ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات کارگری: تجمع و اعتصاب از اردبیل تا اهواز

بازنشستگان در چندین شهر، و کارگران شهرداری یاسوج، کارگران ذوب‌آهن اصفهان و کارگران پروژه‌ای نیروگاه سبلان اردبیل در اعتراض به وضعیت معیشتی‌ تجمع یا اعتصاب کردند.

صبح هفتم اسفند کارگران و بازنشستگان کارگری در چند شهر ایران به خیابان آمدند. پرداخت نشدن دستمزد، ناکافی بودن حقوق، اجرای طرح طبقه‌بندی دلیل تداوم اعتراضات کارگری بود.

در استان خوزستان بار دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز، شوش و شوشتر مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی تجمع کردند. در یک ویدئو از اهواز بازنشستگان معترض شعار می‌دهند: «رئیسی دروغ‌گو حاصل وعده‌هات کو»، «دولت بی‌کفایت، استعفاء استعفاء» و «سوریه را رها کن فکری به حال ما کن».

یک ویدئو از تجمع بازنشستگان در شوشتر هم منتشر شد که در آن یکی از معترضان شعری از سیف فرغانی را می‌خواند. این ویدئو را در زیر ببینید.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در اصفهان هم گروهی از بازنشستگان صندوق کارکنان فولاد مقابل ساختمان این صندوق تجمع کردند.

بازنشستگان به صورت مشخص خواستار افزایش حقوق دوره بازنشستگی، تعیین حقوق بر مبنای سبد معیشت و نرخ واقعی تورم و اجرای افزایش ۲۵ درصدی حقوق بر اساس همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اند که دولت ابراهیم رئیسی بهمن سال ۱۴۰۰ لایحه آن را از مجلس پس گرفت.

دولت که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، در لایحه بودجه اعتباری برای تسویه این بدهی پیش‌بینی نکرده و به جای آن به سازمان تأمین اجتماعی مجوز فروش نفت داده است.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گذار و صندوق بین نسلی در ایران با کاهش ضریب پوشش و کسری نقدینگی روبه‌رو است. پرداخت نکردن سهم دولت در بیمه گروه‌های مختلف اصلی‌ترین عامل بحران نقدینگی در این سازمان است.

اعتصاب شبانه‌روزی کارگران ذوب آهن

کارگران ذوب آهن اصفهان هم از ششم اسفند در اعتراض به ناکافی بودن دستمزد دست به اعتصاب زدند.

در ذوب‌آهن اعتصاب کارگران تا صبح یکشنبه هفتم اسفند هم ادامه یافت. منابع نزدیک به کارگران گفته‌اند که نیروهای امنیتی ساعت چهار صبح به محوطه کارخانه وارد شدند و کارگرانی که شب تا صبح را در محوطه کارخانه اعتصاب کرده بودند، پراکنده کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کارگران ذوب‌آهن پیش از این در آبان و آذر امسال هم در اعتراض به ناکافی بودن دستمزد و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی در محوطه کارخانه اعتصاب کردند. بر بنیاد گزارش رسانه‌های داخلی ایران نماینده شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی که مالک اصلی ذوب‌آهن اصفهان است، در آذر ماه به کارگران وعده کرد دستمزد آن‌ها سه تا پنج میلیون تومان افزایش یابد. با گذشت سه ماه از این وعده اما کارگران می‌گویند این وعده عملی نشده است.

اعتراض کارگران نیروگاه سبلان و شهرداری یاسوج به پرداخت نشدن دستمزد

کارگران پروژه‌ای نیروگاه سبلان در استان اردبیل و شهرداری یاسوج در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد تجمع کردند. در اردبیل کارگران سه ماه است دستمزد دریافت نکرده‌اند. آنها در اعتراض به این وضعیت صبح ششم اسفند در محوطه نیروگاه تجمع کردند و خواستار پرداخت دستمزد معوقه خود در آخرین ماه سال شدند.

در یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم کارگران شهرداری در آخرین ماه سال حداقل ۹ ماه معوقه مزدی دارند. پیشتر مدیران شهرداری وعده کرده بودند معوقات مزدی کارگران را به سرعت تسویه کنند اما صبح یکشنبه کارگران معترض گفتند که مدیران شهرداری گفته‌اند به دلیل کمبود منابع مالی تا پایان سال می‌توانند تنها یک ماه از دستمزد معوق را پرداخت کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مطالبه مزدی برخی از کارگران قراردادی در شهرداری یاسوج از یک سال نیز فراتر رفته است.

در ماه‌های اخیر اعتراضات کارگری پس از یک دوره سکوت اجباری به دلیل سرکوب گسترده و حضور نیروهای امنیتی در محل کار افزایش چشمگیری یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.