ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراهیم رئیسی جهش قیمت ارز را به اعتراضات خیابانی نسبت داد

سال‌هاست مسئولان حکومتی ناکارآمدی خود در عرصه اقتصادی را منکر می‌شوند و افزایش قیمت ارز را کار «دشمنان» می‌دانند. ابراهیم رئیسی نیز گفته است مهم‌ترین عامل افزایش قیمت ارز «نقش‌آفرینی دست‌های بیگانه» است.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم درباره جهش قیمت ارز اظهارنظر کرد و گفت:

قیمت ارز تا آبان‌ماه افزایش بسیار اندکی داشت، اما حالا سؤال این‌جاست که با این وجود، جهش یک‌باره قیمت چگونه به‌وجود آمد؟! این اتفاق علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین آن حاصل نقش‌آفرینی دست‌های بیگانه است.

رئیسی افزود:

دشمن وقتی دید سدهایی که مقابل پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده بود در حال شکستن هستند، ابتدا بلوا و اغتشاش خیابانی به راه انداخت و وقتی با آگاهی و بصیرت مردمی در این فتنه نیز ناکام ماند، تلاش کرد با افزایش بی‌اعتمادی و ایجاد نارضایتی و کشاندن آن به سفره مردم اهداف خود را دنبال کند.

ابراهیم رئیسی با بیان این‌که «جهش‌های ناگهانی قیمت [ارز] ارتباطی به مؤلفه‌های بازار و تجارت ندارد»، این مسئله را صرفاً «نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد» دانست که به‌گفته او «از خارج کشور ایجاد می‌شود و برخی نیز در داخل در آتش آن می‌دمند».

رئیسی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که براساس آمار رسمی، نرخ تورم در بهمن‌ماه به ۵۳ درصد، قیمت دلار به ۶۱ هزار تومان، سکه ۳۷ میلیون و طلا به سه میلیون رسید. این قیمت‌ها در حال حاضر کمی کاهش یافته‌اند.

رئیس دولت سیزدهم در سخنان خود همچنین از «آغاز طراحی و اجرای راهکارهای مؤثر برای مدیریت بازار ارز و کنترل و تثبیت آن» خبر داد و گفت «دولت با تمام توان برای تداوم رشد اقتصادی کشور تلاش خواهد کرد».

در جمهوری اسلامی تقریباً هیچ مقام و دولتی تاکنون مسئولیت گرانی ارز و کاهش ارزش پول ملی را به‌عهده نگرفته است و دولت‌ها همواره مسئولیت را به‌گردن دولت یا دولت‌های قبلی انداخته‌اند.

روز گذشته، دوشنبه ۸ اسفند محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره گفت:

مگر کسی مانع نظارت مجلس بر دولت در بحث مربوط به ارز است؟ افتخار مجلس این است که یک ماه‌ونیم قبل، این شرایط را پیش‌بینی کرده بود و در نشست نظارتی مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی ۴۰ روز قبل به دولت و رئیس‌جمهوری منتقل شد و ما کارمان را انجام دادیم و الان هم کارمان را انجام خواهیم داد.

علاوه و بر رئيسی و قالیباف، حجت‌الاسلام حسین طائب، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس سابق اطلاعات سپاه نیز روز گذشته در دانشگاه علم و صنعت در مورد علت گرانی ارز در ایران اظهارنظر کرد و چنین گفت:

باید یک زمانی به مسایل دوره قبل در خصوص بانک مرکزی رسیدگی شود، ولی الان وقتش نیست.

 او گفت:

به رئیس بانک مرکزی هشدار دادیم که ذخایر در حال خالی شدن است و او هم پذیرفت، ولی به او دستور دادند که سیاست بانک مرکزی ادامه یابد.

 حسین طائب در مورد وضعیت بد اقتصادی کشور هم گفت:

جنگ ترکیبی یک روزه دو روزه نیست، بلکه طولانی است. [آمریکا] الان دنبال این است که مسایل را از اغتشاشات به مسایل امنیتی بیاورد گام دیگر آن‌ها ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی است.

از صبح سه‌شنبه ۲ اسفند بانک مرکزی جمهوری اسلامی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، برای کنترل بازار ارز «مرکز مبادله ارز و طلا» را راه‌اندازی کرد. با این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های تعیین‌شده با نرخ توافقی خریداری کنند و صادرکنندگان هم در همین مراکز ارز خود را بفروشند.

در پی ایجاد چنین مرکزی قیمت ارز تا حدودی کاهش یافت اما همچنان در اوج ماند. روز یکشنبه ۷ اسفند حتی قیمت دلار در بازار آزاد تهران یک رکورد تاریخی ثبت کرد و به ۶۰ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. در پی این رویداد بانک مرکزی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار، درهم امارات عربی متحده به بازار عرضه کرد. درهم امارات به‌عنوان شریک تجاری عمده ایران نقش مهمی در مبادلات تجاری جمهوری اسلامی دارد. با توجه به این‌که نرخ برابری هر دلار آمریکا مقابل درهم، ۳,۶۷ است، این رقم دو میلیارد و ۵۷۱ میلیون درهم شد و همین موجب گردید تا نرخ فروش درهم از ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان به کمتر از ۱۶ هزار تومان برسد. کاهش قیمت درهم سبب شد تا قیمت دلار آمریکا در روز دوشنبه ۸ اسفند حدود ۳ هزار تومان کاهش پیدا کند و به کانال ۵۷ هزار تومان بازگردد.

با این حال پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۹ اسفند قیمت دلار به ۵۸ هزار و ۱۵۰ تومان و یورو به ۶۱ و ۵۶۰ تومان رسید.

در سال‌های دور نیز همواره مسئولان حکومتی افزایش قیمت ارز را به پای «دست‌های پنهان» و «دشمنان» می‌گذاشتند. از جمله در سال ۱۳۹۰ که قیمت دلار یک‌هزار و ۶۸۰ تومان بود مسئولان و رسانه‌های حکومتی مدام تکرار می‌کردند که این قیمت «غیرواقعی» است و گروه کوچکی با معاملات صوری «بازار را متشنج می‌کنند».

خروج از بحران ارزی و احیای ریال به‌عنوان یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ با «گفتار درمانی» ممکن نیست. سیاست‌های محدودکننده عرضه ارز گویای کاهش ذخایر ارزی و یا حداقل ذخایر ارزی در دسترس دولت برای کنترل بازار است.

احیای ریالِ سقوط کرده و کاهش نرخ ارز در کوتاه‌مدت بعید می‌نمایند. براساس گزارش منسوب به سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در تابستان ۱۴۰۰، نرخ دلار ممکن است در سال ۱۴۰۳ به ۷۰ هزار تومان برسد و حتی یک سال بعد از ۱۱۰ هزار تومان گذر کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.