین سرنوشت ملت‌ها» را در دستور کار خود قرار داده و می‌گوید: «در مسیر مبارزه برای براندازی رژیم جمهوری اسلامی و تحقق آزادی به دیالوگ و گفت‌وگو با کلیه جریان‌های سیاسی برانداز و همچنین همکاری با احزاب و سازمان‌های سیاسی هم‌سو باور دارد».

طرفداران این حزب شعار «هیچ ائتلافی بدون نمایندگان احزاب همه ملت‌ها اعتباری ندارد» را در دست داشتند.

تظاهرات ضدحکومتی در زاهدان ـ جمعه ۲۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

همچنین شعارهایی در دست شرکت‌کنندگان در تظاهرات بود که در آن‌ها به «رهبرتراشی» برخی از شبکه‌های تلویزیونی در خارج از کشور اعتراض شده بود.

«نه سلطنت نه رهبری، دموکراسی برابری؛ ملت‌ها برابرند» و «نه به استبداد؛ نه به مرکزگرایی» از دیگر شعارهایی بود که مردم در دست داشتند.

معترضان بلوچ روز جمعه در اسماعیل‌آباد خاش نیز به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان و دیگر زندانیان سیاسی شدند.

مأموران امنیتی ۱۰ بهمن مولوی عبدالمجید مرادزهی را بازداشت و فردای آن روز به مشهد منتقل کردند.

معترضان همچنین پلاکاردی با مضمون «آزادی بیان برای مولانا گرگیج؛ رهبر مذهبی که هیچ‌گاه مواضعش عوض نشد»، در دست داشتند.

شعار معترضان بلوچ در اسماعیل‌آباد خاش ـ جمعه ۲۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

محمدحسین (مولانا) گرگیج رئیس و بنیان‌گذار مدرسه دارالعلوم فاروقیه در گالیکش، امام جماعت اهل سنت در آزادشهر گلستان بود که اواحر آذرماه سال گذشته پس از خطبه‌های انتقادی عزل شد اما برگزاری نماز جماعت را از همان فاروقیه ادامه داد. او بعدها حبس خانگی هم شد. در هفته‌های گذشته بارها مردم ترکمن و بلوچ خواهان رفع ممنوعیت‌ها از محمدحسین گرگیج شده‌ بودند.

در گالیکش استان گلستان نیز امروز در حمایت از محمدحسین گرگیج مردم دست به اعتراض زدند و از جمله شعار «آزادی عقیده حق مسلّم ماست» سر دادند.

در نماز جمعه این هفته زاهدان عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت این شهر، در خطبه‌های خود گفت:

«اولویت‌های ما مسایل ملی است که شامل کل ملت ایران می‌شود. همه ایرانی‌ها، ‌شهروند ایران هستند و خواهر و بردار یکدیگرند. (...) حتی اقوام هم نداریم امروز. همه آن‌ها مردم ایران و یکی هستند.»

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود گفت:

«ملت ایران حق‌شان است که عزت داشته باشند، حرمت داشته باشند. ملت ایران حق‌شان این نیست که با این گنج و نعمتی که خدا به آن‌ها داده گرسنه باشند. ملت ایران از بهبود وضعیتش ناامید شده است و اعتراضاتی که شاهدش هستیم برای همین است. ملت به این نتیجه رسیده که مشکلاتش حل نمی‌شود. چرا باید دلار به ۴۵ هزار تومان برسد؟»

او افزود:

«حالا هم کشور بیشتر در دست نظامیان است. بسیاری از سرداران هستند که در پست‌های سیاسی قرار دارند. نظامیان فرزندان ما هستند اما آن‌ها میدان دیگری دارند... کشور را باید سیاسی‌ها و متخصصان اداره کنند. ما افراد توانمندی در داخل و خارج کشور داریم. بهترین متخصصان در خارج از کشورند. کشور به این افراد احتیاج دارد و این‌ها باید کشور را بسازند. این‌ها باید در اداره کشور سهیم باشند اما همه آن‌ها رفته‌اند.»

او همچنین تأکید کرد که زنان در ایران به شهروند درجه دو و اهل سنت به شهروند درجه سه تبدیل شده‌اند.

گفته می‌شود که در روزهای اخیر نیروهای حکومتی فشارهایی بر مولوی عبدالحمید وارد کرده بودند تا در مراسم رسمی ۲۲ بهمن شرکت کند اما او نپذیرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم منطقه ننله سنندج نیز امروز با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» به خیابان‌ها آمدند.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ۱۰ بهمن‌ماه دو روحانی کُرد اهل سنت، به‌نام‌های ابراهیم کریمی ننله و لقمان امینی در این منطقه را بازداشت کردند و اهالی ننله جمعه گذشته در اعتراض به این بازداشت‌ها دست به اعتراض زده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.